Posibilitatea încheierii unor poliţe RCA pentru o lună ar putea duce la creşterea preţurilor în piaţă, a declarat sâmbătă preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, care spune că autoritatea a acceptat pentru prima dată ca printr-o intervenţie a statului să se plafoneze preţurile, însă nu îşi doreşte să devină o practică pentru anumite grupuri de interese.Partea negativă o constituie faptul că se merge pe contracte de foarte scurtă durată la persoane fizice. Ideea de a reduce de la minimum de şase luni, cum era înainte, la o lună riscă să scadă gradul de cuprindere, să fie mai puţine poliţe RCA şi să crească preţurile”, a afirmat Chiriţoiu, într-o conferinţă de presă la Sinaia.

El a subliniat că autoritatea de concurenţă va evolua impactul acestei măsuri după un an.

"Rămâne problema strategică, am deschis Cutia Pandorei. Am acceptat pentru prima dată că ar fi posibilă ca printr-o intervenţie a statului să se plafoneze preţurile. Este foarte posibil ca, la RCA, să se ajungă la o plafonare pentru şase luni, un lucru care este permis de Legea Concurenţei. Sunt situaţii excepţionale", a precizat şeful autorităţii de concurenţă.

El spune că cea mai bună soluţie este concurenţa între jucătorii din piaţă, pentru că, dacă statul ar stabili un preţ, există riscul ca însuşi statul să cartelizeze piaţa.

"Nu am vrea să devină o practică, odată deschisă această posibilitate, poate să crească apetitul şi altor grupuri de interese din alte sectoare economice, să vină cu acest gen de propuneri. Este periculos”, adaugă Chiriţoiu.

Preşedintele Consiliului Concurenţei afirmă că cea mai mare problemă a sectorului este că interesele cumpărătorului şi ale beneficiarului nu sunt aliniate.

”Plătitorul poliţei RCA vrea un produs ieftin, nu neapărat unul care să despăgubească în mod corect victimele accidentului”, adaugă preşedintele Consiliului Concurenţei.

Joi, ASF a anunţat, după întâlnirea cu reprezentanţii celor patru patronate ale transportatorilor rutieri care au organizat protestele la nivel naţional, că urmează să stabilească un tarif de referinţă pentru asigurările auto obligatorii RCA, estimând un nivel de 7.500 de lei pe an în cazul camioanelor de peste 16 tone.

Reprezentanţii ASF au discutat miercuri cu reprezentanţi ai patru asociaţii ale transportatorilor care protestează în Piaţa Victoriei.

Însă reprezentanţii COTAR au transmis alte calcule legate de preţurile reale ale poliţelor RCA. 

"Tariful ţintă comunicat de către ASF, în cuantum de 7.500 de lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa Bonus/Malus 0, are în final un cu totul alt cost. La acel cost de 7.500 lei se adaugă încărcări pentru profit (aproximativ 5%), precum şi marja comercială (aproximativ 10%)", ceea ce "conduce, în realitate, la un cost de 8.625 de lei a poliţei RCA", a precizat COTAR vineri dimineaţă.

Mai mult, reprezentanţii COTAR susţin că, la discuţiile de miercuri cu reprezentanţi Guvernului şi cu cei ai ASF, s-a stabilit un alt preţ de referinţă, de circa 6.000 lei pentru un camion cu peste 16 tone. 

Patronatele din transportul rutier au solicitat de mai multe ori demisia preşedintelui ASF, Mişu Negriţoiu, pe care îl consideră responsabil de scumpirea accelerată a poliţelor RCA.

Reprezentanţii transportatorilor au găsit şi aliaţi în Parlament.  Miercuri, liderul grupului PNL din Camera Deputaţilor, Eugen Nicolăescu, a anunţat că va discuta cu ceilalţi lideri de grup din Parlament pentru a demara procedura de demitere a conducerii ASF, în frunte cu Mişu Negriţoiu, după ce opt deputaţi au cerut, la audierea din comisiile parlamentare, ca Negriţoiu să plece din funcţie.

Joi, transportatorii au găsit un nou sprijin, chiar în interiorul ASF. 

Mircea Ursache, unul dintre cei trei vicepreşedinţi ai ASF, a declarat pentru News.ro că vinovaţii pentru situaţia din piaţa asigurărilor RCA sunt în conducerea instituţiei, nominalizându-i pe vicepreşedintele responsabil de sectorul de asigurări, Marius Vorniceanu, şi pe preşedintele Mişu Negriţoiu.

În disputa dintre ASF şi transportatori pe tema tarifelor RCA, Ursache a dat dreptate transportatorilor şi i-a criticat în mod direct pe ceilalţi membri ai conducerii ASF pentru că au întrârziat o decizie.

"Guvernul a luat o decizie la propunerea sectorului după un an, când putea să o ia acum un an, dacă ASF-ul, deci dacă cei care răspund de asigurări ar fi promovat acest proiect. Aici sunt semnele de întrebare, dacă se luau atunci, nu ajungeam nici la creşteri de 300%, nu ajungeam nici la demonstraţii de stradă”, a afirmat Ursache.