Guvernul aplică noi metode de monitorizare a copiilor care provin din familii în care părinţii muncesc în afara ţării sau ai căror unic susţinător este plecat în străinătate, urmărindu-se situaţia lor şcolară şi starea lor emoţională.
Guvernul a aprobat, miercuri, o Hotărâre prin care completează procedura de monitorizare a modului de creştere şi îngrijire a copiilor cu cel puţin un părinte plecat la muncă în străinătate, serviciile de care aceşti copii pot beneficia, precum şi modul de lucru al autorităţilor publice cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale şi protecţiei copilului.
"Completările legislative au în vedere aprobarea unor instrumente unitare la nivel naţional privind identificarea şi monitorizarea situaţiei tuturor copiilor aflaţi în risc de separare de familie, inclusiv a copiilor ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate, precum şi de reglementare detaliată a etapelor şi responsabilităţilor ce revin autorităţilor publice în instrumentarea acestei cazuistici", se precizează într-un comunicat al Guvernului.
Modificările aduse prin Hotărârea aprobată miercuri vizează sprijinirea şi eficientizarea procesului de identificare a tuturor copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, precum şi a celor care au revenit în ţară după o experienţă de migraţie de cel puţin 12 luni. Astfel, sunt menţionate modalităţile concrete prin care unităţile şcolare şi serviciile publice de asistenţă socială trebuie să colaboreze în sprijinul acestei categorii de copii.
Potrivit actului normativ, serviciul public de asistenţă socială va solicita în ultimul trimestru al fiecărui an unităţilor şcolare aflate pe raza lor administrativ-teritorială, informaţii cu privire la copiii cu un singur părinte plecat în străinătate, cu ambii părinţi plecaţi în străinătate, cu părintele unic susţinător plecat în străinătate şi a celor reveniţi în ţară după ce au fost plecaţi cel puţin 12 luni, iar şcolile vor fi obligate să trimită serviciului public de asistenţă socială listele nominale cu toţi copiii aflaţi în aceste situaţii, în cel mult 15 zile de la solicitare.
De asemenea, reprezentantul serviciului public de asistenţă socială va trebui să urmărească randamentul şcolar al copilului şi, în cazul scăderii acestuia, va trebui să îl informeze în scris pe învăţător sau diriginte care, la rândul său, are obligaţia de a solicita sprijinul consilierului şcolar.
"Învăţătorul sau dirigintele copilului cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate are obligaţia de a solicita sprijinul consilierilor şcolari din cadrul centrului judeţean de resurse şi asistenţă educaţională şi, în cazul în care, în termen de trei luni de la înscrierea la şcoală, situaţia şcolară şi integrarea în mediul şcolar nu se îmbunătăţesc. Nu în ultimul rând, reprezentantul serviciului public de asistenţă socială va solicita sprijinul unui psiholog sau al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului atunci când există suspiciuni de afectare a stării emoţionale a copilului", se mai precizează în comunicatul de presă.
Conform datelor centralizate la nivel naţional, în evidenţele autorităţilor administraţiei publice locale se aflau, la 30 septembrie 2014, aproximativ 83.000 de copii cu cel puţin un părinte plecat în străinătate.