Camera Deputaţilor a votat un proiect de lege prin care se schimbă regulile cu privire la desfăşurarea inspecţiilor tehnice la maşini. Potrivit avocat.net, la fiecare inspecţie tehnică periodică (ITP), maşinile vor trece sau nu de verificare în funcţie de gravitatea defectelor pe care le au.
De asemenea, autovehiculele vor putea trece de inspecţie doar cu defecte minore, iar dacă sunt probleme grave, vor trebui reparate în maxim 30 de zile. Legea mai precizează şi că maşinile mai vechi de 12 ani trebuie să facă ITP-ul în fiecare an. Sunt exceptate de la această regulă automobilele istorice.
Maşinile noi vor fi supuse primului ITP abia după trei ani de la prima înmatriculare, nu după doi, ca până acum.
În primăvară, reprezentanţii RAR spuneau că au efectuat o serie de statistici în urma cărora a reieşit că vârsta medie a vehiculelor ce compun parcul activ se situează pe un trend crescător începând încă din anul 2009, când această valoare era de 8,63 ani, ajungând anul trecut la valoarea de 12,06 ani.
„Conform datelor furnizate de analizele statistice realizate de RAR ulterior activităţilor de Control Tehnic în Trafic (CTT) şi Supraveghere a staţiilor autorizate de ITP, acest prag de aproximativ 12 ani vechime este cel de la care vehiculele analizate înregistrează procente de neconformitate mai mari decât procentul mediu calculat”, precizează cei de la RAR.
În lege apar şi definiţii ale celor trei categorii de defecte:
- Deficienţe minore: deficienţele care n-au un efect semnificativ asupra siguranţei vehiculului sau impact asupra mediului şi alte neconformităţi minore;
- Deficienţe majore: deficienţele susceptibile să compromită siguranţa vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalţi participanţi la trafic şi alte neconformităţi mai importante;
- Deficienţe periculoase: deficienţele care constituie un risc direct şi imediat la adresa siguranţei rutiere sau care au impact asupra mediului.
De la începutul acestui an, au fost înmatriculate în România peste 426.000 de autoturisme second hand, importate. Concret, sunt cu 70% mai multe maşini second hand intrate în România decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Datele AutoDNA, o platformă online care adună în jur de 75% din toate automobilele înmatriculate în Europa, arată că foarte multe maşini second hand aduse în România au în istoric avarii sau kilometrajul dat înapoi.