Guvernul a semnat un memorandum de înţelegere cu Airbus Helicopters – fostul Eurocopter Group - privind „Proiectul Super Puma MK 1“ în România. Memorandumul respectiv certifică viitoarea colaborare între statul român şi compania franceză pentru producţia elicopterelor de tip SuperPuma MK1. Startul se va da anul viitor cu o linie de fabricaţie la IAR Braşov. Asamblarea acestui model la Ghimav nu este întâmplătoare, IAR producând din anii 70, sub licenţă, două modele de elicoptere franceze (Puma şi Alouette) ce erau produse de Aerospatiale, companie care a fondat în 2000 Airbus Group/EADS.
Acţionarii IAR Braşov (IARV), companie controlată de stat, au hotărât să pună la dispoziţia Vadstena, firma înregistrată de Airbus Helicopters în România, un teren de 15.000 de metri pătraţi pentru construcţia unei hale de 8.550 mp în care să se desfăşoare producţia de elicoptere Super Puma. Terenul va fi pus la dispoziţia Vadstena pe durata derulării proiectului privind producerea elicopterelor de tip SuperPuma MK1 în România, dar nu mai mult de 99 de ani, în timp ce preţul trebuie să fie cel puţin egal cu cel stabilit de o firmă autorizată de evaluare.
Acţionarii au aprobat ca profitul rămas nerepartizat, cumulat la nivelul anului 2013, cuvenit IAR din partea fostului Eurocopter România, să fie utilizat pentru fondul de dezvoltare şi cumpărarea unei participaţii la Vadstena, având în vedere calitatea IAR de acţionar al Eurocopter România.
Intrarea indirectă în acţionariatul firmei din România a Airbus Helicopters se va face numai după încheierea unui acord între Airbus Helicopters, Vadstena, Eurocopter România şi IAR, care să stipuleze strategia pentru repartizarea profiturilor celor două companii controlate de Airbus Helicopters, astfel încât IAR să aibă garanţia că va încasa dividende în anii în care oricare dintre cele două companii înregistrează profit.
Elicopterul Super Puma are două locuri pentru piloţi şi până la 19 locuri pentru pasageri. Aparatul are, în versiunea EC225, o rază de acţiune de 1.135 de lilometri şi poate atinge o viteză maximă de 345 km/h. Elicopterele din familia Super Puma sunt recunoscute pentru aspectul robust, capacitatea foarte bună de ridicare a încărcăturii şi abilitatea de operare în condiţii de mediu ostile. Airbus Helicopters, denumită anterior Eurocopter, are aproximativ 23.000 de angajaţi la nivel mondial, şi este prezentă în România prin Eurocopter România, unde deţine 51% din acţiuni, diferenţa fiind controlată de IAR. Eurocopter România, creată în 2002, a dezvoltat activităţi legate de piaţa civilă şi militară şi este principalul centru industrial din cadrul grupului care execută lucrări de reparaţie/revizie şi modernizare pentru elicopterele Puma şi Alouette de pe piaţa mondială.
Fabrica IAR Braşov, înfiinţată acum 90 de ani, a produs până în 1945 peste 1.000 de avioane de diferite tipuri, iar după cel de-Al Doilea Război Mondial a fost transformată în unitate de producţie de tractoare.
În 1968, fabrica de avioane a fost redeschisă sub numele ICA Braşov şi s-a specializat în producţia de elicoptere în parteneriat cu Aerospatiale Franţa, în prezent subsidiară a Eurocopter.
IAR este listată pe piaţa Rasdaq a BVB, iar Ministerul Economiei deţine 64,9% din acţiuni.