Marina italiană este aproape singură în lupta împotriva afluxului de imigranţi care încearcă să debarce pe coastele europene şi, de la cartierul său general din Roma, ea face apel la ajutor din partea celorlalte ţări ale Uniunii Europene, relatează Agerpres. „Este o sarcină nesustenabilă pentru un singur stat membru“ al UE, estimează comandantul-şef al Marinei italiene, amiralul Filippo Maria Foffi. „Avem nevoie de un angajament sporit al tuturor statelor membre ale UE pentru ameliorarea controlului la frontierele UE“, a adăugat el.
În octombrie 2013, la câteva zile după drama de la Lampedusa, în care şi-au pierdut viaţa peste 360 de imigranţi, Italia a lansat operaţiunea „Mare Nostrum“, în încercarea de a-i salva pe imigranţii plecaţi de pe coastele libiene către Europa la bordul unor ambarcaţiuni improvizate.
La centrul operaţional „Mare Nostrum“, în nordul Romei, situaţia pare să fie departe de tumultul de pe Marea Mediterană şi de tragediile care au loc aproape zilnic. Zeci de persoane îşi desfăşoară activitatea în linişte în faţa unor mese, calculatoare şi a unor ecrane imense presărate cu puncte luminoase.
Timp de 24 de ore din 24, ele strâng informaţii, în coordonare cu circa treizeci de ţări, în legătură cu toate deplasările de vapoare pe o suprafaţă de 73.000 de km/pătraţi, pentru a detecta traiectoriile suspecte şi „anomaliile“, pentru a le analiza şi a decide mobilizarea de mijloace corespunzătoare. Un sistem permite chiar vizualizarea siluetei unei nave suspecte.
Într-un interval de mai puţin de opt luni, 73.686 de persoane au fost salvate, respectiv în medie 270 pe zi. Marina italiană a salvat aproape 50.000 de persoane, în principal provenite din Siria şi Africa sub-sahariană, în marea lor majoritate bărbaţi, dar şi femei ( 10 %) şi peste 6.000 de copii. Unii n-au nici un fel de familie. Părinţii i-au trimis fără nici un ban, sau ceilalţi membri de familie au murit în cursul călătoriei pe mare.
„Nu trimitem înapoi nici un vapor“ pe mare, a dat asigurări amiralul Foffi, explicând că Marina italiană trebuie să se apropie cu ambarcaţiuni uşoare deoarece vapoarele sunt atât supraîncărcate şi de precare încât există în orice moment riscul ca ele să se scufunde.
Numărul imigranţilor sosiţi creşte continuu: peste 66.000 de la începutul acestui an, potrivit autorităţilor, faţă de aproape 43.000 în tot anul 2013.
Pentru moment, „Mare Nostrum“ a beneficiat de un sprijin operaţional limitat din partea Frontex, agenţia europeană pe probleme de cooperare privind frontierele externe ale UE, şi a Sloveniei, care n-are decât 43 de coaste marine, dar care a pus la dispoziţie timp de şase luni o navă de patrulare.
Marina italiană a desfăşurat cinci nave şi mijloace aeriene. Ea a colaborat cu serviciile pe probleme de securitate, cu justiţia, dar şi cu Ministerul Sănătăţii, care se ocupă de imigranţi încă de la sosirea lor la bordul navelor militare.
Operaţiunea costă numai Marina italiană „între 6 milioane şi 9 milioane de euro pe lună“, potrivit şefului Statului său major, amiralul Michele Saponaro. De la lansarea operaţiunii, patru vapoare au fost sechestrate şi peste 300 de călăuze — arestate.
Şeful guvernului italian, Matteo Renzi, şi-a exprimat vineri dorinţa ca Înaltul Comisariat al ONU pentru Refugiaţi (UNHCR) să ajute cât mai repede posibil Roma în gestionarea afluxului de refugiaţi. „Mediterana nu este marea Italiei, ci o frontieră, în centrul Europei. Este nevoie de o politică europeană“, a declarat Renzi la începutul mandatului preşedinţiei semestriale italiene a UE.
În opinia amiralului Saponaro, „Mare Nostrum“ este o operaţiune umanitară, dar nu numai, ea permiţând sporirea securităţii întregii Mediterane. „O ducem pe umerii noştri pentru binele întregii Europe“, a conchis amiralul.