Construită de iugoslavi pentru fraţii lor mai mari, sovieticii, şi destinată a realiza voiaje în ape îngheţate, nava ”Liubov Orlova” a fost activă până în 2012, când echipajul a fost reţinut în Canada, iar vaporul urma să meargă la casat. În 2013 s-a desprins de remorcher şi, de atunci, în derivă pe oceanele lumii. Unii spun că e plin se şobolani-canibali, alţii că are reziduuri radioactive
În 1975, şantierele navale iugoslave se apucă de construit două-nave surori: ”Liubov Orlova” şi ”Alla Tarasova”, ce sunt gătate în 1976 şi botezate cu numele a două dintre cele mai mari artiste sovietice. Este darul poporului sârb, prieten, pentru fratele mai mare, U.R.S.S. Ambele vapoare, din clasa ”Maria Iermolova”, sunt construcţii solide, destinate a naviga în ape îngheţate, pentru croazierele din Antarctica. Să uităm, pentru câteva clipe, de ”Alla Tarasova” şi să ne concentrăm pe ”Liubov Orlova”.
La începutul lui 1976, vaporul ce purta denumirea unei actriţe pe care Stalin o aprecia enorm, ajunge la Vladivostok, în Uniunea Sovietică. Începe voiajele în Oceanul Arctic şi-şi face treaba până în 1991, când U.R.S.S. prinde a se destrăma. Este vândută de mai multe ori şi, în 1999, intră în şantiere, pentru renovare. Proprietarul din acel moment este ”Marine Expeditions”, care-i păstrează...destinaţia. În 2000 e în Oceanul Îngheţat.
2006 e anul în care încep problemele. La 27 noiembrie nu mai are motoare, ”Las Palmas”, un spărgător de gheaţă iberic, o ajută să se redreseze. Ajunge în Ushuaia, în Ţara de Foc. Anii trec. În septembrie 2010, ”Liubov Orlova” e sechestrată de autorităţile canadiene în St. John, Newfoundland, pentru o datorie de 251.000 de dolari. Cei 51 de membri ai echipajului fac o conferinţă de presă, în care anunţă că nu au mai văzut un euro în faţa ochilor de cinci luni de zile. Scandalul e în toi, se vorbeşte despre transporturi dubioase, de reziduuri radioactive, de spălare de bani, de mafie. Nava rămâne în dană până în februarie 2012, când este cumpărată de către cei de la la ”Neptune International Shipping” care spun că o vor duce în Republica Dominicană, pentru a fi transformată în fier vechi. Se estimează că a sa carenă ”face” undeva la 800.000 de dolari, se va recupera paguba, toată lumea pare mulţumită.
Este închiriat remorcherul ”Charlene Hunt”. La o zi după plecarea din port, spre Dominicană, parâma se rupe. Se încearcă ”reconectarea”, dar vântul e prea puternic, suflă cu 35 de km/h, iar valurile sunt prea mari. Nava e pierdută. Pe 28 ianuarie 2013, ”Liubov Orlova” e reperată, navigând în derivă, în Peninsula Avalon. Peste câteva zile, un remorcher, ”Atlantic Hawk”, anunţă că vasul se află la câţiva metri de el. E 1 februarie 2013 când ”Transport Canada” anunţă că nava a fost recuperată. Nu trec decât câteva ore şi vine comunicatul. ”Vasul a plutit în apele internaţionale şi, ţinând cont de curenţi şi de vânturile puternice, s-a luat decizia abandonării sale. Este foarte puţin probabil să se întoarcă în apele aflate sub jurisdicţie candiană”. ”Liubov Orlova” este decuplată de la remorcher. La 23 februarie e aflată la 1.300 mile marine de coasta...irlandeză. În martie 2013, se primeşte un semnal de pe vasul...fantomă, deşi pe el nu mai există niciun marinar! Două bărci de salvare s-au desprins şi au emis un SOS, recepţionat de Paza de Coastă Irlandeză. Apoi, linişte! Încep speculaţiile: unii spun că nava s-a scufundat în vara lui 2013, alţii că a fost văzută în apele norvegiene, alţii că prezenţa sa a fost semnalizată în Africa de Sud!!!
În ianuarie 2014, cotidianul ”The Sun” aruncă bomba: conform declaraţiilor unor marinari aflaţi pe o navă de salvare, vasul cu pricina se află în apale teritoriale englezeşti, dar e plin cu...şobolani-canibali. ”Nu vrem ca şobolanii de pe vase străine să ajungă pe solul Irlandei. Dacă nava are eşua pe ţărm, loclanicii nu ar fi prea încântaţi”, vine şi declaraţia şefului Pazei de Coastă, Chris Reynolds. Până la urmă, se demonstrează că totul este o veste falsă! În noiembrie 2017, ”Daily Star” soseşte cu noutăţi”: vasul eşuat pe nisipul plajei din Coronado, California, e ”Liubov Orlova”! Imediat apare dezminţirea: nu e ”Orlova”, ci ”SS Mionte Carlo!” Din acel moment, nu se mai ştie nimic. Se ţes legendele. Vasul-fantomă s-a scufundat! Vasul-fantomă navighează, încă, în derivă...
Sursa:www.a1.ro