Vineri este prima zi cu preţuri ale poliţelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) teoretic libere, dar şi cu o grilă de preţuri orientative fixată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), după şase luni de tarife îngheţate, printr-o decizie a fostului guvern, la presiunea patronilor de firme de transport. Perioada de îngheţare nu a fost prelungită de teama Comisiei Europene, existând informaţii legate de pericolul unei proceduri de infringement din cauza intervenţiei Executivului pe o piaţă liberă şi cu actori 100% privaţi, însă piaţa RCA va fi în curând schimbată de o nouă lege, aflată la un pas de forma finală în Parlament.

Miercuri, în mod ciudat pentru o piaţă teoretic liberă, pe care preţurile ar trebui să rezulte din raportul dintre cerere şi ofertă, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunţat tarife de referinţă pentru poliţele RCA.

Chiar şefii din ASF admit că este vorba doar de preţuri orientative şi nu este clar ce se va întâmpla cu o companie de asigurări care aplică un tarif dublu, de exemplu, faţă de cel orientativ.

”Noile tarife stabilite au un nivel orientativ şi au la bază datele statistice individuale, datele statistice agregate la nivel de piaţă şi metodologia de calcul”, a declarat miercuri prim-vicepreşedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu, într-o conferinţă de presă privind prezentarea tarifelor de referinţă aferente poliţelor RCA.

Pentru o poliţă RCA încheiată pe un an de zile de persoanele cu vârsta între 31 şi 40 de ani, ce deţin un autoturism cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1.201 şi 1.400 cmc, este 506 lei.

Joi, preşedintele Consiliului Concurenţei a menţionat că instituţia pe care o conduce urmează să monitorizeze sectorul în perioada următoare, împreună cu ASF.

”ASF-ul ne-a spus: preţurile nu s-au dus până la maximum, erau substanţial sub acele nivele maxime. Din punctul acesta de vedere ar părea că piaţa totuşi a funcţionat. În acelaşi timp, ei au luat măsuri de asanare în piaţă. Lucrurile par să fii progresat în aceste şase luni în care a fost îngheţată piaţa”, a spus Chiriţoiu.

Guvernul a decis să nu mai prelungească îngheţarea tarifelor, de frica Comisiei Europene, care se opune restrângerii concurenţei. Asociaţile de transportatori, principalii beneficiari ai îngheţării preţurilor, au făcut presiuni, în ultimul timp, pentru prelungirea perioadei de îngheţare a preţurilor.

”Dacă am fi extins plafonarea peste şase luni, exista un risc substanţial ca cei de la Comisia Europeană să declanşeze o procedură de infringement”, a avertizat Chiriţoiu.

Potrivit cifrelor anunţate de ASF, pentru persoane juridice ce deţin un autoturism cu capacitate cilindrică între 1.401 şi 1.600 cmc, tariful de referinţă este 957 de lei, faţă de un tarif de primă maxim de 992 lei (-4%).

Pentru autovehiculele destinate transportului de marfă (persoane juridice) cu masa de peste 16 tone, tariful de referinţă este 7.314 lei, mai mic cu 3% faţă de tariful de primă maxim stabilit pentru această categorie (7.534 lei).

Pentru autovehiculele destinate transportului de persoane deţinute atât de persoane fizice, cât şi juridice, cu o capacitate mai mare de 40 de locuri, tariful de referinţă are valoarea de 5.616 lei, cu 15% mai puţin decât tariful de primă maxim care se aplica acestei categorii (6.600 lei).

”În acest fel se stabileşte un reper pentru tarifele de primă aferente poliţelor RCA. Acest tarif poate fi utilizat atât de către consumatori, care vor avea astfel la îndemână un instrument de comparaţie pentru ofertele societăţilor de asigurare, cât şi de către asigurătorii care doresc să intre pe piaţa RCA sau de către alte părţi interesate”, spun reprezentanţii ASF.

Ei spun că publicarea tarifelor de referinţă contribuie semnificativ la creşterea transparenţei privind accesul la informaţiile esenţiale, informarea corespunzătoare a consumatorilor şi diseminarea de informaţii corecte şi complete.

Tarifele de referinţă au un caracter orientativ şi sunt calculate pe baza datelor cu privire la poliţe (perioada 2012-2016) şi la daune (perioada 2010-2016), furnizate de asigurătorii autorizaţi să practice RCA la data 31 decembrie 2016.

Tarifele de referinţă sunt structurate în funcţie de: categoriile de vehicule (autoturisme, autovehicule transport marfă, autovehicule transport persoane etc.), de tipul asiguratului (persoană juridică/persoană fizică) şi de caracteristicile tehnice (capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri) în funcţie de categoria vehiculului.

Comisiile de Buget Finanţe, Transporturi şi Infrastructură din Camera Deputaţilor au votat marţi pentru a păstra, în proiectul legii care reglementează asigurările auto obligatorii RCA, definiţia iniţială dată vehiculului care trebuie să aibă RCA, fiind excluse bicicletele şi căruţele, dar au votat pentru ca vehiculele care sunt în proces de înmatriculare să aibă asigurare. Proiectul legii, în ansamblu, a fost adoptat la final, cu doar trei voturi împtotrivă şi o abţinere.

Astfel, proprietarii nu vor putea obţine numerele de înmatriculare dacă nu au asigurare RCA. Însă, asigurarea RCA poate fi suspendată doar dacă vehiculul este ţinut într-un spaţiu privat, în afara spaţiului public

Poliţele de tip RCA constituie mai mult de jumătate, aproximativ 54%, din totalul pieţei asigurărilor.

Piaţa RCA a fost zguduită de scandaluri după declanşarea falimentului în cazul Astra şi Carpatica. În prezent, pe această piaţă activează nouă jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Ţiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama, Uniqa şi Grawe, ultima intrată de curând pe piaţă.

Alte două companii, Euro Insurance DAC şi DallBogg, au primit avizul ASF pentru a vinde asigurări pe piaţă, pe baza paşaportului european. Cele două companii nu au subsidiară în România şi, potrivit surselor News.ro, nu sunt încă active pe piaţă.

Un raport publicat anul trecut de Consiliul Concurenţei, care a dat aviz pozitiv Hotărârii de guvern privind plafonarea tarifelor RCA, arată că segmentul RCA "pare" să prezinte unele trăsături oligopoliste, întrucât primii şapte jucători activi controlează peste 90% din totalul subscrierilor începând cu iunie 2015.

Volumul total al primelor brute subscrise pe segmentul asigurărilor de răspundere civilă auto RCA a atins anul trecut un total de 4,03 miliarde lei (897 milioane euro), cu 29% mai mult decât în anul anterior, în contextul creşterii primei medii, iar liderul pieţei a devenit Euroins, potrivit datelor ASF.