Faptul de a fi surprins plăcut sau neplăcut de gustul unui aliment poate schimba starea de spirit a unei persoane, potrivit unui studiu publicat în revista Food Research International şi preluat de site-ul Medicalnewstoday.com.
Pentru a ajunge la aceste concluzii, o echipă de cercetători din Olanda, Austria şi Finlanda a recurs la patru tehnici diferite pentru a măsura răspunsurile emoţionale la anumite produse alimentare şi a testa ce efecte emoţionale au diferite tipuri de iaurt asupra participanţilor.
În cadrul testului, trei grupuri de cel puţin 24 de participanţi au primit fiecare pentru degustare două iaurturi, aparţinând aceleiaşi mărci, prezentate în acelaşi fel, dar cu arome şi conţinut de grăsime diferite.
Echipa a constatat că preferinţa sau familiaritatea cu un produs nu a avut niciun efect asupra emoţiilor unei unei persoane. În schimb, cercetătorii au observat o schimbare de atitudine din partea subiecţilor după gustarea produselor respective, ceea ce i-a condus la concluzia că faptul de a fi plăcut surprins sau dezamăgit cu privire la un produs alimentar pare să influenţeze starea de spirit.
Cercetătorii au analizat, de asemenea, răspunsurile senzoriale ale subiecţilor la diferite tipuri de iaurturi. Astfel, dacă în cazul comparării iaurtului de ananas cu cel de căpşuni nu s-a înregistrat nicio diferenţă de răspuns emoţional, versiunile de iaurt cu un conţinut scăzut de grăsimi au generat reacţii emoţionale mai pozitive.
De asemenea, degustarea iaurturilor cu vanilie a generat un puternic răspuns emoţional pozitiv, sprijinind astfel concluziile cercetărilor anterioare care susţineau că plasarea unui odorizant cu miros de vanilie în spaţii cum sunt camerele de aşteptare ale unui spital poate reduce agresivitatea şi încuraja relaţiile dintre pacienţi sau dintre pacienţi şi personal.
Potrivit rezultatelor, consumul iaurturilor cu vanilie îi face pe oameni fericiţi, în timp ce iaurturile cu un conţinut scăzut de grăsimi generează un puternic răspuns emoţional pozitiv.