Românii care cumpără maşini second-hand de la intermediari trebuie să fie atenţi la actele pe care le primesc, pentru că se pot trezi că nu pot înmatricula maşina în ţară.

 

O maşină adusă din Germania, spre exemplu, poate avea ştampila pe talon pentru “casare/dezmembrări” (Verwertungsnachweis lag vor). O astfel de maşină este aproape imposibil de repus în circulaţie chiar şi în România, deşi este în stare de funcţionare.

 

Statul german încurajează achiziţia de maşini electrice şi oferă 10.000 euro primă de casare pentru maşini care sunt în stare foarte bună, au uneori şi 8 ani vechime.

 

O altă încurcătură cu actele unei maşini second-hand adusă din străinătate este când autoturismul este transportat pe platformă fără să existe o dovadă de la firma de transport. La Poliţie, când românii vor să înmatriculeze maşina, li se cer la dosar acte care dovedesc cum a intrat maşina în ţară, fie pe platforma, iar în acest caz trebuie să existe o dovadă, talonul original şi plăcuţele, fie pe şosea, iar în acest caz trebuie predat talonul emis recent pentru numerele provizorii (Fahrzeugschein – valabilitate 5 zile) şi plăcuţele.

 

Brief-ul mare (cartea maşinii) trebuie să nu fie ştampilat cu termenul Ungultig (invalid). De asemenea colţul tătiat la brief-ul mare înseamnă că maşina a fost scoasă din circulaţie definitiv în Germania, deci automat trebuie să facă dovada că au transportat-o pe platformă sau să prezinte talonul provizoriu şi numerele aferente.

 

Samsarii evită să spună că maşina a fost radiată din Germania aşa că îi lasă pe români să creadă că mai pot circula cu ea aşa. Trebuie doar să le dea banii pe maşină şi nu mai au nicio grijă cu înmatricularea în România, pot circula cu numere străine. Când o maşină este radiată din Germania, primeşte buline pe numere, însă samsarii le dau jos şi fac o asigurare falsă. Românii prinşi la volanul unei astfel de maşini se aleg cu amendă şi dosar penal, pentru circulaţia pe drumuri publice cu o maşină neimatriculata.

 

În Germania, termenul pentru certificatul de înmatriculare este Fahrzeugschein (brief mic/talon), iar pentru cartea maşinii este Fahrzeugbrief (brief mare). De regulă pe primul îl opresc autorităţile germane când maşina este radiată, iar nota privind radierea maşinii din Germania se face în brief-ul mare. Dacă cineva nu poate prezenta brief-ul mare când merge la Poliţie, nu va putea înmatricula maşina.

 

Sunt situaţii în care până şi dealerii de maşini din Vest nu mai emit talonul provizoriu, înmânează cumpărătorului un rând de numere provizorii şi o foaie A4 completată scoasă la imprimantă care spun ei că însoţeşte numerele şi ţine locul unui permis. Bineînţeles, când cumpărătorii ajung în România nu vor putea înmatricula maşina întrucât nu au talon pentru acele plăcute cu care au circulat până în ţară.

 

De multe ori, vânzătorii din străinătate vând maşina fără talon şi promit că îl vor trimite prin Poştă, însă pe hârtia doveditoare nu scrie şi în cât timp îl trimit, românii putând aştepta şi 6 luni – 1 an.

 

 

 

 

Sursa: www.auto-bild.ro