Companiile constructoare de maşini şi funizorii de piese sunt într-o competiţie pentru a dezvolta sisteme de conducere autonomă care practic îndepărtează factorul uman de la volan şi pilotează maşina ţinând cont, prin numeroase camere video şi senzori, de situaţia traficului, de prezenţa pietonilor. Sistemul poate să caute, de asemenea locuri de parcare, şi poate parca în locuri foarte strâmte cu o agilitate impresionantă.

Daimler, BMW, Nissan şi Volvo alături de companii furnizoare de piese precum Bosch şi Continental sunt pionieri în dezvoltarea tehnologiei de conducere autonomă.

Mercedes a dat tonul cu aşa numitul „Stop&Go Pilot”, valabil pe modelele S-Class. Ajutat de o gamă de 12 senzori ultrasonici, şase senzori radar şi cinci camere video, S-Class-ul de aproape 80.000 de euro poate regla viteza maşini în corelare cu cea a maşinii din faţă şi poate executa viraje şi opriri. Sistemul costă 2.678 de euro în Germania.

Ideea constructorilor este aceea ca şoferul să se poată destinde, chiar pe bancheta din spate, citind e-mail-uri , în timp ce autoturismul îl duce la destinaţie.

„Conducere autonomă nu devine revoluţionar peste noapte. În primul rând şoferul trebuie să se obişuiască cu tahnologia”, a declarat Jochen Hermann, director în cadrul Mercedes-Benz, pentru Automotive News Europe.

Deşi va fi cu siguranţă greu de acceptat mai cu seamă din partea iubitorilor auto mai purişti, sistemul ar putea fi un şofer cu mult mai bun şi mai prudent decât factorul uman. Asta mai ales dacă luăm în calcul şi statisticile care arată că peste 90% dintre accidentele rutiere se petrec din cauza erorii umane.

BMW plănuieşte să lanseze în noiembrie un sistem modernizat de asistare a parcării pe noua Seria 5, ce permite manevre autonome în timpul parcării cu scopul de a evita zgârierea maşinilor din jur cum se întâmplă deseori.

Audi a dezvoltat de curând sistemul autonom prin care şoferul părăseşte maşina şi îi dă comanda de a-şi găsi loc de parcare singură. Manevrele sunt efectuate cu exactitate iar şoferul poate chema maşina la scară prin apăsarea unei singure taste a telefonului.

Continental a investit 100 de milioane de euro anul acesta şi a angajat 1300 de ingineri pentru a dezvolta un sistem complet autonom care să permită şoferului să se relaxeze şi să se uite la televizor.

Legislaţiile rutiere reprezintă însă o piatră de încercare în privinţa responsabilităţii şoferului în cazul unui accident provocat de o eventuală eroare ori defecţiune a sistemului autonom.