General Motors (GM), Audi şi Jaguar Land Rover au suspendat în această săptămână vânzările de maşini din Rusia, în contextul în care deprecierea rublei erodează câştigurile companiilor, transmite Bloomberg.
Producătorii auto sunt puternic afectaţi de scăderea cu peste 40% a rublei din ultima jumătate de an, Rusia traversând cea mai gravă criză monetară de după 1998.
Moneda naţională a Rusiei şi-a revenit parţial faţă de dolar în ultimele două zile, pe fondul unor noi măsuri de relaxare a reglementărilor bancare anunţate de banca centrală şi a vânzărilor de valută operate de Ministerul de Finanţe. Miercuri seara, rubla se tranzacţiona la 59,54 unităţi faţă de dolar, după ce în prima parte a şedinţei de marţi a atins un minim absolut de 80,1 unităţi.
Deşi în ultimele săptămâni ruşii au investit puternic în achiziţia de modele Porsche şi alte maşini, în încercarea de a-şi proteja economiile de deprecierea rublei, creşterea vânzărilor de automobile nu a adus producătorilor beneficiile aşteptate, iar o parte dintre aceştia au anunţat suspendarea vânzărilor pentru a stabili noi preţuri.
GM a întrerupt marţi livrările de automobile către distribuitorii din Rusia "pentru a ţine sub control riscurile", subsidiara locală a producătorului american menţionând că modelele deja comandate vor fi livrate la preţurile convenite.
Şi producătorul german Audi a întrerupt marţi vânzările de maşini din Rusia, acestea fiind programate să reînceapă după ce compania va stabili o nouă listă de preţuri, a declarat un purtător de cuvânt al diviziei Audi din Rusia.
Audi, divizia de maşini de lux al companiei germane Volkswagen, va opri între 22 decembrie şi 12 ianuarie şi producţia la uzina din Kaluga, în vestul Rusiei, însă aceasta este o măsură obişnuită în timpul sărbătorilor de iarnă.
Miercuri, Jaguar Land Rover s-a alăturat pe lista companiilor care au sistat vânzările auto în Rusia. Divizia grupului indian Tata Motors a anunţat că livrările vor fi suspendate până pe data de 19 decembrie, pe fondul situaţiei economice actuale.
GM, Audi şi Jaguar nu sunt singurele companii auto care înregistrează pierderi din cauza deprecierii rublei.
BMW, printre puţinii producători care au dezvăluit valoarea expunerilor pe rublă, ar putea raporta o pierdere de 100 până la 150 milioane de euro în ultimul trimestru în situaţia în care rubla scade cu 50% faţă de euro, potrivit estimărilor lui Arndt Ellinghorst, analist al Evercore ISI.
Pierderile Renault, Daimler, Volkswagen şi Hyunday vor fi probabil chiar mai însemnate, a spus el.
MEDIAFAX