Situaţia livrărilor de automobile, transmisă de APIA, confirmă discrepanţele din piaţa auto, din cauza întârzierilor înmatriculărilor faţă de vânzarea propriu-zisă (livrare). Potrivit APIA, în luna septembrie, vânzările au crescut cu 7,7% faţă de septembrie 2017, ducând piaţa auto pe întreg anul la 20,2% în plus faţă de anul trecut.

 

Raportat la evoluţia înmatriculărilor, statisticile APIA demonstrează că dezechilibrul a fost generat în special de dealerii care şi-au înmatriculat în avans, în august, stocurile de automobile noi, pentru a le putea vinde şi în septembrie. Putem observa această discrepanţă mai ales pe segmentul de vehicule autohtone, care au avut înmatriculări ridicate în august şi livrări foarte mari în septembrie. Numărul total de autovehicule livrate în acest an se ridică la 134.831 unităţi, valoare record pentru ultimul deceniu.

 

După cum arată cifrele APIA, în acest an, ponderea achiziţiilor realizate de companii se ridică la 63% din total, însă raportul dintre companii şi persoane fizice s-a ameliorat, creşterea pe segmentul “persoane fizice” fiind mai mare decât media pieţei (29,3% mai mult decât anul trecut).

 

Producţia de automobile raportată de APIA (cea de la Ford Craiova) a crescut cu 155,2%, graţie intrării în producţie a modelului EcoSport, la 104.366 unităţi. Dacă adăugăm la această valoare şi cifrele raportate de Dacia, prin ACAROM, 242.605 automobile, avem un volum record pentru industria auto românească, 346.971 autovehicule fabricate, la care se adaugă şi peste 25.000 de caroserii vopsite expediate în Algeria.

 

Pe tipuri de vehicule, datele APIA arată că au fost livrate 113.727 autoturisme (+22,3%) şi 21.104 comerciale (+9,7%). Cea mai vândută marcă a fost Dacia, cu 38.211 vehicule livrate, urmată de Ford, cu 12.458 unităţi, Renault, 10.184, şi Skoda, 9.923.

 

 La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 35.781 unităţi (31,5% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 28,7% faţă de primele nouă luni din 2017), urmată de Volkswagen cu 11.191 unităţi (9.8% cotă de piaţă, volume în creştere cu 10,2% faţă de 2017); Skoda 9.923 unităţi (8,7% din total piaţă, volume în creştere cu 18,3%); Renault 8.681 unităţi 2/2 (7,6% din total piaţă, volume în creştere cu 15,7%) şi Ford 6.948 unităţi (6,1% cotă de piaţă, volume mai mari cu 10,3%).

 

Pe modele, cu cele 14.361 unităţi vândute, Dacia Logan continuă să fie cel mai bine vândut model în aceste prime nouă luni din 2018, el fiind urmat de Dacia Duster cu 8.868 unităţi, Dacia Sandero 7.781 unităţi, Renault Clio 4.050 unităţi şi Skoda Octavia 3.906 unităţi. Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că majoritatea segmentelor înregistrează creşteri, unele importante (SUV +48,3%, Clasa A +47,7%, Clasa F +32,3%, Clasa B +20,8%, Clasa C +11,1% şi Sport +6,9%). Sunt însă şi segmente care înregistează scăderi, unele fiind semnificative (MPV -23,2%, Clasa E -11,2% şi Clasa D -0,2%). In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină continuă să fie majoritare, ajungând, după primele 9 luni din 2018, la o pondere de 60,6% din total, dar semnificativ mai mare (9,5pp) faţă de ponderea pe care o aveau după aceeaşi perioadă din 2017 (51,1%). Dintre primele cele mai vândute 10 mărci / modele, 6 mărci şi respectiv 8 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie (60,6%).

 

După primele 9 luni din 2018, automobilele cu propulsie alternativă au o pondere de 2,6% din total, superioară celei de anul trecut, când aceasta era de doar 1,9%. Chiar dacă volumele sunt încă destul de mici (dacă ne raportăm la celelalte categorii de combustibili), creşterea înregistrată în acest an pe segmentul celor electrice (full şi plug-in) este una semnificativă, de 165,6% (648 unităţi în 2018 faţă de doar 244 unităţi în 2017 adică, de cca. 2,5 ori mai multe comparativ cu 2017), în timp ce, pentru cele hibride, se înregistrează o creştere ceva mai modestă (+47,6%), dar pe un volum mult superior (2.274 unităţi în 2018, faţă de 1.541 unităţi în 2017).

 

 

 

 

Sursa: www.profit.ro