În vârstă de 49 de ani, Mark Forkner, era conducătorul diviziei tehnice de pilotaj a Boeing în 2017, când, potrivit Departamentului de Justiţie al SUA, a furnizat Autorităţii Aeronautice (FAA) “informaţii materiale false, inexacte şi incomplete” privind un soft de comandă al aeronavelor Boeing 737 MAX.
Denumit “Sistem de augmentare a caracteristicilor de manevră” (MCAS), softul respectiv este responsabil de ridicare botului aeronavei, în mod automat, în anumite condiţii de zbor. Autorizat în 2017 de FAA, modelul 737 MAX a intrat în exploatare şi a produs două accidente în Indonezia şi Etiopia, în care au murit 346 de oameni. Ulterior, FAA a consemnat la sol toate aeronavele Boeing 737 MAX, din martie 2019 şi până în noiembrie 2020, pentru a investiga incidentele.
Ulterior Boeing a recunoscut că a înşelat autorităţile prin intermediul angajaţilor săi, pentru a economisi câteva zeci de milioane de dolari, pe care i-ar fi pierdut prin intrarea întârziată în exploatare a modelului 737 MAX. De altfel, procurorii americani arată că Mark Forkner a continuat să furnizeze autorităţilor aeronautice informaţii false şi după autorizarea modelului.
În ianuarie 2021, Boeing a ajuns la o înţelegere cu autorităţile americane, fiind de acord să plătească 2,5 miliarde de dolari în amenzi şi despăgubiri pentru a evita urmărirea penală. Despăgubirile plătite de companie pentru victimele accidentelor din Indonezia şi Etiopia au însumat însă 20 de miliarde de dolari. Potrivit Reuters, pentru cele şase capete de acuzare de fraudă, inginerul-pilot Mark Forkner riscă zeci de ani de închisoare.
De la finalul anului 2020, Boeing a reintrodus în serviciu modelul 737 MAX, după efectuarea unor modificări tehnice aprobate de FAA şi după schimbarea modului de instruire a piloţilor care comandă acest tip de aeronavă.
Sursa: www.biziday.ro