Plenul Senatului a votat, marţi, proiectul de lege iniţiat de PSD privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule. În schimb, liberalii au susţinut că Guvernul urmează să dea o ordonanţă de urgenţă pe această temă, iar proiectul nu se mai impune şi au cerut demisia preşedintelui ASF, Mişu Negriţoiu, pentru modul în care gestionează criza asigurărilor.

Propunerea  legislativă  privind  asigurarea  obligatorie  de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule a fost adoptat cu 74 de voturi pentru, 8 abţineri şi cinci voturi împotrivă.

Raportul cu amendamente admise a fost adoptat de plen cu 73 pentru, 13 abţineri, 8 voturi împotrivă.

Principalele modificări pe Legea RCA se referă la tariful de referinţă al poliţelor de asigurare. Astfel, contractul RCA se va stabili pe baza tarifului de referinţă, care va fi respectat de către toate firmele asiguratoare. În plus, Cartea verde se va plăti doar de către cei care părăsesc ţara.

Propunerea legislativă mai prevede că vârsta nu va mai fi un criteriu pentru stabilirea preţului poliţei RCA. De asemenea, service-urile vor fi obligate să asigure toate reparaţiile unui autoturism asigurat.

Proiectul prevede că un contract RCA poate fi facut în rate, pe o perioadă şi mai mică (de exemplu, între 1 şi 3 luni).  Asiguratorul va fi obligat să achite paguba într-un termen stabilit de lege, în caz contrar li se va retrage licenţa. În plus, tractarea autovehiculului avariat va trebui să fie asigurată prin poliţa RCA.

Senatorul PNL Teodor Atanasiu a declarat în plenul Senatului că Guvernul va da, miercuri, o Ordonanţă de urgenţă care va reglementa preţul RCA. ”Nu mai este cazul să parcurgem lunga procedură parlamentară”, a menţionat Atanasiu. 

Ioan Chelaru (PSD) a replicat afirmând că Guvernul are putere legislativă doar prin delegare de la Parlament, care este forul legislativ prin excelenţă. ”Nu cred că putem să ne derobăm de la această putere legislativă”, a spus Chelaru.

Liderul senatorilor PSD, Mihai Fifor i-a răspuns lui Teodor Atanasiu, precizând că este nedumerit că  un coleg se întreabă de ce Parlamentul face legi. ”Acest act normativ, această iniţiativă a fost depusă la senat în 16 mai, a urmat un parcurs. De ce în 60 de  zile Guvernul nu a făcut nimic? ”, a spus Fifor.

”Guvernul dă Ordonanţă pentru că vede transportatorii în stradă. De ce colegii liberali astăzi au boicotat şedinţa comisiei de buget-finanţe? Astăzi, legea va trece aşa cum ne-am asumat”, a mai declarat Mihai Fifor. 

Liberalul Nicolae Vlad Popa a spus, la rândul lui, că ASF trebuia să intervină de luni de zile în cazul poliţelor RCA,. ”ASF egal PSD, de aceea face PSD lege acum”, a precizat Popa.  

Şi senatorul Dincă Marinică (PNL) a intervenit de la tribună. ”Îi daţi puteri depline tovarăşului de la ASF, Mişu Negriţoiu. Aţi închis ochii, daţi-vă demisia în frunte cu Mişu Negriţoiu (...) Aţi venit cu un proiect de lege care nu va rezolva nimic”, a spus senatorul PNL. 

”Demisia şi a lui Negriţoiu, şi a întregului board al ASF, şi să vă fie ruşine să mai numiţi alţi membri în această instituţie”, a mai spus Marinică. 

Proiectul va ajunge în dezbaterea Camerei Deputaţilor, for decizional în acest caz. 

Parlamentarii din comisia de buget-finanţe a Senatului au promis transportatorilor că noua lege a asigurărilor auto obligatorii (RCA) va fi adoptată în această lună în forma discutată şi agreată la negocierile purtate până acum, a declarat, pe 7 septembrie, pentru News.ro, vicepreşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), Cristian Muntean.

Proiectul legii RCA se află în discuţie în Parlament încă din luna februarie a acestui an şi a suferit mai multe modificări în urma negocierilor purtate între parlamentari, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi transportatori.

”Am primit promisiunea că legea va fi votată până la sfârşitul acestei luni. Noi continuăm pregătirile pentru protestul din 15 septembrie până când guvernul va găsi o soluţie pentru reglementarea tarifelor RCA”, a spus Muntean.

Ministerul Finanţelor a publicat, duminică, un proiect de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului care preia o parte dintre solicitările transportatorilor rutieri, inclusiv posibilitatea unei intervenţii asupra preţurilor stabilite de către firmele de asigurări, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) putând solicita firmelor de asigurări aprobarea scumpirii poliţelor RCA în anumite condiţii.

Proiectul a fost solicitat ministerului chiar de Guvern. Joi, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Liviu Iolu, a declarat că Executivul va pune în debatere publică un proiect de ordonanţă de urgenţă privind poliţa de asigurare auto obligatorie (RCA), după protestele pe această temă ale transportatorilor.

Proiectul conţine prevederi despre un eventual mecanism de blocare a scumpirilor poliţelor, însă condiţiile pentru intervenţia autorităţilor în piaţă sunt restrictive, fiind permise doar pe baza unor reglementări europene în acest sens. "Cu toate că piaţa asigurărilor este liberalizată, Directiva 2009/138/CE a acordat statelor membre, în anumite condiţii restrictive, posibilitatea de a exercita un control asupra preţurilor. În acest context, Autoritatea de Supraveghere Financiară poate solicita asigurătorilor să notifice în prealabil majorarea primelor sau poate solicita aprobarea majorării acestora, ca parte a unui sistem general de control al preţurilor", se arată în nota de fundamen tare a actului normativ.

Totuşi, ASF nu poate interveni decât în condiţiile în care guvernul introduce un sistem de control al preţurilor, în condiţii speciale permise de legislaţia europeană. "A.S.F. poate solicita asigurătorilor să notifice în prealabil majorarea tarifelor sau să supună aprobării sale prealabile majorarea acestora numai în cazul introducerii unui sistem naţional general de control al preţurilor, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene în vigoare", prevede proiectul de act normativ.

De la intrarea în UE, România nu a introdus niociodată acest mecanism de control al preţurilor permis de legoslaţia europeană în anumite condiţii.

Scumpirea poliţelor RCA este principalal nemulţumire a transportatorilor rutieri, care au organizat în ultimul timp proteste pe şoselele de centură ale marilor oraşe, prin circulaţia cu viteză foarte mică, şi vor organiza în 15 septembrie un protest în Piaţa Victoriei la care participă circa 5.000 de autovehicule.

În textul proiectului, Ministerul Finanţelor a introdus câteva prevederi care obligă firmele de asigurări să explice şoferilor care îşi fac asigurare RCA cum s-a stabilit preţul.

"Asigurătorul RCA are obligaţia să manifeste transparenţă, la solicitarea asiguratului, în ceea ce priveşte modul de calcul al primei de asigurare. Asigurătorul RCA comunică A.S.F., la solicitarea acesteia, următoarele informaţii: modalitatea de stabilire a primei de asigurare; datele statistice în baza cărora este stabilită prima de asigurare; raportul actuarial care stă la baza determinării tarifului de primă; orice alte informaţii privind modalitatea de calcul a primei de asigurare", se arată în proiect.

Proiectul de OUG introduce şi alte prevederi solicitate de către reprezentanţii transportatorilor rutieri. Astfel, poliţele RCA vior putea fi încheiate şi pentru o lună, faţă de cel puţin şase luni în prezent.

De asemenea, proiectul prevede posibilitatea suspendării contractului RCA la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA, pe perioada suspendării dreptului de circulaţie a maşinii sau pe perioada imobilizării. " În situaţia producerii riscului pe perioada suspendării contractului RCA, asigurătorul este obligat la plata despăgubirii, acesta având drept de regres împotriva persoanei vinovate de producerea accidentului", se arată în document.

Proiectul de OUG realizat de Finanţe introduce şi procedura de compensare directă în cazul asigurărilor RCA.

"Astfel, în baza unei clauze contractuale opţionale asiguratul va putea să se adreseze propriului asigurător RCA pentru obţinerea despăgubirilor, acesta recuperând ulterior contravaloarea daunei achitate de la asigurătorul persoanei vinovate", se arată în nota de fundamentare.

O altă noutate este posibilitatea răscumpărării unei părţii din prejudiciu suportată de asigurat. "Prin contractul RCA părţile pot conveni posibilitatea răscumpărării, respectiv suportarea de către asigurat a contravalorii despăgubirii corespunzătoare evenimentului, asiguratul compensând asigurătorului RCA cuantumul acesteia, ulterior achitării despăgubirii cuvenite persoanei prejudiciate", menţionează documentul.

Proiectul a fost publicat de către Guvern sub presiunea transportatorilor, care şi-au intensificat protestele în această lună, în condiţiile în care în Parlament există un proiect de lege a RCA negociat cu transportatorii.