Comercianţii online nu respectă legislaţia, de Black Friday şi în cadrul campaniilor de reduceri, preţurile de referinţă fiind în multe cazuri mai mari decât prevede legea, a constatat Consiliul Concurenţei în urma unei anchete sectoriale privind comerţul electronic.
Autoritatea de concurenţă a remarcat faptul că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare “tăiat”), afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate. Conform legislaţiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intenţionează să facă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile.
Mai mult, Consiliul Concurenţei a constatat că în cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate de Black Friday 2017, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest fapt indică o creştere/menţinere artificială a preţului de referinţă de Black Friday.
Astfel, din datele analizate de autoritatea de concurenţă, există un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de preţuri. În aceste condiţii, mecanismele de manifestare a concurenţei prin preţ în cadrul promoţiilor sunt distorsionate, percepţia clienţilor cu privire la preţul real (preţul de referinţă) fiind deformată.
“Această practică, de a creşte sau de a menţine artificial preţul de referinţă în cadrul promoţiilor (ex. Black Friday), creează consumatorilor impresia că beneficiază de o reducere mai mare decât este în realitate. De fapt, consumatorii plătesc un preţ apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o încălcare a legislaţiei în domeniu”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, Preşedintele Consiliului Concurenţei.
Ancheta sectorială a reliefat faptul că, în general, mai mult de jumătate din volumul vânzărilor principalilor retaileri sunt la preţuri promoţionale. Astfel, o mare parte din produsele comercializate de toate platformele online importante şi care au fost monitorizate au avut preţuri reduse durate lungi de timp (chiar peste 75% din timp).
Astfel, preţurile practicate de de comercianţii online cu ocazia campaniei Black Friday sunt comparabile cu cele din cadrul altor campanii. Ca urmare, Black Friday se individualizează mai degrabă ca o campanie de volum, decât de reducere a preţurilor.
Din datele analizate, reiese faptul că sursa principală a reducerilor de preţuri constă în negocierea unor discount-uri importante cu furnizorii. Acest lucru adânceşte şi mai mult barierele existente între retailerii mari şi cei cu o poziţie de piaţă nesemnificativă.
Sectorul comerţului electronic prezintă încă caracteristicile unei pieţe naţionale izolate (tranzacţiile transfrontaliere sunt încă reduse). De asemenea, piaţa românească este insuficient de matură (atât din perspectiva cererii, cât şi a ofertei), existând, totuşi, un potenţial de dezvoltare şi de diminuare a barierelor geografice.
În sectorul comerţului electronic activează un număr restrâns de jucători relevanţi (liderul deţine o poziţie semnificativă pe anumite segmente, fiind detaşat faţă de următorii concurenţi) şi o categorie a comercianţilor ce deţin cote de piaţă nesemnificative, care întâmpină bariere de dezvoltare importante.
Ponderea comerţului electronic în totalul sectorului de retail a crescut de la an la an, în perioada 2012-2017. Astfel, dacă în anul 2012 comerţul electronic reprezenta 1,3% din totalul retail-ului, în anul 2017 acest indicator a ajuns la o valoare estimată de 5,6%. Comerţul electronic a crescut în anul 2017, faţă de 2016, cu 55%, până la 2,8 miliarde de euro. Vânzările realizate în cadrul principalei campanii promoţionale – Black Friday – au ajuns, în anul 2017, la aproximativ 200 de milioane de euro, reprezentând aproximativ 7% din vânzările realizate în tot anul.
Deşi în creştere în ultimii ani, ponderea utilizatorilor de internet din România care au apelat, în ultimele 12 luni, la comerţul online pentru achiziţia de bunuri sau servicii era, în anul 2016, de doar 12%, ceea ce situa România pe ultima poziţie în clasamentului realizat în funcţie de acest criteriu la nivel comunitar.
Totuşi, în anul 2017 s-a înregistrat o creştere semnificativă, faţă de anul anterior, de la 12% la 16%.
În urma anchetei sectoriale, autoritatea de concurenţă consideră necesară modificarea cadrului legal, astfel încât fiecare magazin online să aibă obligaţia de a afişa, pentru fiecare produs comercializat, informaţii privind evoluţia preţului de referinţă şi al preţului practicat în ultimele 30 de zile.
Consiliul Concurenţei va colabora cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în scopul îmbunătăţirii cadrului legal în vederea restabilirii mecanismelor concurenţiale în cadrul campaniilor promoţionale.
Mai mult, pentru a elimina suspiciunile cu privire la veridicitatea reducerilor aplicate, Consiliul Concurenţei recomandă retailerilor online să pună la dispoziţia clienţilor prin intermediul platformelor proprii un sistem prin care aceştia să poată verifica istoricul de preţ, chiar şi în afara unei obligaţii legale în acest sens.
În decembrie 2017, autoritatea de concurenţă a declanşat o investigaţie privind un posibil abuz de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de intermediere prin platformele online din România.
Păcăliţi de Black Friday şi în campaniile de reduceri. Comercianţii online nu respectă legislaţia preţurilor
3 mai 2018
- citeşte totul despre:
- comercianti,
- online,
- legislatie,
- black friday,
- preturi,
- electronic

Din aceeaşi categorie:
Preţurile alimentelor încep să crească. Laptele, carnea şi băuturile răcoritoare au preţuri mai mari cu 5% până la 30% faţă de iunie
(6 august 2015)
62 vizualizări
România a importat de 280 de ori mai mulţi pepeni decât a exportat
(8 iunie 2017)
90 vizualizări
România în faţa Curţii de Justiţie a UE din cauza depozitelor ilegale de deşeuri
(16 februarie 2017)
225 vizualizări
Consiliul Concurenţei analizează preluarea Băncii Comerciale Carpatica de către Nextebank
(17 februarie 2016)
325 vizualizări
Zăcământ important de gaze descoperit în Marea Neagră
(14 octombrie 2015)
61 vizualizări
Un lanţ de benzinării dispare de pe piaţa din România
(8 mai 2014)
148 vizualizări
Ministrul Turismului cere pedepse mai mari pentru evaziune fiscală
(24 iulie 2013 - Cristina IANCU)
59 vizualizări
Cum va afecta regulamentul de protecţie a datelor publicitatea online? Ce trebuie să ştie magazinele online
(23 ianuarie 2018)
109 vizualizări
Rabla 2016: Prima de casare de 6.500 de lei şi bonusuri de 20.000 de lei pentru electrice
(21 aprilie 2016)
202 vizualizări
Carpathian Gold a obţinut licenţa pentru exploatarea aurului de la Rovina
(28 mai 2015)
85 vizualizări
Se scumpesc ţigările!
(14 septembrie 2015)
55 vizualizări
România are printre cele mai mari preţuri la achiziţia de buştean din întreaga Europă
(12 ianuarie 2016)
66 vizualizări
Taxa pe stâlp va fi mai mică în 2015
(1 ianuarie 2015)
278 vizualizări
VIDEO Produse de patiserie întoarse cu o coadă de mătură de o angajată Kaufland
(26 mai 2018)
1339 vizualizări
Bilete de avion cu 99 de euro de la Tarom
(3 octombrie 2013)
165 vizualizări
Anul trecut, angajatorii români au oferit beneficii extrasalariale mai mari
(29 ianuarie 2016)
720 vizualizări
30.000 de tone de zahăr din Brazilia vor ajunge în România
(11 martie 2016)
163 vizualizări

Oamenii de stiinta germani au descoperit cea mai veche branza din lume. E

În zilele noastre, este ușor să pariezi pe meciuri de fotbal live și pe zeci de
Ia zi, Bulă, obişnuieşti să fumezi?
Bulă: – Mmm… Aşa şi aşa…
– Dar cât înseamnă „aşa şi aşa”?
– Mmm… Păi cam 4 pachete pe zi.
– Dulciuri mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam 5 ciocolate pe zi.
– Sărat mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Cam o solniţă pe zi pun în mâncare.
– Grăsimi mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam un kil- două de slană pe zi…
– Prăjit mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Pe zi… Cam câte o omletă de 4 ouă şi cartofi prăjiţi, asezonaţi cu cârnaţi
.– Aha… Dar de băut, bei? – A, da! De băut, beau!



„Omul cel mai fericit e cel care-i face fericiţi pe cât mai mulţi oameni.” — Denis Diderot
Curs valutar
2 aprilie 2024

EURO = 4.9705 RON


USD = 4.6276 RON


GBP = 5.8148 RON

Top articole
-
De ce să nu mănânci niciodată pepene roşu cu pâine sau cu brânză.
Publicat la data de 17 iunie 2025
-
Un brand al oraşului: Restaurantul lui Gherea din Gara Ploieşti
Publicat la data de 16 iunie 2025
-
Solstiţiul de vară, cea mai lungă zi din an!
Publicat la data de 20 iunie 2025
-
Castelul Bran sau Castelul lui Dracula
Publicat la data de 16 iunie 2025
-
Vinete gratinate cu roşii şi brânzeturi rase
Publicat la data de 18 iunie 2025
-
Cea mai veche branza din lume, descoperita langa mumii
Publicat la data de 18 iunie 2025
-
Strategii de pariuri pe goluri – ce trebuie să ştii?
Publicat la data de 19 iunie 2025