Elevii ar trebui să stea mai mult la şcoală, unde să aibă o masă caldă, aşa cum se întâmplă în multe ţări dezvoltate, iar când ajung acasă să aibă puţine teme, a declarat ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, la emisiunea "După 20 de ani" difuzată duminică la Pro TV.

"Aş vrea să dea mai puţine teme, dar pline de conţinut, să-şi atingă ţinta. Le-aş recomanda profesorilor să aibă grijă cum formulează temele. Nu trebuie să ţinem copiii la masă copiind şi repetând. Temele să fie suficient de mobilizatoare”, a spus ministrul Adrian Curaj.

Ministrul susţine că este nepotrivit ca un profesor să dea multe teme pentru ca nu cumva elevul să nu ajungă la performanţa dorită.

"De ce dau multe teme? Mi-e frică cumva să nu se ajungă la performanţa dorită a elevului. Este nepotrivit. Trebuie să dau tema potrivită, trebuie să abordez pedagogic potrivit, elevul şi clasa în care sunt. Şi aici mai apare o discuţie: cred că este important ce înseamnă să abordezi potrivit sau cine este performant în a aborda clasa. Şi aici discutăm de performanţa profesorului. Este acela performant care într-o clasă foarte grea, în condiţii grele, în condiţii de rural reuşeşte să ţină la un nivel sau să crească nivelul", a precizat ministrul Educaţiei.

Legat de timpul pe care un elev trebuie să îl petreacă la şcoală, ministrul Educaţiei a spus că ar vrea să stea cât mai mult, pentru că şcoala după şcoală este importantă.

"Aş vrea să stea la şcoală mai mult, pentru că toată experienţa internaţională este legată de un copil care stă la şcoală mult. Şcola după şcolă este importantă, este peste tot în ţările dezvoltate. Când ajung acasă, să nu mai aibă teme excesive, ci să se ocupe de altceva, care să-i facă întregi ca oameni, să-i facă oameni dezvoltaţi”, a explicat Adrian Curaj.

Ministrul este convins că proiectul "masă caldă şi şcoală după şcoală” este realist în multe zone.

"Este realist şi posibil în foarte multe zone. În rural, şcolile rămân închise după ora 13.00. De ce să nu ţinem copiii acolo, să folosim infrastructura şcolară. (...) Se  poate în rural masă caldă, cred că acolo se poate cel mi bine. În funcţie de regiune, sunt ingredientele naturale din zonă, poate avea impact asupra mediului mic economic. Mă aştept la iniţativa privată la nivelul comuntăţii, să aducă la un preţ rezonabil, cu calitate bună, din resurse la nivel local”, a adăugat ministrul Educaţiei.

Potrivit lui Adrian Curaj, în toamnă ar putea fi deja câteva şcoli incluse în acest proiect-pilot.

"Sper în toamnă să avem pilotul. Efortul  bugetar este între 8-10 lei pe zi, pe copil. Poate fi un rezultat foarte bun. O masă caldă,  local pregătită. Aş vrea să cred, în toamnă vom avea un număr de şcoli care vor beneficia de aşa ceva”, a mai spus ministrul Curaj.

Ministrul a spus că ar fi de acord ca elevii să aibă la şcoală smartphone, dacă este folosit în scop educaţional. "Îl pun pe mod avion şi îl folosesc ca instrument educaţional, mi-ar plăcea să am aşa ceva la clasă. Copiii noştri probabil dau mai uşor pagina pe tabletă decât paginele într-un ziar”, a adăugat Adrian Curaj, precizând că încurajează profesorii să folosească instrumentele digitale la clasă.

Ministrul a vorbit şi despre şcolile care au ajuns să fie supraaglomerate pentru că nu există o cifră de şcolarizare maximală.

"Am rămas surpins să văd că în şcoli nu există cifră de şcolarizare maximală, ca la universităţi. De aceea, sunt şcoli foarte bune, cu patru schimburi şi altele goale. O şcoală trebuie să lucreze la capacitatea ei”, a mai spus Adrian Curaj.