Maşina autonomă, visul după care aleargă şi industria auto şi industria IT, este nedorită. În America trei sferturi dintre şoferi spun că nu au de gând să cedeze volanul unui robot. De obicei, fiindcă le e frică. Sunt oamenii care au crescut cu calculatoare şi ştiu că mai dau şi erori. Marile companii însă bagă miliarde în aceste tehnologii şi între timp se mai schimbă şi legile ca să le permită să intre pe şosele.
Maşinile care se conduc singure vor fi gata de vânzare până la finele acestui deceniu. Însă va fi nevoie de încă un deceniu ca şoferii să fie gata pentru ele, spune unul dintre şefii Bosch. Tehnologia e încă în stare embrionară şi deja suferă o criză de încredere.
Un studiu citat de Automotive News arată că trei sferturi dintre şoferi nu cred că vor cumpăra o maşină autonomă vreodată. Studii paralele de la Ernst and Young, de la Bosch şi mai multe asociaţii auto din Canada şi America arată acelaşi lucru - undeva între jumătate şi trei sferturi dintre şoferi nu vor să aibă nimic de-a face cu maşinile care se conduc singure. Constructorii auto şi coloşii din IT investesc însă miliarde în acest vis. Google şi Fiat Chrystler tocmai s-au aliat pentru a construi 100 de minivanuri Chrystler Pacifica autonome; prognoza e că până în 2020 pe şosele vor circula maşini-robot. Până în 2025 piaţa va fi de 42 de miliarde de dolari, iar până în 2035 un sfert din maşinile cumpărate în lume vor fi autonome, spune Boston Consulting Group.
Şoferii n-au încredere nici în pilotul automat care e deja instalat pe SUV-ul Tesla şi curând va ajunge pe modele ale Audi, Volvo sau Mercedes. Ernst and Young a aflat că doar 40% dintre şoferi ar fi dispuşi să pună maşina pe pilot automat. Iar procentul e mic fiindcă majoritatea nu vor să cedeze controlul. Dacă au de pildă opţiunea de a prelua controlul maşinii în caz de urgenţă, procentul creşte la 66% - însă Google de pildă visează la o maşină fără volan şi fără pedale. Astfel că în cursa pentru maşina autonomă marele obstacol va fi nu inovaţia, ci clientul.
Digi 24