“Detitularizarea” este luată în calcul ca sancţiune pentru profesorii care nu respectă regulile de etică şi deontologie profesională, precum cei care dau meditaţii elevilor din propria clasă sau care manifestă agresiune faţă de elevi, potrivit ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu. Acesta a menţionat această posibilă sancţiune într-o prezentare susţinută vineri la Gala Elevului Reprezentant, organizată de Consiliul Elevilor din România.

 

Ministrul a mai vorbit, în ultima perioadă, despre nevoia sancţionării profesorilor care fac meditaţii cu proprii lor elevi, dar nu a menţionat în ce ar putea consta aceste sancţiuni.

 

La evenimentul respectiv, Sorin Cîmpeanu a reluat ideea înfiinţării unei comisii naţionale care să vegheze la respectarea regulilor de etică în rândul profesorilor. El a continuat spunând că, în paralel cu “efortul să mărim salariul” profesorilor, aşa încât “să îi atragem în sistem pe cei mai buni”, trebuie introduse şi sancţiuni “care să nu le mai permită accesul o perioadă” în cazul cadrelor didactice care nu respectă regulile. “O să vedem ce spun juriştii, pentru că fapta trebuie să fie corelată cu sancţiunile”, a spus ministrul.

 

Oficialul a vorbit luna trecută despre înfiinţarea unei comisii naţionale, care să ancheteze profesorii care fac meditaţii cu elevii din clasele la care predau. El spunea atunci: “La nivelul legii vom ridica această interdicţie – noii legi a educaţiei care va rezulta pentru implementarea proiectului ‘România Educată’ şi vom avea o comisie naţională de inspecţie şcolară cu prerogative de verificare a respectării normelor de etică şi deontologie. (…) Vom avea o comisie naţională, pentru prima oară, care va avea acest obiectiv: verificarea respectării normelor de etică şi deontologie profesională din partea cadrelor didactice. Din această comisie vor putea să facă parte, spre exemplu, profesori de o probitate morală şi profesională fără cusur, profesori care să aibă şi experienţă şcolară”

Din declaraţiile lui Sorin Cîmpeanu la Gala Elevului Reprezentant:

“Eu susţin, chiar dacă se supără toată lumea pe mine, că a face meditaţii cu propriii elevi este o sursă de inechitate. (…)

 

Ca să se respecte acest lucru, ar trebui ca atunci când transpunem în cadru legislativ să avem şi un mecanism care să vegheze la respectarea acestui lucru. Pentru că multe lucruri au fost foarte bune în Legea educaţiei, chiar şi în ordinul acesta de ministru, 4831, cu interdicţiile, dar nu s-au respectat. Nu s-au respectat pentru că nu au fost mecanismele necesare implementării şi verificării lor.

 

Este simplu: Să ai o comisie naţională, care să vegheze, să aibă prerogative pentru a veghea la respectarea acestor reguli de etică şi deontologie profesională în rândul cadrelor didactice. Este doar un exemplu. O comisie din care să facă parte profesori cu probitate profesională şi morală care nu poate fi pusă în discuţie. E suficient să ai cadrul, să ai mecanismul şi să ai persoanele.

 

Întotdeauna am fost şi voi rămâne un adept al unor abordări proactive. Dar, într-o lume care, din păcate, nu s-a maturizat încă pe deplin, e nevoie şi de sancţiuni. Aş îndrăzni să propun cele mai aspre sancţiuni pentru acei profesori care nu respectă aceste reguli. Detitularizarea  – pe de o parte facem efortul să mărim salariul, să îi atragem în sistem pe cei mai buni, dar cu o sancţiune care să nu le mai permită accesul pentru o perioadă, o să vedem ce spun juriştii, pentru că fapta trebuie să fie corelată cu sancţiunile (…) 5 ani -10 ani, ceva care să te doară, să te gândeşti. La fel să fie taxate şi faptele pentru acei profesori, îmi place să cred foarte-foarte puţini, care au tendinţa după această criză sanitară (…) să manifeste agresiune faţă de elevi. În momentul în care ai pe undeva un astfel de risc, cred că te gândeşti de două ori, de trei ori înainte să te manifeşti, în sfera bullyingului sau a altor tipuri de agresiuni.”

 

 

 

Sursa: www.edupedu.ro