Viticultorii argentinieni suferă de pe urma unei inflaţii galopante şi a unei rate de schimb prohibitive, care au lovit sectorul vinului. Ţara îşi păstrează însă locul 10 între exportatorii mondiali de vin, mizând pe soiuri nobile, relatează marţi AFP.
După mulţi ani de creştere, exporturile în străinătate de vin argentinian au început să scadă în 2013. În 2014, deşi volumul exporturilor a înregistrat o scădere de 16,62%, încasările sectorului au scăzut cu numai 4,47%, potrivit Institutului Naţional de Viticultură (INV).
Argentina — al 5-lea producător mondial de vin, cu celebrul său Malbec roşu şi Torrontes alb — s-a confruntat cu o creştere a preţurilor la vin cu 23,9% în 2014, fapt ce i-a afectat pe producători şi a făcut ca mâna de lucru să fie mai scumpă. Viticultorii se plâng totodată de o supraevaluare a monedei peso, în raport cu dolarul, care a făcut să crească preţul sticlei de Malbec.
John du Monceau, proprietar al localului Bodega Atamisque de la poalele Anzilor, se plânge de faptul că trebuie să ajusteze tarifele la preţul pieţei mondiale. "Nu pot compensa inflaţia, ceea ce este marea problemă în Argentina", a explicat el.
Viticultorii argentinieni au decis prin urmare să-şi consolideze poziţia asupra vinurilor de 15 euro şi peste această sumă. "Ne-am orientat treptat spre produsele de gamă înaltă, vinurile premium, fapt ce ne-a permis să supravieţuim", a declarat Maximiliano Hernandez Toso, administrator al companiei Huarpe Wines, fondată în 2003 în provincia Mendoza.
"Încă de la începutul anilor 1990, marea noastră provocare a fost să reuşim să facem astfel încât vinurile noastre să fie recunoscute în segmentul vinurilor scumpe, de la 20 de dolari în sus", a explicat Cecilia Razquin, directoare de export la Bodega Catena Zapata, una din cele mai mari zone viticole din Argentina.
"Nu putem concura cu alte ţări la categoria vinurilor de 10 dolari unde producţia trebuie să fie mai mare", a precizat Maximiliano Hernandez Toso. "În urmă cu trei ani, Argentina era competitivă în gama vinurilor de 10 dolari. Acum industria viticolă din ţara noastră se orientează spre vinurile de peste 15 dolari", a subliniat el.
Potrivit datelor INV, exporturile de vinuri ieftine au fost cele mai afectate, cu o pierdere de între 30 — 63%, în timp ce vinurile de soiuri nobile au înregistrat o creştere remarcabilă (+5,23%), alături de vinurile spumante (+10,13%).
În regiunea Mendoza, de la poalele munţilor Anzi, viticultorii se încadrează în acest peisaj mirific de multe secole. Producţia artizanală a vinului a fost importată în secolul al XVI-lea pentru a produce vin de masă, iar viticultura a cunoscut o expansiune la sfârşitului secolului XIX.
Industria viticolă a făcut din provincia Mendoza — şi cele învecinate San Juan şi La Rioja — regiuni prospere, iar celebrul Malbec a devenit cunoscut în lumea întreagă: "40% din vinul exportat de Argentina este roşul de Malbec", potrivit lui Mario Giordano, manager la Wines of Argentina, organizaţie care promovează vinurile argentiniene pe plan internaţional.
Activitatea s-a extins şi în alte provincii precum Catamarca sau Salta, din nordul ţării, fapt ce i-a adus Argentinei un meritat loc 5 ca ţară producătoare la nivel mondial.