Financial Times arată că, deşi criza de forţă de muncă era o problemă cronică şi înainte de pandemie, în Marea Britanie, sunt trei factori care au contribuit la acutizarea acesteia – mai întâi examenele de licenţiere a şoferilor de camioane au fost amânate din cauza restricţiilor epidemice, iar apoi a intervenit Brexitul, care nu a mai permis transportatorilor să recruteze forţă de muncă din afara UK. Suplimentar, o reformă fiscală a obligat companiile cu cel puţin 50 de angajaţi sau o cifră de afaceri de peste 10 milioane de lire pe an, să îşi plătească cu carte de muncă toţi contractorii independenţi, cei mai mulţi dintre şoferii de camion fiind un fel de persoane fizice autorizate, pentru a plăti taxe mai mici.

 

Estimările arată că, după ce câteva mii de şoferi profesionişti au părăsit Marea Britanie din cauza Covid, alte cinci până la zece mii de conducători auto au fost alungaţi de reforma fiscală.

 

Financial Times mai observă că lipsa şoferilor de tir este unul dintre primele teste majore al politicilor guvernamentale de imigraţie post-Brexit, care prioritizează imigraţia cu înaltă calificare şi fac imposibilă din punct de vedere legal recrutarea şoferilor străini. Această ocupaţie nu este considerată suficient de calificată pentru a fi eligibilă pentru viza de muncă.

 

Paul Day, directorul general al Turners Soham Ltd, o companie ce operează 2.300 de camioane şi ai cărui şoferi sunt, în proporţie de 40%, est-europeni, spune că redeschiderea magazinelor a mărit cererea de produse, iar firmele de transport nu mai fac faţă: “În termen de trei luni, bunurile nu vor mai fi livrate. De fapt, se întâmplă deja, există deja livrări care acum sunt refuzate”, a spus el, dând exemplul unui mare furnizor de materiale de construcţii care săptămâna trecută a ratat 30 de livrări.

 

Un alt operator logistic major din Marea Britanie spune că în curând şi publicul va simţi această criză a şoferilor de camioane, fie prin lipsa livrărilor, fie prin creşterea preţurilor, căci lipsa reală a şoferilor forţează o creştere a salariilor cuprinsă între 10% şi 30%, în funcţie de regiune şi de tipul de transport implicat.

 

Financial Times citează o analiză care arată “un declin catastrofal” în ultimii 20 de ani a numărului de şoferi calificaţi, o treime dintre cei aproape 300 de mii de şoferi profesionişti având peste 55 de ani, iar jumătate peste 50 de ani.

 

 

 

Sursa: www.biziday.ro