Maşinile second-hand sunt, în continuare, preferate de români datorită preţurilor accesibile în raport cu veniturile. Eliminarea taxei de poluare auto la începutul anului 2017 a dus la un record istoric de maşini folosite aduse în ţară şi înmatriculate. Specialiştii recomandă cumpărătorilor să facă câteva verificări minime atunci când cumpără o astfel de maşină.

Aproape 400.000 de autovehicule second-hand au fost înamatriculate în anul 2017, record absolut pentru România. Motivul principal a fost eliminarea timbrului de mediu care o obliga cumpărătorii să plătească o taxă în funcţie de gradul de poluare al maşinii.

Multe dintre aceste autovehicule au suferit în trecut accidente sau sunt prezentate de către vânzători cu informaţii modificate faţă de ceea ce sunt în realitate. Numărul de kilometri parcurşi şi starea componentelor ascunse vederii sunt, de obicei, prezentate în mod fals de către unii vânzători.

Kilometrajul nu înseamnă totul la o maşină second-hand. Contează foarte mult starea tehnică a maşinii şi dacă aceasta a fost implicată în incidente grave care au afectat structura sau elemente de siguranţă ale autovehiculului.

De aceea, înainte de a se realiza o astfel de tranzacţie este nevoie de verificări ale părţii mecanice, verificări interioare şi exterioare, studierea documentelor maşinii şi efectuarea unui test pe drum.

Verificarea mecanică presupune, în cel mai recomandabil caz, prezentarea maşinii la un service auto autorizat. Aici se pot oferi informaţii importante despre vârstă, kilometraj şi starea componentelor maşinii.

Este poate cea mai importantă verificare în cazul cumpărării unei maşini second-hand şi nu trebuie, sub nicio formă, evitată, deoarece poate scuti de cheltuieli importante pe viitor sau, în cazul în care se descoperă anumite defecţiuni, poate determina renegocierea preţului.

Dacă nu se poate ajunge cu maşina la un service, trebuie verificate obligatoriu culoarea uleiului, a apei şi a gazelor eliminate prin eşapament. De asemenea, un zgomot mai ciudat la motorului poate arăta defecte ascunse.

Scurgerile de ulei şi apă pot, de asemenea, arăta existenţa unor probleme la autovehicul. În continuare, treabuie realizată o verificarea interioară a maşinii.

Acest lucru presupune următoarele:
– verificarea tututor sistemelor de la bordul autovehicului (semnale luminoase, faruri, aer condiţionat/climatizare, sistem audio, navigaţie (după caz), plus celelalte sisteme care pot fi activate/dezactivate din bord (ESP, pilot automat, sistem monitorizare presiune in pneuri, ASR, etc); – se caută semne de uzură care pot da indicii despre vechimea autovehiculului: pe schimbătorul de viteze, volan, mânerul uşii, butoane (dacă au scrisul şters sau sunt excesiv de lucioase, scaune, plafon);
– se ridică mocheta portbagajului unde este posibil, pentru a cauta eventuale urme de rugină. La verificarea exterioară a autovehiculului sunt vizate elementele de caroserierespectiv: – cum se aliniază elementele de la caroseria maşinii;
– dacă portierele, capota, plafonul, uşa portbagajului prezintă denivelări sau diferenţe de culoare;
– dacă există diferenţe vizibile între îmbinări între partea stângă şi partea dreaptă
– dacă janteleprezintă lovituri, rugină, zgârieturi, prezoane lipsă;
– cum funcţionează luminile exterioare, verificare realizată întotdeauna pe timp de zi, de preferat într-o zi însorită, care ar putea scoate în evidenţă anumite diferenţe când vine vorba de culoare, luciu, sau denivelări.

Orice maşină trebuie să aibă actele în regulă, iar cumpărătorul trebuie să primească cartea de identitate şi certificatul de înmatriculare, precum şi cartea de service.

Cumpărătorul poate verifica dacă numele proprietarului înscris pe cartea de identitate a vehiculului este acelaşi cu cel al vânzătorului.

Dacă vânzătorul se recomandă ca prim şi unic proprietar, dar pe carte este inscripţionat numele altui şofer, acesta este un semn al posibiltăţii existenţei altor tentative de înşelăciune. De asemenea, cumpărătorul trebuie să verifice ca seriile de pe acte să corespundă cu cele ale maşinii şi să verifice fişa fiscală a maşinii, pentru a fi sigur că nu există amenzi neplătite.

În cazul în care se pune la dispoziţie şi cartea de service a maşinii, cumpărătorul poate verifica datele şi frecvenţa care au fost efectuate reviziile, aflând astfel cât de grijuliu a fost vechiul prorpietar cu autovehiculul.

De asemenea, din cartea de service, cumpărătorul poate examina numărul de kilometri parcurşi de la data ultimei revizii până la momentul vânzării. Dacă diferenţa este una foarte mare, acesta poate fi un indiciu al unui kilometraj măsluit.

De asemenea, cumpărătorul poate suna la reprezentanţa unde au fost efectuate reviziile pentru a verifica dacă maşina chiar a vizitat acest service, sau cartea de service este falsă. Nu în ultimul rând, este obligatoriu un test privind comportamentul maşii pe şosea.

Şi în acest caz sunt câteva reguli care ar trebui respectate:
– se efectuează fără sistemul audio pornit, pentru a nu fi mascate anumite sunete;
– se parcurg, în limita posibilităţilor, toate vitezele cutiei, inclusiv marşarierul;
– se efectuează curbe mai strânse şi mai largi;
– se turează motorul pentru a afla dacă sunt anumite sunete dacă ar putea indica probleme;
– se merge şi pe asfalt şi pe piatră cubică sau alt fel de pavaj care ar putea indica anumite defecţiuni la articulaţii.

Decizia finală privind achiziţionarea unei maşini trebuie să depindă de starea generală a autovehiculului. O defecţiune minoră nu poate însemna, automat, că maşina respectivă nu este bună. Important este descoperirea ”viciilor ascunse” care pot aduce cheltuieli mari ulterior.