Au început să vină amenzile şi avertismentele pentru cei care nu respectă regulamentul general, privind protecţia datelor personale.

 

Deşi este în vigoare de anul trecut, unele companii şi instituţii amână să între în legalitate. Puţini ştiu, de pildă, că asociaţiile de locatari pot fi sancţionate, dacă afişează şi numele proprietarilor pe lista de cheltuieli lunare sau dacă montează camere de supraveghere, fără să ceară acordul tuturor.

 

O asociaţie de locatari din Oradea a primit deja un avertisment din partea Agenţiei Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, după ce a montat camere de supraveghere la intrarea în bloc. Unul dintre locatari a reclamat că îi sunt încălcate drepturile.

 

Preşedintele asociaţiei: „De fapt, noi am instalat aceste camere de supraveghere video la cererea locatarilor, cerere aprobată în Adunarea Generală din 2018. Noi nu monitorizăm oră de oră, zi de zi, locatarii blocului.”

 

Însă, potrivit legii, pentru instalarea camerelor era nevoie de acordul tuturor proprietarilor. Deşi unii nu văd nimic rău în ideea de a fi supravegheaţi permanent.

 

Locatar: „Ar fi bune dacă ar fi la fiecare etaj. N-are ce intimitate să încurce, că-s pe hol. Intimitatea e la fiecare în apartament.”

 

Locatară: „Vedeţi, la noi sunt numai oameni în vârstă şi, într-adevăr, e o perioadă a vieţii când ţi-e frică.”

 

Şi lista de la întreţinere poate fi ilegală dacă ea cuprinde şi numele proprietarilor. Mulţi administratori au fost luaţi prin suprindere.

 

Petru Olariu, preşedinte Federaţia Asociaţiilor de Locatari Timişoara: „Ce protecţia datelor dacă eu am la listă de cheltuieli nume şi prenume? Trebuie să am nume-prenume la Asociaţia de Proprietari pentru că mă duc în instanţă, da? În instanţa îmi cere şi codul numeric personal.”

 

Alina Cristea, administrator bloc: „Oricum,  numele de familie era trecut pe tabel. Scriu simplu apartamentul şi scara. Eu le-am pregătit tuturor asociaţiilor cu care lucrez o notă de informare şi îi pun pe preşedinţi să semneze pentru ce le folosesc datele.”

 

Aşadar, de la asociaţii de locatari până la spitale, primării, inspectorate de poliţie, bănci sau site-uri, toate trebuie să respecte prevederile regulamentului.

 

Spre exemplu, un portal de consultaţii juridice a fost amendat cu 9.000 de euro pentru că le-a trimis clienţilor reclame fără ca ei să-şi fi dat acordul.

 

Respectarea procedurilor presupune şi costuri, însă acestea sunt mici în comparaţie cu amenzile usturătoare.

 

Unii dezvoltatorii imobiliari, de exemplu, au angajat firme care se ocupă cu protejarea datelor cumpărătorilor.

 

Marina Lei, reprezentant dezvoltator imobiliar: „Pentru siguranţa clienţilor noştri şi a datelor lor, am ales această opţiune, chiar dacă pentru noi este poate un cost să zicem mai mare.”

 

Flavius Esnican, consultant GDPR: „Se cere ca orice firmă, asociaţie, organizaţie să aibă o documentaţie care să demonstreze că acea societate aplică prevederile regulamentului: politici de respectare aplicate, măsuri de securitate.”

 

Din iunie şi până în septembrie s-au dat câteva zeci de avertismente şi amenzi. Cea mai mare sancţiune a primit-o o bancă: 130.000 de euro.

 

 

 

 

Sursa:www.stirileprotv.ro