Mobilizare fără precedent, pentru obţinerea transportului gratuit pentru elevii din România. Consiliul Naţional al Elevilor, Uniunea Liceenilor Maghiari din România, Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti, Consiliul Tineretului, organizaţia Salvaţi Copiii, Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile, Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi, Federaţia Sindicatelor din Educaţie Spiru Haret, Agenţia de Dezvoltare Comunitară Împreună – le cer parlamentarilor să respingă Ordonanţa de urgenţă nr. 51/2019, “act normativ care elimină transportul din sfera serviciilor publice”.
Efectul direct al acestei ordonanţe este “imposibilitatea ca mii de elevi navetişti să îşi poată permite să ajungă la şcoală”, spun semnatarii.
Marius Nistor, preşedintele FSE Spiru Haret, precizează că “dacă nu se poate adopta o lege de abrogare în totalitate a actului normativ, considerăm că parlamentarii trebuie, în regim de urgenţă, să vină cu amendamentele necesare pentru garantarea transportului gratuit pentru toţi elevii. În condiţiile în care abandonul şcolar este la cote alarmante în România, nerezolvarea problemei navetei elevilor este un atac direct la viitorul României”.
OUG nr. 51/2019 se află în Parlament, pe traseul legislativ, cu propunerea de a fi transformată în lege.
Comunicatul integral al Consiliului Naţional al Elevilor:
“Reprezentanţii elevilor, studenţilor şi tinerilor, părinţilor şi profesorilor alături de reprezentanţi ai societăţii civile din România cer parlamentarilor să respingă OUG 51/2019!
Consiliul Naţional al Elevilor (CNE), Uniunea Liceenilor Maghiari din România (MAKOSZ) alături de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) şi Consiliul Tineretului din România (CTR), organizaţia Salvaţi Copiii, Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile, Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi din Învăţământul Preuniversitar, Federaţia Sindicatelor din Educaţie Spiru Haret, Agenţia de Dezvoltare Comunitară Împreună, solicită parlamentarilor să respingă Ordonanţa de urgenţă nr. 51/2019, act normativ care elimină transportul din sfera serviciilor publice, efectul direct al acestei ordonanţe fiind imposibilitatea ca mii de elevi navetişti să nu îşi poată permite să ajungă la şcoală.
Suntem de părere că actualul sistem de decontare a cheltuielilor aferente navetei elevilor presupune ca elevul să aibă (în primă fază) confortul financiar pentru a-şi putea plăti abonamentul/biletul din propriul buzunar, pentru ca mai apoi să aştepte decontul uneori chiar şi câteva săptămâni. Mai mult decât atât, acest proces birocratizează excesiv activitatea şcolilor, instituţii care ar trebui să vegheze asupra eficienţei procesului instructiv-educativ şi să militeze pentru sporirea calităţii microsistemului educaţional, nu să creeze cadrul de administrare al unităţilor de învăţământ preuniversitar, aspect care trebuie să se regăsească în sarcina unităţilor administrativ-teritoriale.
O dată cu aprobarea OUG 51/2019, transportul a fost eliminat din sfera serviciilor publice, fapt care oferă autonomie operatorilor de transport pentru a nu subvenţiona transportul elevilor şi elimină, astfel, orice obligaţie contractuală pentru ca aceştia să îşi asume măsurile necesare pentru a garanta transport echitabil pentru elevi. Această ordonanţă de urgenţă este în contradicţie cu un act normativ superior, anume Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 şi nr. 1107/70 ale Consiliului.
În fapt, o dată cu eliminarea obligaţiilor care derivă din încadrarea transportului ca fiind serviciu public, operatorii de transport nu vor mai acorda reduceri pentru elevi. În România, 380.000 de copii cu vârsta între 3-17 ani nu urmau nicio formă de învaţământ la începutul anului 2019. 38,1% dintre copii se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, iar aproape o cincime dintre copiii sub 6 ani trăiesc în condiţii de deprivare materială severă, conform Eurostat. Investiţiile autorităţilor în educaţie sunt minime: în perioada 2012 – 2014, perioadă pentru care datele sunt disponibile,
România a ocupat ultimul loc din Uniunea Europeană din punct de vedere al cheltuielilor pentru educaţie ca procent din PIB. Pentru a interveni în diminuarea acestui fenomen este nevoie de eforturi susţinute, pe termen lung, care să acopere nevoile copiilor atât pe plan educaţional, dar şi social.
“Reprezentanţii tinerilor din România solicită parlamentarilor să respingă OUG 51/2019, iar acest lucru trebuie să reprezinte un semnal de alarmă pentru politicienii din România. Am pornit o mişcare pentru a le arăta ce înseamnă să fii elev în România, cu părinţi având venituri minime, locuind într-o comunitate rurală, fără transport regulat spre şcoală, iar statului pur şi simplu nu îi pasă de tine. Nu suntem doar nişte numere pentru calculele voastre, fie că sunt politice sau economice, sunt viitorul României, un viitor pentru care respingerea OUG 51 pe cale parlamentară este esenţială”, a declarat Antonia-Laura Pup, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.
“România este în continuare ţara cu cel mai mare procentaj privind părăsirea timpurie a şcolii, mult peste media ţărilor din Uniunea Europeană, iar în pofida acestui fapt statul nu ia măsuri concrete pentru a combate realitatea cu care ne confruntăm. Un prim pas pe care îl poate face este acela de a le sprijinii elevilor mobilitatea către unităţile de învăţământ unde studiază, tocmai de aceea este nevoie de maturitate politică din partea decidenţilor pentru a răspunde nevoilor acestora”, a declarat Petrişor-Laurenţiu Ţucă, preşedintele Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România.
“Adoptarea OUG 51/2019 reprezintă asumarea riscului de a continua izolarea de oportunităţi de dezvoltare educaţională, profesională şi personală a tinerilor care provin din zonele defavorizate ale ţării, crescând astfel diferenţele, deja existente, dintre cei cu oportunităţi reduse şi cei care nu se confruntă cu astfel de probleme. Vedem astfel că în România anului 2020 TINERII sunt în continuare discriminaţi de către statul român, iar efectele acestui lucru se regăsesc în cei peste 30% dintre cei care şi-au regăsit încrederea în statele altor ţări mai bine dezvoltate şi cu sisteme politice care prioritizează interesele cetăţenilor pe agenda publică”, a declarat Gabriel Carnariu, preşedinte Consiliul Tineretului din România.
“Dacă ne gândim la faptul că educaţia şi posibilitatea de a avea parte de ea este acceptată ca un aspect garantat al vieţii în societatea modernă, e indiscutabil că şi accesul la acesta trebuie luat în vedere: întrucât în regiuni, ţări mai dezvoltate nu se mai pune întrebarea transportului ca fiind o dilemă pentru cei dornici să înveţe, este inacceptabil ca situaţia elevilor din România să fie înrăutăţită, chiar împiedicată prin retragerea unor granturi – o măsură care întrece chiar şi condiţiile des întâlnite, curente, unde deşi suportul legii, acesta nu este respectat de facto”, a declarat Domokos Ferenc, preşedintele Uniunii Liceenilor Maghiari din România (MAKOSZ).
“Federaţia Sindicatelor din Educaţie „SPIRU HARET“ solicită tuturor parlamentarilor să urgenteze dezbaterea OUG 51/2019, astfel încât elevii să poată beneficia din nou de trasport gratuit pe toate mijloacele de transport în comun. Dacă nu se poate adopta o lege de abrogare în totalitate a actului normativ, considerăm că parlamentarii trebuie, în regim de urgenţă, să vină cu amendamentele necesare pentru garantarea transportului gratuit pentru toţi elevii. În condiţiile în care abandonul şcolar este la cote alarmante în România, nerezolvarea problemei navetei elevilor este un atac direct la viitorul României. Avem nevoie de tineri educaţi, nu de analfabeţi, viitori asistaţi sociali”, a declarat Marius Ovidiu Nistor, preşedinte FSE „SPIRU HARET“.
“FNAP solicita Guvernului să renunţe la OUG 51/2019. Aceasta ordonanta nu face altceva să mărească rata de abandon scolar. Atragem atenţia că, deşi avem cel mai mic procent de abandon scolar din ultimii ani – 16,4 %, totuşi, tinta ptr anul in curs trebuia sa ajunga la 12%. In concluzie, nedecontarea transportului elevilor nu face altceva decât sa ne îndepărteze şi mai mult de ţinta propusă”, a declarat Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi din Învăţământul Preuniversitar.
“În 2016, când Salvaţi Copiii, alături de Consiliul Naţional al Elevilor şi Asociaţia Elevilor din Constanţa, a solicitat autorităţilor decontarea integrală a costurilor de transport pentru elevi, ar fi fost greu de crezut că cinci guverne nu vor înţelege importanţa asigurării accesului la educaţie pentru toţi copiii. Şi, nu întâmplător, elevii sunt primii care s-au revoltat şi continuă să o facă într-un context ruşinos de tăcere şi lipsă de susţinere din partea adulţilor din inspectoratele şcolare, din şcoli ori altor instituţii destinate copiilor. Elevii ştiu şi resimt în mod direct faptul că inechitatea în sistemul educaţional a atins cote exasperante. De aceea, Salvaţi Copiii cere, din nou, Guvernului şi Parlamentului României să respecte principiul constituţional al asigurării unui ”regim special de protecţie şi de asistenţă în realizarea drepturilor copiilor şi tinerilor”, prin abrogarea imediată a Ordonanţei 51/2019 şi reconsiderarea legislaţiei privind decontarea navetei elevilor. Peste 100.000 de copii nevoiţi să parcurgă distanţe mari până la şcoală sunt în aşteptarea acestei decizii lipsite de complexitate juridică, dar care necesită, e adevărat, o atitudine de respect faţă de lege şi de onestitate faţă de copii!”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv al Organizaţiei Salvaţi Copiii.”
Sursa: www.edupedu.ro