Masinile second hand rămân în topul preferinţelor românilor, datorită preţurilor accesibile şi în ciuda potenţialelor probleme care pot apărea în timp ca urmare a uzurii fizice. Urmărind forumurile de discuţii sau reţelele de socializare, este imposibil să nu găseşti o discuţie de tipul „Dacia nouă versus marca X second hand”. De prisos să spunem că cei care preferă modelul second hand sunt de cele mai multe ori mai vocali, ceea ce arată că preferinţa pentru maşinile second-hand nu este justificabilă exclusiv prin prisma preţului, ci mai ales prin cea a imaginii de marcă.
În aceste condiţii, este de aşteptat ca masinile second-hand să rămână în topul preferinţelor şi în perioada următoare, chiar dacă anunţarea restricţiilor de circulaţie în Bucureşti pentru maşini mai vechi de Euro 4 ar trebui să mai tempereze importul de maşini poluante. Prin urmare, importul de maşini din vestul Europei va continua să fie o activitate profitabilă, iar goana după chilipiruri va continua să facă şi victime.
Una dintre ţepele clasice cu maşini second hand este cea a importului de maşini care au fost radiate în vederea dezmembrării în ţara de origine. Acestea au preţuri derizorii, iar samsarii de maşini le pot vinde cu un profit considerabil atunci când găsesc cumpărători creduli. Din păcate, reversul medaliei este că acestea nu pot fi înmatriculate legal în România, astfel că cei care cumpără astfel de maşini riscă să dea banii pe un grămadă de fier vechi pe roţi.
Registrul Auto Român avertizează cumpărătorii de maşini second hand din import să fie foarte atenţi la actele maşinii cumpărate, pentru a nu fi puşi în situaţia neplăcută de a nu o putea înmatricula. Conform prevederilor legale în vigoare, RAR nu poate elibera documentele necesare înmatriculării în România pentru asemenea vehicule.
„În ultima perioadă, s-au primit la unele reprezentanţe ale Registrului Auto Român (RAR) solicitări pentru emiterea documentelor necesare înmatriculării în România a unor vehicule provenite din state membre UE, pentru care s-a constatat că există informaţii privind dezmembrarea acestora” – se arată într-un comunicat RAR. Acesta prezintă exemplul maşinilor provenite din Germania care au înscrise în documentele de înmatriculare menţiuni precum „VERWERTUNGSNACHWEIS LAG VOR” sau altele similare care conţin termenul „VERWERTUNGSNAGHWEIS”.
RAR recomandă cumpărătorilor de maşini second hand provenite din alte state să NU le achiziţioneze fără documente de înmatriculare. De asemenea, este necesar ca aceştia să verifice, în momentul achiziţionării vehiculelor, că documentele de înmatriculare nu sunt alterate cu intenţia de a ascunde statutul de vehicul scos din uz în vederea dezmembrării (de exemplu prezintă ştersături, zone acoperite cu diverse etichete, etc.) sau că nu conţin menţiuni referitoare la scoaterea din uz în vederea dezmembrării.
Situaţia este semnalată şi de avocaţi specializaţi în înmatriculări auto, care au întâlnit astfel de situaţii în practică.
„Se aduc maşini din Germania, care se dau spre casare prin programul Rabla, aceste maşini se vând în Germania la preţuri derizorii, fără drept de a fi puse în circulaţie în nici un stat din Uniunea Europeană! […] Actele în speţă sunt normale, asemenea unor acte de Germania, brief mic şi mare, numai că prezintă un scris sau ştampilă pe brief, având menţiunea – «Verwertungsnachweis lag vor». Cu alte cuvinte, vehicul dat spre casare (reciclare)! Am întâlnit în ultima vreme 3 cazuri de genul acesta, iar rezultatele au fost blocaj în RAR (pentru că numere roşii se scot fără probleme, fără a fi băgate în sistem), fără drept de înmatriculare! Rezultatul – vehicul pentru dezmembrări” descrie situaţia un avocat pe pagina sa de Facebook.
Sursa: www.promotor.ro