În aprilie 2018, directorul unui lanţ de magazine alimentare din Islanda, Richard Walker, a lansat un videoclip despre o călătorie pe care a făcut-o în Borneo. „Am asistat la o zonă de dezastru ecologic”,a spus el. De atunci, Islanda a anunţat că va elimina uleiul de palmier din produsele sale. Dar a urmat o campanie de ridiculizare a lui Walker, lansată de puternica industrie a uleiului de palmier, relatează Euronews.

 

„Ne-am aşteptat să vedem nişte plantaţii de palmier şi o anumită defrişare. Dar nimic nu m-a pregătit pentru scara industrială la care am fost martor. Am asistat la o zonă de dezastru ecologic”, a spus el, în timp ce imaginile îl arătau cum trece peste buşteni doborâţi.

 

La scurt timp după aceea, un videoclip „pregătit de micii fermieri din Malaezia” a început să apară în fluxurile utilizatorilor de Twitter din Marea Britanie.

 

Cu muzică de filme de groază şi subtitrare cu majuscule aleatorii, înregistrarea video îl batjocoreşte pe Walker, punând-l în contrast fermierii harnici din Malaezia.

 

A fost doar una dintr-un şir de campanii despre „ecocolonişti” şi războaie comerciale mascate ca preocupări de sănătate sau de mediu pe care Consiliul Malaezian al Uleiului de Palmier (MPOC) le-a lansat timp de zeci de ani.

 

„Multimilionarul Richard s-a dus cu avionul în Borneo pentru a da lecţii despre mediu oamenilor de acolo. Richard ia de la fermierii săraci din Africa şi Asia pentru a da bogatelor companii agricole occidentale care vând rapiţă şi floarea soarelui”, se arăta în acest clip.

 

De fapt, prin simplitatea sa (ca şi prin scrierea cu majuscule aleatorii), videoclipul distribuit pe Twitter are o asemănare izbitoare cu un alt clip care apăruse pe YouTube cu câţiva ani mai devreme. „Armata pinguinilor lui Al Gore”, film care a fost difuzat iniţial în 2006, în perioada în care a avut premiera filmul An Inconvenient Truth, îl parodia pe fostul vicepreşedinte american şi preocupările sale pentru mediu.

 

În videoclipul de două minute, Al Gore este văzut plictisind un grup de pinguini cu o prelegere privind schimbările climatice.

 

Creatorul clipului a folosit un computer înregistrat la o firmă de lobby din Washington, DC, numită DCI Group. Firma, care a avut legături strânse cu administraţia George W. Bush, făcuse lobby în numele Altria (compania mamă a Philip Morris SUA) şi pentru fossta juntă militară birmană.

 

La scurt timp după apariţia clipului care îl parodia pe Richard Walker, presa a relatat că şi acesta a fost opera DCI Group. Videoclipul a fost promovat de o organizaţie numită Feţele Umane ale Uleiului de Palmier, care, potrivit site-ului, „încearcă să pledeze în numele micilor fermieri din Malaezia” şi este un proiect comun al MPOC şi al unei organizaţii numite NASH, Asociaţia Naţională a Micilor Fermieri, printre altele.

 

Într-o propunere din august 2018 adresată MPOC şi altor grupuri din industrie, DCI recomandase ca fermierii independenţi să fie „primii mesageri” la nivel global ai campaniei împotriva criticilor industriei unleiului de palmier, iar Feţele Umane ale Uleiului de Palmier să conducă această campanie.

 

Propunerea a arătat clar că DCI coordonase alte campanii la nivel local prin intermediul grupurilor din industrie. DCI propunea şi crearea unei platforme africane cu ajutorul unui grup de reflecţie nigerian, Iniţiativa pentru analiza politicilor publice.

 

„Recrutarea sprijinului din partea aliaţilor africani este necesară pentru a pune presiune maximă pe adversarii voştri”. ONG-urile şi politicienii europeni „se tem de acuzaţiile de neocolonialism şi discriminare”, se arăta în document.

 

O campanie organizată

Uniunea Fermierilor Uleiului de Palmier şi NASH au cumpărat, de asemenea, mai multe reclame în Politico Europe, o revistă citită cu precădere de oficiali ai Uniunii Europene de la Bruxelles (unde DCI are şi un birou), denunţând politica UE privind uleiul de palmier ca fiind „un apartheid al culturilor”.

 

La o întâlnire care a avut loc în Kuala Lumpur cu MPOC şi alţi lideri din industrie la începutul anului 2019, DCI a prezentat o propunere suplimentară.

 

„Încercarea de a discuta raţional cu aceşti oponenţi, prin dialog sau cercetare ştiinţifică, nu va opri atacurile lor şi nu va avansa poziţia Malaeziei. Micii fermieri sunt cea mai puternică armă a Malaeziei împotriva Europei şi a ONG-urilor”, se arăta în propunere.

 

Dar organizaţiile micilor fermieri din Indonezia şi Malaezia s-au plâns de mult timp că guvernele lor sprijină corporaţiile mari ale uleiului de palmier şi îi lasă pe fermieri în pragul sărăciei.

 

Angajaţii din industrie câştigă între 6 şi 9 dolari pe zi, în timp ce oamenii care controlează acest domeniu se clasează printre cei mai bogaţi din toată Asia de Sud-Est. Investitorul Robert Kuok, a cărui avere netă este de 12,3 miliarde de dolari, este cel mai bogat om din Malaezia. CEO-ul companiei Wilmar, Kuok Khoon Hong, care este şi nepotul lui Robert, are o avere de 3,6 miliarde de dolari.

 

Anthoni Salim, proprietarul Grupului Salim, are o avere estimată la 5,9 miliarde de dolari, iar când fondatorul companiei Sinar Mas, Eka Tjipta Widjaja, a murit în 2019, avea o avere de 9,1 miliarde de dolari.

 

Avertismentul OMS

În ianuarie 2019, Organizaţia Mondială a Sănătăţii a publicat un articol în care cerea un control mai detaliat al impactului uleiului de palmier asupra sănătăţii şi planetei şi a comparat tactica industriei - „stabilirea structurilor de lobby în centrele politice şi economice, combaterea reglementărilor, încercarea de a submina sursele fiabile de informaţii şi folosirea argumentelor de reducere a sărăciei ”- cu lobby-ul făcut în trecut pentru tutun şi alcool.

 

Mai mulţi cercetători au avertizat în Buletinul Organizaţiei Mondiale a Sănătăţi cu privire la un „efect de cocktail”, spunând că uleiul de palmier ar putea dăuna sănătăţii atunci când este combinat cu alte ingrediente utilizate în alimentele ultraprocesate.

 

Autorii au adăugat că vânzarea produselor „ultraprocesate” pentru copii aminteşte, de asemenea, de modul în care industriile tutunului şi alcoolului au vizat tinerii în trecut.

 

Raportul a calificat industria uleiului de palmier drept „un actor trecut cu vederea în discuţiile privind bolile netransmisibile” şi a sugerat ca factorii de decizie să ia în considerare modalităţi de reducere a cererii de uleiuri şi de alimente ultraprocesate nesănătoase.

 

De asemenea, a recomandat evitarea „influenţei lobby-ului industriilor alimentare ale căror practici au un impact negativ asupra sănătăţii umane şi planetare”.

 

„Ecocoloniştii s-au orientat către abordarea pământului pârjolit şi a logicii defectuoase. Etichetează uleiul de palmier ca fiind noul tutun”, a fost replica DCI.

 

 

 

 

Sursa: www.digi24.ro