Un raport publicat de Asociaţia Salvaţi Copiii cu ocazia zilei de 1 iunie arată că în România, un copil din doi este afectat de analfabetism funcţional, este supus unei forme de violenţă fizică, emoţională şi sexuală. De asemenea un copil din trei trăieşte în risc de sărăcie şi excluziune socială, iar şase copii dintr-o mie mor înainte de a împlini un an de viaţă. Raportul mai arată că 750 de fete sub 15 ani devin mame anual, iar cel puţin o sută de mii de copii trăiesc fără ambii părinţi sau fără unul dintre ei.

 

”România rămâne o ţară a şanselor inegale, în condiţiile în care acest risc al sărăciei variază de la 14,5% în marile oraşe la 27,8% în oraşele mici şi suburbii şi atinge un îngrijorător nivel de 44,3% în mediul rural. E de aşteptat ca, în cursul anului 2020 afectat de pandemia de COVID-19, aceste date să înregistreze o creştere în ceea ce priveşte numărul de copii captivi ai lipsei acute de oportunităţi de dezvoltare”, se mai arată în raport.

 

Totodată, Asociaţia Salvaţi Copiii arată că în ianuarie 2020, peste 275 de mii de copii cu vârsta învăţământului obligatoriu (7-17 ani) nu mergeau la şcoală, iar, pe ansamblul învăţământului primar şi gimnazial, rata abandonului şcolar pentru anul 2018/2019 a fost de 2,1%, ceea ce înseamnă aproximativ 35.300 de elevi, indicatorul fiind în creştere faţă de anii anteriori.

 

În ceea ce priveşte violenţa asupra copiilor, Asociaţia evidenţiază că aceasta reprezenta un fenomen pandemic înainte de izbucnirea epidemiei de COVID-19, estimându-se că, la nivel global, un miliard de copii cu vârste cuprinse între 2 şi 17 ani sunt supuşi violenţei fizice, sexuale, emoţionale sau neglijenţei în fiecare an. ”COVID-19 ameninţă să accentueze riscul de violenţă împotriva copiilor, în special pentru cei aflaţi deja în risc mai mare de violenţă – inclusiv fete, copii săraci, copii cu dizabilităţi şi cei în contexte fragile”, se subliniază în raport.

 

Un studiu, realizat anterior referitor la educaţia online şi efectele perioadei de izolare, a arătat că oboseala, tristeţea, furia, plictiseala au fost stări resimţite des de către copii, cei mici din ciclul primar şi adolescenţii acuzând un impact negativ mai puternic al izolării de alţi copii de vârsta lor.

 

Patru din zece copii, în timpul utilizării Internetului, au întâmpinat probleme precum conţinutul negativ, mesajele nedorite, viruşi, ştiri false, iar unul din trei au avut neînţelegeri cu părinţii legate de activitatea pe internet sau timpul petrecut online. Un copil din trei s-a confruntat cu stări de anxietate şi a avut nevoie de consiliere şi suport psiho-emoţional, procentul crescând la peste 50% în cazul adolescenţilor, mergând până la consecinţe extrem de grave (tentative de suicid). Iar peste 90% dintre copiii care au avut nevoie de terapie psihologică în ultimul an au dezvoltat tulburări emoţionale legate de contextul pandemic. De asemenea, a fost constatată o scădere generală a concentrării la orele online, precum şi a abilităţilor şi a interacţiunilor sociale.

 

 

 

 

Sursa: www.biziday.ro