Până la finalul acestui an, se vor putea emite noile cărţi electronice de identitate în toate municipiile din ţară. Cu aceste documente, putem să călătorim în Uniunea Europeană.

 

Ţin locul cardului de sănătate şi vor putea fi folosite pentru a accesa de la distanţă sistemele online ale instituţilor statului. Faţă de actualele cărţi de identitate electronice, informaţiile despre locul naşterii şi domiciliu vor fi păstrate doar pe cip. Cărţile electronice de identitate, care costau în programul de testare 67 de lei, vor fi gratuite.

 

Noua carte de identitate are dimensiunea unui card bancar şi păstrează în memoria electronică fotografia titularului, două amprente digitale, un certificat digital şi toate datele care sunt tipărite pe act. Autorităţile au anunţat unele modificări, faţă de datele care apar în prezent pe documente.

 

Aşadar, locul naşterii nu va mai fi trecut pe noua carte de identitate, acesta va fi regăsit doar în format electronic. Şi adresa de domiciliu va dispărea de pe buletinele cu cip, însă va rămâne inscripţionată pe cele simple. În cazul în care o persoană trebuie să îşi schimbe adresa şi are carte de identitate electronică va putea face acest lucru cu ajutorul unei aplicaţii care urmează să fie pusă la dispoziţie cetăţenilor şi nu va mai fi nevoită să se prezinte la ghişeu.

 

Pe de altă parte, cetăţenii care nu vor buletin electronic, pot opta pentru cartea de identitate simplă, iar în cazul în care au nevoie de adresa de reşedintă va fi emisă o nouă hârtie numită "dovada de reşedinţă". Doar că aceştia nu vor putea să călătorească în afara ţării fără paşaport. Doar buletinul cu cip va putea fi folosit ca act de călătorie, inclusiv în aeroporturile din Uniunea Europeană la porţile automate de la frontieră. Totodată, acesta din urmă va înlocui şi cardul de sănătate.

 

Cătălin Giulescu, direcorul Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor: „Cartea electronică de identitate conţine acel certificat digital pe care îl vom folosi la autentificare în interfeţele informatice ale administratie publice, în sensul în care certificatul digital este o cheie, care îi va permite cetăţeanului să se autentifice şi să solicite predarea unor servicii. Spre exemplu: emiterea unui cetificat de stare civilă sau depunerea actelor pentru căsătorie. Acestea vor putea fi formulate în mediul electronic. Şi, ulterior, vor fi expuse şi alte servicii. Mă gândesc în momentul ăsta la cazierul judiciar. Putem vorbi şi de servicii legate de inmatricularea maşinii”.

 

Taxa de 67 de lei pentru eliberarea acestora va fi eliminată, iar costul va fi suportat de stat prin PNRR. 200 de milioane de euro sunt alocaţi pentru acest proiect.

 

Documentul are o valabilitate de zece ani, pentru persoanele care au peste 18 ani, cinci ani pentru cele care au între 14 şi 18 ani şi nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.

 

De anul viitor, autorităţile nu vor mai emite buletine în formatul actual, iar până în 2031 toţi românii vor trebui să aibă noul act de identitate.

 

 

 

Sursa: www.stirileprotv.ro