O bucată de drum de lângă Stockholm a fost electrificată prin montarea a două şine metalice, îngropate în asfalt, prin intermediul cărora bateriile autoturismelor şi camioanelor electrice pot fi încărcate în timpul mersului, informează The Guardian.

Acesta este primul drum electrificat din lume destinat vehiculelor electrice pe baterii. Inginerii au îngropat în asfalt circa doi kilometri de şine electrice pe un drum public din apropierea capitalei Suediei, dar agenţia guvernamentală care se ocupă de drumuri a realizat deja o schiţă a reţelei naţionale de drumuri care va beneficia de noua tehnologie.

Suedia are ca ţintă atingerea independenţei faţă de combustibilii fosili până în 2030, iar planul presupune o reducere cu 70% a utilizării acestora în sectorul transporturilor. Tehnologia din spatele electrificării drumului care leagă Aeroportul Stockholm Arlanda de un complex logistic de la periferia capitalei suedeze are ca scop rezolvarea problemei spinoase a reîncărcării bateriilor autovehiculelor electrice şi scăderea costurilor de producţie pentru aceşti acumulatori.

Cum funcţionează

Energia electrică este transferată către bateriile maşinilor care folosesc această bucată de drum prin intermediul a două şine îngropate în asfalt care sunt conectate de vehicule cu un braţ mobil ataşat sub maşini. Sistemul este destul de similar celui folosit în cazul circuitelor de maşinuţe electrice pentru copii de tip Scalextric, cu precizarea că, în cazul în care autovehiculul trebuie să efectueze o depăşire, braţul se deconectează automat. Porţiunea de drum electrificat este împărţită în secţiuni de câte 50 de metri, fiecare secţiune fiind electrificată doar atunci când un vehicul merge pe ea.

Când un vehicul se opreşte, curentul electric este oprit şi el în mod automat. Sistemul este capabil să calculeze consumul de energie al fiecărei maşini, astfel că fiecare vehicul poate fi taxat individual. Această soluţie de „încărcare dinamică“ - spre deosebire de utilizarea de staţii de încărcare fixe - permite ca bateriile să fie mai mici, iar costurile de producere a lor mai scăzute.

Primul vehicul care foloseşte drumul electric este un camion care anterior avea un motor diesel al firmei de transport PostNord. Hans Säll, director al consorţiului eRoadArland care implementează proiectul, spune că vehiculele electrice din prezent şi drumurile deja existente pot fi adaptate pentru utilizarea noii tehnologii. Electrificarea unui kilometru de drum folosind această tehnologie costă un milion de euro, dar este de 50 de ori mai ieftină decât construirea unei linii de tramvai.

„Nu există curent electric la suprafaţa şinei. Sunt două şine şi, ca în cazul unei prize electrice de perete, electricitatea circulă în înteriorul lor, la cinci-şase centimetri adâncime. Am descoperit însă că dacă inundăm drumul cu apă sărată, nivelul tensiunii electrice de la suprafaţă este de doar un volt.

Poţi merge desculţ pe acolo“, a explicat Hans Säll. Guvernul suedez, reprezentat de un ministru la inaugurarea oficială de miercuri a drumului, este în discuţii cu Berlinul pentru o reţea viitoare bazată pe noua tehnologie. În 2016, o porţiune de doi kilometri dintr-o autostradă suedeză a fost adaptată folosind o tehnologie similară de electrificare, dar care foloseşte fire de contact asemănătoare celor folosite de tramvaie şi trenuri electrice. Linia de contact este accesibilă, în cazul acelui sistem, doar camioanelor, astfel că autoturismele electrice nu se pot conecta pentru a-şi încărca bateriile