România deţine capacităţi de producţie în panificaţie care depăşesc de peste 15 ori necesarul de consum, a declarat sâmbătă, 9 aprilie, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Industriilor de Morărit şi Panificaţie (ANAMOB), Viorel Marin, la expoziţia internaţională GastroPan 2016, organizată la Târgu Mureş.
„Piaţa produselor de panificaţie din România a plecat iniţial de la un nivel de consum şi de calitate care nu permitea o varietate foarte mare la nivel de masă, era sistemul vechi în care existau nişte standarde naţionale, STAS-uri, dar care totuşi aveau o calitate în spate. După 1989, din păcate, faţă de multe idei greşite cu care noi am intrat într-un nou tip de societate, una din cele care a avut un efect foarte nociv a fost aceea că ne-am câştigat dreptul să mâncăm şi pâine albă, crezând şi încetăţenindu-se ideea că acest consum crescut de pâine albă înseamnă civilizaţie, bunăstare. Din păcate, ideea aceasta se menţine şi a crescut, iar acest lucru a condus la proliferarea unui număr mult mai mare de agenţi producători decât ar avea nevoie România. Deci avem capacităţi de producţie instalate peste tot în ţară care depăşesc de peste 15 ori necesarul de consum, deci o dezvoltare fără cap, fără coadă, pe fondul unei mentalităţi care încet, încet a fost adusă să se uite numai la preţ”, a arătat Viorel Marin.
El a spus că dezvoltarea capacităţilor de producţie în domeniul panificaţiei nu este direct proporţională cu creşterea calităţii, întrucât pâinea ieftină este în general de proastă calitate şi doar consumatorul poate decide care produs rămâne pe piaţă.
Preşedintele ANAMOB consideră că firmele ar fi trebuit să vină cu o altă calitate, însă acestea „presează calitatea în continuare pe un criteriu unic de preţ”. „Nu am văzut foarte multe reclame la aceşti mari retaileri care să vorbească de o calitate asociată cu un preţ, ci toţi doboară preţurile”, a completat Marin.
Potrivit acestuia, un produs făcut cu bani puţini nu poate emite pretenţii calitative, iar în cadrul legal existent se vorbeşte doar de sănătatea consumatorului, nu şi de calitatea care este promovată pe piaţă.
„Fenomenul natural şi fenomenul legal sunt asociate strict de sănătatea consumatorului, nu şi de calitatea care este promovată pe piaţă. Atât timp cât nu este dovedit ştiinţific vreun efect nociv al produsului, nu se află pe lista de interdicţii şi aşa mai departe, produsul este liber a circula, singurul arbitru este consumatorul. Or dacă consumatorul este îndopat de sărăcie, că ţara e săracă, inclusiv politicul care are senzaţia exact ca retailerii — eu o să am mai multe voturi dacă declar peste tot că mâncarea trebuie să fie ieftină. Acest lucru a creat acest fenomen, masa de oameni este influenţată destul de uşor de aceşti formatori de opinie, or tocmai aceşti formatori de opinie au promovat non-calitatea asociată cu un preţ de nimic”, a susţinut Marin.
El a subliniat că scopul expoziţiilor internaţionale de profil, cum este şi GastroPan 2016, este de a promova noile tendinţe, inclusiv în domeniul panificaţiei, pentru o alimentaţie echilibrată şi sănătoasă.
Cea de-a VIII-a ediţie a expoziţiei internaţionale GastroPan, cel mai important târg autohton de echipamente, materii prime, soluţii şi tehnologii de panificaţie, cofetărie, gelaterie, ciocolaterie, cafea şi alimentaţie publică din Europa de Sud-Est, se desfăşoară la Complexul Expoziţional President Târgu Mureş.
Pe parcursul a trei zile, GastroPan 2016 a reunit toate profesiile de pe filiera morărit-panificaţie-cofetărie-HoReCa prin participarea a 133 de expozanţi din 25 de ţări, ocazie cu care au putut fi experimentate cele mai noi tehnologii de coacere şi de gătit şi au fost prezentate cele mai noi tendinţe de pe piaţa europeană, precum „natural” şi „premium”, prin utilizarea ingredientelor naturale.