Astăzi se împlineşte un an de la cea mai misterioasă dispariţie a unui avion de pasageri din istoria aviaţiei civile. Este vorba despre aeronava malaeziană MH370 care a dispărut fără urmă pe 8 martie 2014. Au urmat luni de zile de căutări fără nici un rezultat, deşi 26 de ţări s-au implicat în operaţiuni. Lipsa oricărui indiciu în anchetă a alimentat teorii dintre cele mai bizare, verificate totuşi de anchetatori. Autorităţile malaeziene promit că, dacă aeronava nu va fi găsită până la sfârşitul primăverii, specialiştii vor reanaliza toate datele existente până în acest moment.
Pe 8 martie 2014, cursa MH370 cu 239 de oameni la bord, care făcea legătura între Kuala Lumpur şi Beijing, a pierdut legătura cu controlorii de zbor la scurt timp de la decolare, în timp ce se afla deasupra Mării Chinei de Sud. Imediat a început o amplă acţiune de căutare a avionului în zona unde fusese anunţată dispariţia. Planurile s-au schimbat în mod neaşteptat după ce datele de zbor furnizate din satelit au arătat că aeronava a virat brusc spre sud-vest în Marea Chinei de Sud, imediat după ce dispozitivul care permite localizarea fusese deconectat. Apoi, avionul ar fi virat spre vest, în Oceanul Indian. Cu aceste informaţii pus cap la cap, a început o adevărată vânătoare după orice urmă a aeronavei. Nu mai puţin de 26 de ţări şi-au pus la dispoziţie cele mai sofisticate dispozitive de cercetare a fundului marin.
Sfârşitul lunii martie a venit cu o singură concluzie:
„Cu adâncă tristeţe şi regret trebuie să vă informez că, potrivit ultimelor informaţii, zborul MH 370 s-a încheiat în sudul Oceanului Indian. MH 370 a zburat de-a lungul coridorului sudic, iar ultima sa poziţie a fost în mijlocul Oceanului Indian, la vest de Perth”, a anunţat Najib Razak, premierul Malaeziei.
Misterul părea să fie dezlegat după ce una dintre zecile de nave pornite în căutarea avionului a găsit mai multe fragmente neidentificate în Oceanul Indian. „Unele obiecte au o lungime de un metru, altele au aproximativ 23 de metri. Unele dintre ele lucesc, lucru care ar putea însemna că sunt dintr-un material solid”, anunţa Hishammuddin Hussein, ministrul malaezian al Transporturilor.
La o cercetare mai atentă, însă, alerta s-a dovedit falsă.
Teoriile despre dispariţia aeronavei s-au înmulţit odată cu trecerea timpului. Una dintre ele spune că în cabina pilotului a izbucnit un incendiu care nu le-a mai lăsat pasagerilor timp să transmită un S.O.S. Potrivit altei teorii, avionul a fost deturnat de terorişti ruşi sau islamişti. Alţii cred chiar că aeronava a fost doborâtă din greşeală în urma unui exerciţiu militar. S-a spus şi că deturnarea avionului a fost pusă la cale de unul dintre piloţi, care după ce i-ar fi omorât pe pasageri s-ar fi sinucis. Toate ipotezele au fost luate în calcul de anchetatori care nu au găsit însă nicio informaţie veridică.