De zeci de ani, companiile britanice de logistică au atras camionagii din Uniunea Europeană. Dar de când a intrat în vigoare Brexitul, mulţi dintre ei nu mai vor să lucreze în Marea Britanie. Se anunţă, oare, sfârşitul pentru firmele de logistică din Marea Britanie? Urmăriţi un reportaj marca „Focus Europa”, un proiect Digi24 şi Deutsche Welle. Emisiunea e difuzată vinerea la ora 23:30 şi în reluare sâmbăta de la ora 19:30.
 
„Să preluăm controlul!”, acesta a fost sloganul campaniei Brexit, iar Marea Britanie a trecut la fapte la începutul acestui an. Dar se pare că divorţul nu este lipsit de probleme. Agenţii de transport maritim se confruntă cu noua realitate. Birocraţia le pune mari probleme şoferilor care călătoresc între Marea Britanie şi Uniunea Europeană.
 
Nu există aproape niciun produs pe care firma „Youngs” să nu-l fi transportat. De aici, din estul Londrei, compania transportă orice, de la produse alimentare la unelte. Operaţiunile lor sunt perfect orchestrate şi Rob Holliman are rolul dirijorului. Numai că acum, el îşi vede „muzicienii” plecând în masă.
 
„Multe dintre aceste plecări au legătură cu Brexitul, aceşti oameni nu ştiu dacă vor continua să fie bineveniţi. Nu pare să conteze cât de multe asigurări primesc, asta nu-i linişteşte suficient. Mulţi dintre ei se întorc de unde au plecat, fie pentru perioade îndelungate, fie definitiv”, spune Rob Hollimen, expeditor de mărfuri.
 
Prea multă  birocraţie
 
„Ştiţi, am nişte prieteni care mi-au spus: nu mai vreau să lucrez, pentru că sunt restricţii pentru lucrătorii independenţi. Şi aceasta este marea problemă”, spune Nicu, şofer de TIR.
 
Mai puţini şoferi şi mai multă birocraţie - de luni de zile, firmele britanice de logistică resimt consecinţele Brexitului. Consecinţe asupra cărora Rod McKenzie a avertizat de mult guvernul britanic.
 
„În principiu, şoferii din UE cred că nu mai sunt bineveniţi după Brexit - că suntem o naţiune insulară care a devenit şi mai izolată. Nu le place birocraţia care însoţeşte fiecare transport. O mulţime de formulare pe care nu trebuie neapărat să le completeze, dar pe care trebuie să le înmâneze autorităţilor. Nu mai este vorba de o frontieră deschisă cu Europa, aşa că meseria lor a devenit mai dificilă”, explică Rod McKenzie, reprezentant al Asociaţiei Transportatorilor.
 
De ani buni, Rod McKenzie reprezintă interesele transportatorilor. Acum este îngrijorat că lipsa şoferilor va afecta întreaga economie britanică, pentru că piesele de schimb sau materiile prime nu vor ajunge la timp.
 
80 de camioane rămase în parcare din lipsă de personal
„Problema cu aprovizionarea şi lipsa şoferilor este că cele două sunt interconectate. Vă dau exemplul unei mari firme de camioane care a trebuit să lase în parcare 80 de autovehicule săptămâna trecută, pentru că nu a găsit şoferi care să le conducă. Asta înseamnă că nu a mai putut onora toate contractele de livrări. Iar acest lucru se adaugă la lipsurile apărute în lanţul de aprovizionare”, spune Rod McKenzie.
 
Până în prezent, cele mai afectate sunt firmele de logistică. Iar şocul este cu atât mai mare, cu cât compania este mai mică.
 
Clive Mills obişnuia să transporte echipamente de scenă pentru trupe de muzică, în toată Europa. Avea o flotă de 16 camioane şi camionete şi angaja şoferi din Uniunea Europeană. Acum lucrează pe cont propriu. Un prieten îl ajută să ancoreze o barcă de pescuit, pe care o va transporta în Ţara Galilor.
 
„Da, bineînţeles că sufăr, nu mai am nimic, sunt doar eu. Asta e! Aş putea da un anunţ la ziar pentru un şofer. Dar va vrea el să facă tot ce fac eu? Probabil că nu”, spune Clive Mills, expeditor de mărfuri.
 
Afaceri ameninţate de închidere
Lipsa lucrătorilor din Uniunea Europeană, împreună cu noile reguli post-Brexit, îngreunează şi viaţa vecinilor lui Mills: fermierii nu găsesc suficienţi muncitori, iar pescarii nu îşi pot vinde capturile în Europa.
 
„De ce nu au spus asta acum doi ani? Că nu vă veţi putea vinde homarii, nu veţi putea vinde crabii. Ar trebui să obţinem documente suplimentare pentru a ne face treaba. Timp de patru ani am tot întrebat care sunt consecinţele, ce se va întâmpla. Toată lumea a tăcut. Asta a fost: tăcere. Nu ştiau”, se plânge Clive Mills.
 
Acum, Clive Mills primeşte doar contracte mai mici şi doar pe insulă. Se gândeşte cu nostalgie la sutele de mii de kilometri parcurşi prin toată Europa. Lui Mills îi place să fie camionagiu. Dar odată cu Brexitul, nu mai este sigur cât de departe poate merge.
 
„E greu să răspund la întrebarea dacă aş închide afacerea. Adică da, sunt la vârsta la care mă întreb dacă merită tot acest chin. Da, aş face asta până la un punct. Nu sunt sigur sută la sută, dar mă gândesc la asta”, mărturiseşte bărbatul. Un gând pe care îl au mulţi antreprenori britanici, de când Regatul a părăsit Uniunea Europeană.
 
 
 
 
Sursa: www.digi24.ro