Facebook anunţă că va începe să eticheteze organizaţiile media sau instituţiile de presă controlate de state şi guverne. Potrivit comunicatului de presă transmis, compania a realizat o serie de criterii pentru a stabili provenienţa conţinutului editorial. Etichetele vor fi disponibile chiar la descrierea paginii de Facebook, iar în SUA vor fi implementate chiar de săptămâna viitoare.

 

„Vrem să ajutăm oamenii să înţeleagă mai bine cine se află în spatele ştirilor pe care le văd pe Facebook. Cu câteva luni în urmă, am anunţat planul nostru de a eticheta mijloacele de informare în masă aflate sub controlul total sau parţial al guvernului lor, iar astăzi începem să aplicăm etichete acestor mijloace media controlate de stat. Credem că oamenii ar trebui să ştie dacă ştirile pe care le citesc provin dintr-o publicaţie care poate fi sub influenţa unui guvern”, spune Facebook.

 

Totodată, compania precizează că începând cu sfârşitul acestui an va implementa şi un sistem de marcare al conţinutului plătit de la respectivele pagini. Facebook susţine că companiile media controlate de stat „optează rar” pentru reclame ţintie către SUA, dar că din această vară astfel de conţinuturi publicitare vor fi oprite pentru a nu interveni în alegerile din noiembrie.

 

„Am consultat peste 65 de experţi din întreaga lume specializaţi în mass-media, guvernare, drepturile omului şi dezvoltare. Aportul pe care l-am primit de la aceste organizaţii a fost crucial pentru a înţelege diferitele moduri  în care guvernele exercită controlul editorial asupra entităţilor media. Ştim că guvernele continuă să utilizeze mecanisme de finanţare pentru a controla mass-media, dar asta nu e tot. Acesta este motivul pentru care definiţia noastră de mass-media controlată de stat se extinde dincolo de evaluarea controlului financiar sau a dreptului de proprietate şi include o evaluare a controlului editorial exercitat de un guvern”, mai transmite compania.

 

Factorii luaţi în considerare de Facebook sunt:

 

Misiunea organizaţiei media şi/sau imaginea generală la nivelul publicului despre modul în care organizaţia defineşte şi îşi îndeplineşte misiunea jurnalistică

Cine deţine compania, informaţii despre proprietari, părţi interesate, membri ai consiliului de administraţie, candidaţi guvernamentali în funcţii de conducere şi dezvăluirea dreptului de proprietate directă sau indirectă de către entităţi sau persoane care deţin funcţii alese

Orientări editoriale, cum ar fi transparenţa în jurul surselor prin care se obţine conţinutul, independenţa şi diversitatea surselor

Informaţii despre conducerea redacţiei şi a personalului

Surse de finanţare şi venituri

Mecanisme de guvernare şi responsabilitate, cum ar fi politicile proprii, procedura pentru reclamaţii, evaluările externe şi comisiile de supraveghere

Facebook mai anunţă că publicaţiile care doresc să-şi dovedească independenţa trebuie să poată demonstra cel puţin:

 

Statutul din ţara gazdă, care protejează clar independenţa editorială a organizaţiei

Stabilirea unor proceduri, procese şi mecanisme de protecţie în organizaţia media pentru a asigura independenţa editorială

O evaluare făcută de o organizaţie externă independentă, credibilă, care să constate că statutul enunţat a fost respectat şi au fost urmate procedurile stabilite

Compania mai precizează că va lua în considerare mai mulţi factori cu privire la ţările din care instituţia de presă provine, inclusiv nivelul privind libertatea presei şi că va consulta cercetări open-source realizate de academicieni şi experţi din domeniu.

 

Dacă o organizaţie consideră că a primit o astfel de etichetă din greşeală aceasta poate depune o contestaţie, alături de documentaţie suplimentară care să demonstreze contrariul.

 

 

 

 

Sursa: www.biziday.ro