Coaliţia Natura2000 îi cere lui Iohannis să trimită la Parlament pentru revizuire proiectul pentru modificarea Legii vânătorii, adoptat în 25 februarie şi trimis spre promulgare, motivând că acesta aduce prejudicii grave dreptului de proprietate şi încalcă acte normative ce corespund cerinţelor UE.
Federaţia de ONG-uri îi scrie preşedintelui Klaus Iohannis că, în forma sa actuală, proiectul de modificare a Legii vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006 conţine prevederi care încalcă dreptul constituţional la proprietate si legislaţia naţională care transpune directive europene obligatorii pentru Romania ca stat membru UE.
Concret, dreptul la proprietate este încălcat prin prevederile propuse pentru modificarea articolului 4, prin care se invocă dreptul la servitute asupra tuturor proprietăţilor cuprinse în fondurile de vânătoare de către posesorii permiselor de vânătoare.
Dreptul la servitute (care conferă prerogative strict limitate asupra lucrului altuia) este un drept real recunoscut prin grevarea unei sarcini pentru imobilele la care se aplică şi se poate constitui doar în baza unui act juridic, astfel că proiectul de lege adoptat de Parlament este "abuziv", spun ONG-urile.
De asemenea, "dreptul de proprietate este eludat complet prin prevederile art. 8, care propune eliminarea prevederii prin care proprietarii de terenuri pot solicita cu prioritate administrarea fondurilor de vânătoare, dacă deţin peste 50% din suprafaţa unui fond de vânătoare".
În schimb, modificările propuse la acest articol introduc întâietatea la atribuirea directă pentru gestionarii consacraţi ai fondurilor cinegetice.
"Gestionarii consacraţi nu pot avea mai multe drepturi pe suprafaţa fondurilor cinegetice decât proprietarii de drept ai acestor terenuri, care printre altele sunt obligaţi de lege să permită accesul şi desfăşurarea vânătorii pe terenurile lor fie ca doresc sau nu. Precedente juridice la Curtea Drepturilor Omului confirmă la nivel european drepturile proprietarilor de a decide asupra proprietăţilor lor de teren", spune Coaliţia Natura2000 România.
O altă încălcare abuzivă a dreptului de proprietate asupra terenurilor o constituie introducerea unui nou punct la articolul 15, prin care "proprietarii şi administratorii terenurilor cuprinse în fondurile cinegetice au obligaţia de a permite amplasarea gratuit a instalaţiilor vânătoreşti temporare care nu afectează folosinţa de bază a terenurilor", mai arată ONG-urile.
Totodată, proiectul adoptat de Parlament încalcă prevederile Ordonanţei de urgenţă nr. 102/2010 pentru modificarea şi completarea Legii vânătorii, care a avut ca scop reglementarea perioadelor de vânătoare, pentru a răspunde avizului de infringement al Comisiei Europene pentru România. Acest lucru se întâmplă, explică ONG-urile, pentru că sunt prelungite perioadele de vânătoare pentru cinci specii de păsări (gâsca de vara, gârliţa mare, sitarul de pădure, sturzul de vâsc, sturzul cântător), termenul din ianuarie fiind mutat în februarie şi chiar martie.
Proiectul de modificare a Legii vânătorii mai încalcă, potrivit ONG-urilor, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările ulterioare, ce transpune prevederile Directivei Habitate a UE. Aceasta deoarece proiectul modifică prevederile care asigură managementul şi evaluarea speciilor de interes cinegetic din ariile naturale protejate în conformitate cu priorităţile de conservare a biodiversităţii din aceste zone.
De exemplu, în proiect este prevăzută recoltarea cu caracter obligatoriu a întregii cote de recoltă stabilită anual, însă o prevedere care influenţează cu caracter obligatoriu cadrul natural trebuie supusă evaluării impactului asupra mediului şi a evaluării adecvate, înainte de aprobarea prin act normativ, aşa cum prevede HG nr. 1076/2004.
Totodată, se propune prelungirea contractelor şi respectiv a planurilor de management cinegetic de la 10 la 16 ani, depăşind astfel valabilitatea celorlalte planuri şi strategii similare, respectiv valabilitatea planurilor de management pentru ariile protejate, amenajamentelor silvice şi chiar a planurilor urbanistice generale ale unităţilor administrativ teritoriale.
În plus, se propune eliminarea atribuţiilor de management cinegetic pentru autorităţile locale, care în prezent se exercită în concordanţă cu planurile de management ale ariilor protejate şi consiliile ştiinţifice ale acestora.
Proiectul face distincţie între fondul forestier de stat şi cel privat, deşi amândouă constituie fondul forestier naţional, daunele produse de către păşunat hranei şi liniştii vânatului precum şi pericolul inducerii unor boli şi paraziti fiind aceleaşi în ambele cazuri, mai susţin ONG-urile.