Maşinile cu motoare diesel şi pe benzină sunt condamnate la dispariţie. Ar mai putea fi vândute în Uniunea Europeană doar 14 ani de acum înainte. Planurile de retragere au devenit mult mai agresive, ca de altfel întreg programul de reducere a amprentei de carbon în Uniunea Europeană.

 

Oficialii Comisiei Europene discută stabilirea unei noi ţinte de interzicere a vânzărilor de maşini cu motoare pe benzină şi motorină. Noua ţintă ar putea fi 2035. „Bruxelles-ul pregăteşte condamnarea la moarte a motoarelor termice”,  titrează publicaţia Politico, care citează trei oficiali europeni. Aceasta ar fi o schimbare majoră faţă de planurile actuale.

 

Noile reguli pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon ar fi parte a revizuirii standardelor prezente în Green Deal, care prevedeau atingerea emisiilor zero în 2050. Însă acum, oficialii Comisiei analizează posibilitatea de a impune o reducere a emisiilor cu 60% până în 2030, mult peste obiectivul de 37,5% menţionat iniţial. Până în 2035, obiectivul ar putea fi de reducere cu 100% a emisiilor, arată sursele citate.

 

Dacă propunerea va fi inclusă în textul final al proiectului, care va fi prezentat la 14 iulie, ar urma să intre ulterior în discuţia statelor membre şi a Parlamentului European. Însă, cel mai probabil, lobby-urile din industrie şi ţările cu economii care depind în mare măsură de fabricarea automobilelor se vor opune propunerii.

 

Şi asta deoarece, deşi mulţi producători de automobile au început să producă maşini electrice, doar Volvo şi Volkswagen au strategii pentru trecerea la electricitate până în 2030. Spre exemplu, Audi, parte a grupului Volkswagen, va opri vânzarea de autoturisme cu motoare termice din 2026, în vreme ce rivalii Daimler şi BMW sunt printre cei mai puţin pregătiţi să renunţe la combustia internă.

 

Lobby-iştii intră în acţiune

Reacţiile din partea puternicei industrii auto germane au sosit imediat. Şeful unui important grup de lobby al producătorilor auto a declarat că noile ţinte ar duce nu doar la sfârşitul motorului cu ardere internă, ci şi al maşinilor hibride plug-in. Reprezentanţii constructorilor auto spun că planurile Comisiei Europene ar impune o trecere rapidă la vehiculele pe baterii, fără a lua în considerare alternativele.

 

„Dacă veţi vrea să cumpăraţi o maşină nouă în 2036, nu va fi o alegere. Maşina va avea motor electric, chiar dacă se potriveşte sau nu nevoii clientului, dacă este accesibilă sau nu, sau dacă există energie verde şi infrastructura necesară pentru a o încărca”, spune secretarul general al Asociaţiei Europene a Furnizorilor Auto.

 

Constructorii auto cer Uniunii Europene şi statelor membre ca, înainte de a anunţa interzicerea vânzărilor de maşini cu motoare termice, să crească dramatic cheltuielile pentru instalarea de puncte de încărcare şi să facă autovehiculele electrice mai atractive. Dar, din cauza temerilor tot mai mari cu privire la schimbările climatice, Comisia este nevoită să ia măsuri radicale.

 

Potrivit Green Deal, emisiile generate de sectorul transporturilor ar trebui să scadă cu 90 la sută până în 2050. Şi având în vedere că maşinile au un ciclu de viaţă de 15 ani, 2035 este termenul limită pentru a opri vânzările de automobile cu motoare pe benzină şi motorină pentru a atinge această ţintă în 2050.

 

 

 

Sursa: www.digi24.ro