De la 1 martie urmează să fie aplicate amenzile pentru neplata vinietei Oxigen în Bucureşti. Taxa pentru maşinile poluante se aplică şi în alte capitale, potrivit paginii municipalităţii "Oxigen pentru Bucureşti", care exemplifică situaţia din alte 10 oraşe mari din Europa.

 

LONDRA

În capitala Marii Britanii, în timpul zilei, şoferii trebuie să plătească o taxă de aproximativ 12,5 euro pe zi. Dacă maşina nu îndeplineşte standardele de mediu stabilite de primărie, la această taxă se mai adaugă una de 13,5 euro pe zi.

 

ROMA

Roma, capitala Italiei a avut o motivaţie suplimentară: protejarea centrului istoric, plin de vestigii. Oraşul este plin de "zone cu acces restricţionat" pentru autovehicule. Nu sunt zone interzise, ci zone în care doar riveranii pot circula, precum şi cei care deţin permise speciale. Există şi o zonă mai largă, în jurul Romei, unde se aplică restricţii similare, dar numai pentru maşinile care poluează. De asemenea, tot din cauza poluării, Primăria din Roma a anunţat o interdicţie temporară de circulaţie pentru autovehiculele cu motoare diesel, în intervalele orare 7.30-10.30 şi 16.30-20.30. Circulaţia vehiculelor diesel era deja restricţionată la Roma lunea şi duminica, dar numai pentru automobilele vechi, neconforme cu standardele actuale de poluare din Uniunea Europeană. Interdicţia nu se aplică autobuzelor, taxiurilor şi altor mijloace de transport pentru servicii publice.

 

PARIS

În capitala Franţei, maşinile înmatriculate înainte de 1997 nu pot intra în centru în timpul zilei. Pentru restul vehiculelor, circulaţia este permisă doar dacă au afişat un timbru special, în forma unei viniete. Ea se aplică pentru toate maşinile, indiferent de oraşul sau ţara de origine. Preţul standard este de circa 3,5 euro. Timbrele sunt pe culori diferite, în funcţie de gradul de poluare, iar restricţiile sunt în concordanţă. Autorităţile din Paris pot decide însă oricând să schimbe aceste restricţii şi să le înăsprească, în funcţie de evenimente speciale. Măsurile devin din ce în ce mai dure de la an la an, scopul fiind eliminarea de pe străzi cu totul a maşinilor care poluează excesiv.

 

BARCELONA

Autorităţile din Barcelona au interzis, din 1 ianuarie 2020, circulaţia maşinilor vechi, care poluează. Astfel, maşinile pe benzină, înmatriculate în Spania înainte de anul 2000, şi cele diesel, înmatriculate înainte de 2006, au fost interzise pe străzile Barcelonei în fiecare zi, între orele 7.00 şi 20.00.

 

BERLIN

În capitala Germaniei, autorităţile au aprobat un plan privind interzicerea maşinilor Diesel în centru, în cazul în care autovehiculele nu respectă cele mai noi standarde în materie de emisii. Maşinile acceptate trebuie să fie cel puţin Euro 4 pentru diesel şi Euro 1 pentru benzină. Tariful este de 12,5 euro pentru toate vehiculele. Amenda pentru lipsa vignetei este de 80 euro. Există excepţii pentru rezidenţi, curieri şi alte câteva servicii, însă scopul este îmbunătăţirea calităţii aerului, aşa că nu vor putea fi cumpărate derogări. O măsură complementară a fost creşterea preţului parcării în întregul Berlin.

 

BRUXELLES

Capitala Belgiei are propriile zone de emisii reduse, însă ele se aplică în mare parte din oraş, nu doar în centru. Sunt interzise cu totul maşinile sub standardul Euro 2. Având în vedere că Bruxelles este centrul Uniunii Europene, autorităţile oferă diverse derogări, în special pentru străini. Dacă eşti nevoit să circuli prin oraş cu o maşină înregistrată în străinătate, care altfel ar fi interzisă, se poate face acest lucru pentru un maximum de 8 zile pe an, însă permisele costă 35 de euro pe zi.

 

STOCKHOLM

Capitala Suediei este una dintre cele mai puternic reglementate. Inelul interior al oraşului poate fi accesat cu maşina în timpul zilei, de luni până vineri, doar contra cost. Sistemul este făcut în aşa fel încât conducătorii auto nu trebuie să plătească în prealabil: camere performante iau numărul maşinii, iar amenda este trimisă către şoferi. Pe lângă aceste restricţii, în zona mai mare, de emisii reduse, camioanele şi autobuzele au voie să circule doar 6 ani de la data înmatriculării. Sunt exceptate doar vehiculele Euro 6. Există şi o serie de alte reglementări, specifice pentru camioane şi alţi mari poluatori.

 

BUDAPESTA

În Budapesta, capitala Ungariei există 11 zone protejate şi 15 zone restricţionate, fiecare cu reguli diferite pentru autovehiculele care poluează. Zonele protejate interzic toate tipurile de automobile – în special în spaţii istorice şi în jurul parcurilor. În zonele cu restricţii, anumite tipuri de vehicule nu pot intra decât cu permise speciale. Restricţiile sunt în special pentru camioane de mare tonaj. Budapesta are însă şi un alt mecanism: în cazul unei alerte de poluare sau de smog, respectiv când anumite condiţii sunt îndeplinite, toate maşinile sub Euro 4 sunt interzise pe străzi. În acele zile, proprietarii lor au dreptul la transport public gratuit.

 

PRAGA

Capitala Cehiei introduce din 2020 timbrele de emisii. Este un proiect-pilot pentru această ţară. Sistemul va fi asemănător cu cel din Paris: zonele de emisii reduse vor avea diferite culori, iar în interiorul lor vor putea circula doar automobile cu timbrul potrivit. Restricţiile vor creşte gradual, astfel încât din 2024 doar maşinile care respectă cele mai noi standarde vor avea voie să circule. Ca şi în alte oraşe, vor exista excepţii pentru rezidenţi şi alte categorii.

 

ATENA

Atena, capitala Greciei are măsuri dure contra maşinilor care poluează. Primăria doreşte eliminarea vehiculelor Diesel până în 2025. Încă din 2012, maşinile care nu respectă standardul Euro 5 sunt interzise în zone special desemnate. Grecii au luat şi o măsură suplimentară: cele care nu respectă acest standard pot intra în zona centrală a Atenei în baza unui sistem par/impar, în funcţie de numărul de înmatriculare al maşinii.

 

VINIETA OXIGEN BUCUREŞTI - Taxa auto din Bucureşti pentru maşinile poluante (vinieta Oxigen) a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2020, dar sancţiunile pentru neachiziţionarea ei se aplică abia din martie 2020. „Vinieta Oxigen poate fi achiziţionată momentan doar online intrând pe site-ul Administraţiei Străzilor http://www.aspmb.ro/ sau https://www.roviniete.ro/ro/oxigen", potrivit unui anunţ al municipalităţii.

 

Cine plăteşte vinieta şi ce maşini nu mai au voie în centru  

 

Amintim că autoturismele cu normă de poluare sub Euro 4 vor plăti vinieta Oxigen, iar maşinile cu motoare sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul oraşului. Autoturismele Euro 4 vor plăti vinieta din 2021. Măsurile se aplică de luni până vineri, între orele 07.00 şi 22.00, cu excepţia sărbătorilor legale. În afara programului se poate circula gratuit, prin toate zonele Bucureştiului, indiferent de norma de poluare.  

 

Autoturismele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 vor fi interzise complet în complet în centrul Capitalei în acelaşi interval orar, şi vor avea acces pe restul arterelor doar cu achiziţia vinietei.  

 

Singurele maşini care nu vor fi afectate de restricţii sunt cele electrice, hibride, Euro 5 şi Euro 6. 

 

Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) reprezintă perimetrul delimitat de: Piaţa Victoriei - Bd. Iancu de Hunedoara - Sos. Stefan cel Mare - Str. Polona - Str. Mihai Eminescu - str. Traian - Bd. Nerva Traian - Bd. Gheorghe Şincai - Str. Lânăriei - Calea Şerban Voda - Bd. Mărăşeşti - Str. Mitropolit Nifon - Bd. Libertăţii - Calea 13 Septembrie - Sos. Panduri - Sos. Cotroceni - Splaiul Independenţei - Str. Ştirbei Voda - Str. Berzei - Str. Buzeşti – Piaţa Victorie.  

 

Amenzile  

 

Şoferii care nu au vinieta corespunzătoare vor fi sancţionaţi cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei. Aplicarea sancţiunilor va fi făcută atât de poliţişti şi poliţişti locali, cât şi de ”împuterniciţi ai primarului general”.  

 

Încasarea tarifelor pentru achiziţionarea vinietelor tip Oxigen se face de către structurile de specialitate ale Municipiului Bucureşti, cu atribuţii în administrarea drumurilor publice şi managementul traficului, direct sau prin distribuitori. Sumele provenite din încasarea vinietei tip Oxigen se fac venit la bugetul Municipiului Bucureşti şi vor fi folosite cu prioritate pentru lucrări, investiţii şi proiecte din domeniul protectiei mediului şi al mobilităţii urbane, care contribuie direct sau indirect la îmbunătăţirea condiţilor de transport şi a calitäţii aerului, potrivit Primăriei Bucureşti.

 

 

 

 

 

Sursa: www.economica.net