Noile norme UE privind protecţia consumatorilor au intrat în vigoare, acestea vizând o mai bună aplicare şi modernizare a normelor actuale europene privind protecţia consumatorilor, în conformitate cu evoluţiile digitale, arată un comunicat publicat pe site-ul oficial al Comisiei Europene, potrivit Mediafax.

 

„Noile norme vor spori protecţia consumatorilor în lumea digitală, protecţie pe care o merită cu prisosinţă. De asemenea, UE spune ,,NU” produselor vândute ca fiind identice cu cele din alte state membre, atunci când este evident că nu e aşa. Însă aceste noi norme nu vor proteja consumatorii de comercianţii necinstiţi şi de escrocherii online decât dacă sunt implementate în mod strict. Încurajez cu fermitate toate statele membre să se asigure că noile norme sunt puse în aplicare fără întârziere”, a declarat Věra Jourová, vicepreşedintele Comisiei pentru valori şi transparenţă.

 

Noile norme vor asigura, printre altele, o mai mare transparenţă a pieţelor online: va deveni mai clar dacă produsele sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false vor fi interzise.

 

Site-urile de comparare a preţurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare

În plus, vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals reduceri de preţ, iar site-urile de comparare a preţurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare.

 

Noile norme vor consolida, de asemenea, drepturile consumatorilor prin: asigurarea de compensaţii pentru victimele practicilor comerciale neloiale şi prin aplicarea de sancţiuni în cazul „unor situaţii de prejudiciu colectiv” care afectează consumatorii din întreaga UE.

 

Statele membre au doi ani să transpună directiva în legislaţia naţională pentru a se asigura că consumatorii din UE beneficiază de măsuri de protecţie mai solide.

 

Consumatorii vor fi informaţi când un comerciant a plătit pentru a apărea în rezultatele căutării în mediul online

Atunci când fac căutări online, consumatorii vor fi informaţi în mod clar când un comerciant a plătit pentru a apărea în rezultatele căutării. În plus, pieţele online vor trebui să informeze consumatorii cu privire la principalii parametri care determină ordinea în care apar rezultatele. Noi drepturi ale consumatorilor pentru serviciile digitale „gratuite” — atunci când plătesc pentru un serviciu digital, consumatorii beneficiază de anumite drepturi de informare şi au la dispoziţie 14 zile pentru a anula contractul (dreptul de retractare).

 

„Noile avantaje pentru consumatori” vor extinde acest drept la serviciile digitale „gratuite” pentru care consumatorii furnizează propriile date cu caracter personal, dar nu plătesc bani. Acest lucru s-ar aplica, de regulă, serviciilor de stocare în cloud, platformelor de comunicare socială sau conturilor de e-mail.

 

Totodată, noile avantaje vor oferi posibilitatea ca o entitate calificată, cum ar fi o organizaţie a consumatorilor, să introducă o acţiune în despăgubire, prin care să solicite o compensaţie ori înlocuirea sau repararea produsului, în numele unui grup de consumatori care au suferit prejudicii ca urmare a unei practici comerciale ilegale. În unele state membre, consumatorii au deja posibilitatea de a introduce acţiuni colective în instanţă, dar această opţiune va fi disponibilă acum în toate statele membre ale UE.

 

Consumatorii pot solicita despăgubiri atunci când sunt afectaţi de practicile de marketing înşelătoare sau agresive

„Noile avantaje pentru consumatori” vor garanta dreptul consumatorilor din toate statele membre de a solicita despăgubiri individuale (de exemplu, o compensaţie financiară sau rezilierea contractului), atunci când sunt afectaţi de practici comerciale neloiale, cum ar fi practicile de marketing înşelătoare sau agresive. În momentul de faţă, nivelul acestei protecţii variază foarte mult pe teritoriul UE.

 

De asemenea, autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor vor avea competenţa de a impune sancţiuni eficace, proporţionale şi disuasive în mod coordonat. Pentru încălcările pe scară largă care afectează consumatori din mai multe state membre ale UE, amenda maximă aplicabilă va fi de 4 % din cifra de afaceri anuală a comerciantului în fiecare dintre statele membre în cauză. Statele membre vor fi libere să introducă un nivel mai ridicat al amenzii maxime.

 

Consumatorii nu vor mai avea dreptul să returneze produsele pe care, în loc să le fi încercat numai, le-au utilizat deja

„Noile avantaje pentru consumatori” vor înlătura sarcinile administrative inutile pentru întreprinderi, inclusiv prin eliminarea obligaţiilor societăţilor comerciale în ceea ce priveşte dreptul de retractare al consumatorilor. De exemplu, consumatorii nu vor mai avea dreptul să returneze produsele pe care, în loc să le fi încercat numai, le-au utilizat deja, iar comercianţii nu vor mai trebui să efectueze rambursarea consumatorilor înainte de a primi efectiv bunurile returnate.

 

Noile norme introduc, de asemenea, mai multă flexibilitate în ceea ce priveşte modul în care comercianţii pot comunica cu consumatorii, permiţându-le acestora să folosească formulare online sau chat-uri în locul email-urilor, cu condiţia ca respectivii consumatori să poată urmări comunicările lor cu comercianţii.

 

„Astăzi transmitem un avertisment puternic comercianţilor cu privire la faptul că ar trebui să respecte normele, nu să le ocolească. Încălcarea la scară largă a normelor UE privind protecţia consumatorilor poate însemna, pentru o companie, o amendă de 4 % din cifra de afaceri anuală. Aceasta va fi o sancţiune suficient de descurajatoare şi eficace pentru a preveni fraudele comercianţilor necinstiţi. Salut această nouă legislaţie, deoarece stabileşte standarde cu adevărat europene de protecţie a consumatorilor”, a adăugat Didier Reynders, comisarul european pentru justiţie, potrivit sursei citate.

 

În România, ANPC vrea să includă persoane fizice obişnuite care comercializează produse în categoria „operator economic”

În România, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) informa, în 12 noiembrie anul trecut, că vrea să extindă definiţia operatorului economic pentru a include persoane fizice obişnuite care comercializează produse pe platforme online ca OLX sau Okazii, după cum arăta un proiect de ordonanţă de urgenţă aflat în transparenţă decizională.

 

Definiţia operatorului economic se extinde în aşa fel încât comerciant va fi considerată „persoana fizică ce desfăşoară activităţi independente, în mod repetat, în scopul obţinerii de venit, persoana fizică autorizată şi persoana juridică, care în cadrul activităţii sale profesionale fabrică, importă, transportă, depozitează sau comercializează produse ori părţi din acestea sau prestează servicii”.

 

O persoană care vinde constant produse pentru a obţine profit poate fi amendată de ANPC

Practic, o persoană care vinde constant produse pentru a obţine profit va fi considerată, de legislaţia protecţiei consumatorilor, comerciant, care are obligaţii legale de respectat şi în consecinţă poate fi amendată.

 

Comercianţii online vor fi obligaţi să respecte toate condiţiile impuse şi operatorilor economici societăţi comerciale sau PFA după modificarea legii. De exemplu aceştia vor trebui să fie înregistraţi într-o bază de date pentru a putea fi verificate posibile abateri de la lege.

 

ANPC mai are în vedere prin noul act normativ majorarea amenzilor pentru marii retaileri, implicit companiile cu cifre de afaceri foarte mari, şi coborârea plafonului pentru amenzile impuse de pildă persoanelor fizice sau magazinelor săteşti.

 

Demersul ANPC vine în condiţiile în care consumatorii care cumpără produse de pe platformele online nu se pot adresa autorităţii pentru protecţia consumatorilor în cazul în care sunt înşelaţi de comercianţii respectivi, aceştia nefiind beneficiari ai protecţiei legislative din domeniu la achiziţiile online de la astfel de persoane fizice.

 

 

 

 

Sursa: www.digi24.ro