România este obligată să emită cartea electronică de identitate începând cu 2 august 2021, conform reglementărilor UE, dar la mai puţin de o săptămână până atunci Imprimeria Naţională, instituţia care ar trebui să producă noile documente, abia a lansat o primă licitaţie pentru materialele necesare. Instituţia vrea să cumpere acum opt milioane de elemente de securitate pentru cardurile de identitate şi mai pregăteşte o altă licitaţie pentru asigurarea dotării la nivel naţional a infrastructurii de preluare a datelor pentru noua carte de identitate.

 

Noua carte electronică de identitate va conţine în format electronic datele din formatul tipărit, cu excepţia semnăturii olografe a titularului, prenumele părinţilor titularului, un certificat pentru semnătură electronică şi, după caz, certificate calificate pentru semnătură electronică, precum şi datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

 

Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date (DEPABD), din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) a precizat, în luna aprilie din acest an, pentru HotNews.ro, că România este obligată de Regulamentul (UE) 2019/1157 să emită cartea electronică de identitate începând cu data de 2 august 2021.

 

Imprimeria, instituţia care produce cărţile electronice de identitate, abia a lansat o primă licitaţie

 

Tot atunci, MAI explica faptul că "instituţia abilitată de lege cu producerea cărţilor electronice de identitate, achiziţionarea echipamentelor şi produselor software necesare pentru punerea în circulaţie şi personalizarea cărţilor electronice de identitate, asigurarea comunicaţiilor şi serviciilor necesare funcţionării neîntrerupte a echipamentelor şi produselor software este Compania Naţională Imprimeria Naţională. (..) Personalizarea documentelor se va realizeaza, centralizat, în Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din subordinea Ministerului Afacerilor Interne."

 

Problema este că Imprimeria a lansat o licitaţie în acest sens abia săptămâna trecută.

 

Datele din Sistemul Electronic de Achiziţii publice, consultate de HotNews.ro, arată că Imprimeria a lansat o licitaţie cu o valoare estimată la peste 8,6 milioane lei (1,7 milioane euro) pentru achiziţia de elemente de tip DOVID ce vor fi utilizate pentru securizarea de carduri din policarbonat (documente de identitate).

 

Imprimeria vrea să încheie un acord cadru pe o perioadă de 4 ani, perioadă în care se vor încheia 5 contracte subsecvente, primul dintre acestea în perioada 30 august - 31 decembrie 2021.

Ce spune Imprimeria Naţională despre primele achiziţii necesare cărţii electronice de identitate

 

La solicitarea HotNews.ro de a preciza când vor fi puse în circulaţie noile cărţi electronice de identitate, Imprimeria Naţională a comunicat marţi, 27 iulie, că "pe măsura definitivării specificaţiilor tehnice pentru elementele ce intră în componenţa sistemului pentru emiterea şi producerea noii cărţi de identitate, Compania Naţională Imprimeria Naţională va demara procedurile de achiziţie".

 

"Astfel, până la această data au fost demarcate procedurile pentru achiziţia: Elementelor de tip DOVID si servicii aplicare DOVID, cu o valoare estimată de 8.672.224,00 lei fără TVA, pentru o cantitate de 8.000.000 elemente de Securitate tip DOVID, ce include şi serviciile de aplicare;

În fază finală pentru publicare în SEAP se află documentaţia pentru achiziţia sistemului de preluare date (complete), ce includ componentele necesare preluării datelor pentru noua carte de identitate (Staţie de lucru portabilă, Multifuncţională laser A4, Monitor extern, Cameră web + trepied, Licenţe prelucrare imagini, Cititor amprente + cititor smart card, Pad de semnătură, Cititor documente). Cantitatea necesară pentru asigurarea dotării la nivel naţional a infrastructurii de preluare a datelor pentru noua carte de identitate este de 1.000 complete. Valoarea estimată a infrastructurii de preluare a datelor este de circa 26 milioane lei.

De asemenea după finalizarea specificaţiilor tehnice ale infrastructurii centrale şi parcurgerea etapelor de avizare aprobare (inclusive aviz CTE) va fi publicată în SEAP procedura documentaţia pentru procedura de achiziţie.", se arată în răspunsul transmis HotNews.ro de Imprimeria Naţională.

 

Nici preţul noilor cărţi de identitate nu este încă stabilit

 

Întrebaţi cât va costa noua carte de identitate, Imprimeria a spus că preţul nu a fost stabilit încă.

 

"Referitor la preţul cărţii de identitate precizăm următoarele:

Conform legislaţiei în vigoare prin care se introduce în circulaţie noua carte de identitate, sunt prevăzute următoarele documente principale: Carte de identitate electronică şi Carte de identitate simplă

Preţul pentru cele două documente este în curs de finalizare, urmând a fi supus avizării, astfel cum este prevăzut în legislaţia specifică, direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor.

După obţinerea avizului preţului pentru cele două documente, acesta va fi comunicat şi publicat pe site-ul www.cnin.ro/, la UAT-urile cu atribuţii în eliberarea documentelor de identitate precum şi la Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date.", se menţionează în răspunsurile Imprimeriei Naţionale.

 

Oficialii Imprimeriei nu au răspuns dacă estimează întârzieri în producerea cărţii electronice de identitate, menţionând doar că pentru completarea răspunsurilor care nu ţin de competenţa companiei au redirecţionat solicitarea HotNews.ro către Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

 

HotNews.ro a adresat oricum întrebări şi către MAI şi DEPABD încă de acum 8 zile şi vom reveni cu răspunsuri imediat ce le vom primi.

 

Ce opţiuni au romanii care nu-şi doresc cărţi electronice de identitate şi ce limitări au aceştia dacă nu vor carţile electronice de identitate?

 

Referitor la această întrebare, oficialii MAI au precizat în luna aprilie 2021 pentru HotNews.ro că, "potrivit art.16 alin.(3) O.U.G. nr. 97/2005 republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cetăţenii români pot opta pentru eliberarea:

 

a) unei cărţi electronice de identitate în una dintre următoarele variante: cu toate datele prevăzute în formatul electronic; sau cu toate datele prevăzute în formatul electronic, cu excepţia imaginii impresiunilor papilare.

b) unei cărţi de identitate simple.

 

În ceea ce priveşte ,,limitările cetăţenilor care nu optează pentru obţinerea cărţii electronice de identitate, facem cunoscut că noul document de identificare - electronic – este în măsură să asigure, cetăţenilor care optează pentru acesta, garanţii suplimentare de securitate, iar instituţiilor de drept public sau privat, certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe respectivul document.

 

De asemenea, cartea electronică de identitate va permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne, în sisteme informatice terţe ale administraţiei publice, precum şi în alte sisteme informatice, stabilite prin hotărâre a Guvernului, şi utilizarea semnăturii electronice. De asemenea, CEI va contribui la dezvoltarea conceptului de „administraţie electronică”, având drept consecinţă corelarea şi simplificarea procedurilor administrative.

 

Titularul unui document electronic se va putea autentifica on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţie etc.), ceea ce va conduce la simplificarea interacţiunii cu autorităţile publice, prin creşterea calităţii şi accesibilităţii serviciilor publice.

 

De asemenea, cartea electronică de identitate constituie document de călătorie. În sensul prevederilor Regulamentului (UE) 2019/1157, cărţile electronice de identitate sunt obligatorii numai pentru exercitarea liberei circulaţii în Statele membre ale UE (documente de călătorie), şi nu pentru toţi cetăţenii români.

 

În acest sens, Regulamentul acceptă folosirea alternativă a paşaportului în scopul călătoriei în spaţiul Uniunii Europene pentru persoanele care doresc eliberarea unei cărţi de identitate simple, adică se creează premisele ca documentul vizat de actul normativ european să fie eliberat numai cetăţenilor români interesaţi de această opţiune.

 

Cartea electronică de identitate înlocuieşte cardul naţional de asigurări sociale de sănătate; acest aspect conduce la realizarea unor economii determinate de faptul că „funcţionalitatea” de card de sănătate va fi asigurată de certificatul digital emis de MAI, înscris într-un cip şi, pe cale de consecinţă, cetăţeanul va deţine un singur document în locul cardului de sănătate şi actul de identitate actual", au precizat oficialii Direcţiei pentru Evidenţa populaţiei din cadrul MAI.

 

 

 

Sursa: www.economie.hotnews.ro