Mai puţini angajaţi, vânzări în scădere puternică, trecere de la profit la pierdere. Zilele în care românii mai intrau prin librării ca să cumpere cărţi au apus. Semn al îndobitocirii populaţiei sau doar o perioadă în care românii pur şi simplu nu mai au bani de dat şi pe cărţi?
Cu toate acestea, nu banii par să fie o problemă în calea achiziţionării unei cărţi. Pentru asta, facem o comparaţie simplă: România este o piaţă importantă pe piaţa berii, dar aproape nesemnificativă pentru piaţa de carte.
Bărbaţii pot fi văzuţi mai des cu o bere în mână decât făcând reparaţii în casă, practicând sporturi sau citind o carte, arăta în luna februarie a acestui an studiul HumanGraphExperience, lansat de Starcom MediaVest, parte a grupului Leo Burnett. Ar mai trebui amintit faptul că, încă din 2007, consumul a depăşit media europeană, ajungând la 90 de litri pe cap de locuitor, peste cel din Marea Britanie spre exemplu. În volum, anul trecut, românii au băut circa 18,2 milioane de hectolitri de bere, în creştere cu 7% faţă de 2012, potrivit datelor asociaţiei de profil.
Ultimele statistici pentru piaţa de carte o aproximează la 60 milioane de euro. Este o piaţă mică, daca o comparăm cu Ungaria, de exemplu, care deţine locul 10 la citit în Europa, cu o piaţă de 200 milioane euro, în condiţiile în care au o populaţie la jumătate faţă de România. Ca să nu mai vorbim de Germania, a cărei piaţă de carte se ridică la 7 miliarde de euro.