Conform ASF, din 9,66 milioane de autovehicule care circulă în România, numai 6,72 de milioane au poliţă de asigurare obligatorie de tip RCA, iar poliţia nu are evidenţa celor care circulă ilegal.
Autoritatea de Supraveghere Financiară avertiza, cu câteva zile în urmă, că aproape 500.000 de poliţe de asigurare RCA emise de falimentara City Insurance expiră pe 11 mai, chiar dacă perioada lor de valabilitate depăşeşte data menţionată şi că şoferii care nu îşi încheie o altă asigurare riscă amenzi cuprinse între 1.000 şi 2.000 de lei. La prima vedere pare o situaţie gravă, dar aceasta nu reflectă nici pe departe catastrofala realitate legată de încheierea poliţelor RCA de către şoferii din România.
Cu ceva timp în urmă, deputatul PSD Vasilică Toma a vrut să clarifice situaţia RCA în România pe fondul creşterii tarifelor acestor asigurări care sunt teoretic obligatorii pentru toţi şoferii. „Având în vedere perturbările grave din piaţa RCA şi faptul că unul dintre motivele creşterii preţurilor poliţelor, invocat de către companiile de asigurări, ar fi gradul scăzut de conformare, respectiv un număr, estimat între jumătate şi o treime din numărul total de autovehicule, care ar circula fără poliţa RCA valabilă, vă rog să îmi transmiteţi care este numărul de autovehicule care deţin poliţă RCA valabilă din totalul de autovehicule înregistrate în România, defalcat pe următoarele două categorii: persoane fizice, respectiv, persoane juridice”, a scris deputatul în solicitarea transmisă Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi Ministerului Afacerilor Interne (MAI).
RCA este obligatorie chiar dacă maşina este stricată sau în garaj
Răspunsul ASF arată că din trei maşini aflate în trafic una nu are RCA. „Gradul de acoperire a poliţelor de răspundere civilă RCA, raportat la informaţiile cu privire la parcul auto din România la data de 31.12.2021, publicate de către Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor este de aproximativ 70%. Gradul de acoperire este calculat ca raportul dintre numărul poliţelor RCA în vigoare la data de 31.12.2021 (6,72 milioane poliţe) şi parcul auto la 31.12.2021 (9,66 milioane autovehicule). Precizăm că informaţiile privind parcul auto se actualizează anual, includ toate vehiculele înmatriculate în România şi nu sunt defalcate pe categorii de persoane fizice ori juridice”, se arată în răspunsul ASF sub semnătura preşedintelui Nicu Marcu.
Multe voci susţin că, în ultima vreme, pe fondul pandemiei şi în contextul joburilor remote, poliţia RCA nu mai este necesară atâta timp cât maşina nu iese din parcare. Nimic mai eronat pentru că magistraţii Curţii de Justiţie a UE au decis că poliţa RCA este obligatorie chiar şi pentru cei care nu mai vor să conducă maşinile şi le ţin parcate în curte sau chiar în garaj. Mai mult, poliţa este obligatorie atâta timp cât maşina nu a fost radiată din circulaţie, chiar dacă autoturismul este nefuncţional.
MAI nu ştie câte maşini nu au RCA
Şi situaţia este mult mai gravă la nivelul MAI, care nici măcar nu are habar de câte maşini se află în trafic fără RCA. „Din informaţiile puse la dispoziţie de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor rezultă că în evidenţele acestei structuri nu se regăsesc date cu privire la valabilitatea poliţelor RCA pentru autovehiculele înmatriculate/înregistrate în România”, a transmis MAI. Foarte grav este că acest lucru se întâmplă cu toate că, din punct de vedere legal, Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), instituţie subordonată MAI, are obligaţia de a ţine evidenţa autoturismelor care nu au RCA şi ITP şi de a avertiza proprietarii acestora că pot suferi rigorile legii. Astfel, conform Legii 432/2006, DRPCIV „comunică, tuturor persoanelor ale căror vehicule înmatriculate nu au asigurare RCA sau nu au efectuată ITP, cu privire la consecinţele juridice ale neîndeplinirii (...) obligaţiilor legale corespunzătoare”. Asta după ce aceeaşi DRPCIV „constituie şi administrează baza de date naţională integrată privind vehiculele rutiere înmatriculate, care se actualizează pe baza datelor furnizate în sistem informatizat de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, Registrul Auto Român şi Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, referitoare la vehiculele asigurate pentru răspundere civilă pentru pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie, denumită în continuare asigurare RCA, vehiculele care au efectuat inspecţia tehnică periodică, denumită în continuare ITP”, se mai arată în actul normativ, dar interconectarea între cele patru instituţii nu s-a realizat încă, iar bazele de date nu au putut fi „suprapuse” pentru a avea evidenţa celor fără RCA.
Sursa: www.adevarul.ro