Lupta sindicală din interiorul regiei de transport public s-a dovedit a fi costisitoare pentru contribuabilii din Bucureşti, scrie ziarul Puterea.

Un sindicat din RATB, cu numai câteva sute de persoane înscrise, a reclamat conducerea regiei la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD), deoarece face discriminări între organizaţiile mici şi cea majoritară, care are peste opt mii de membri.

Aceasta este a patra amendă primită de RATB în ultimii ani, iar regia trebuie să plătească încă 5.000 de lei pentru că refuză să cheme toate organizaţiile sindicale la negocieri şi la discuţii. Banii nu sunt imputaţi unei persoane, ci sunt plătiţi din bugetul municipalităţii.

RATB este o instituţie mamut cu peste 10.000 de angajaţi.

Potrivit site-ului oficial, în cadrul regiei funcţionează nouă sindicate, care au de la câteva zeci de membri, la câteva mii, cum este cazul organizaţiei reprezentative, Sindicatul Transportatorilor din Bucureşti. Discriminările pentru care CNCD a amendat regia se referă la acordarea de prime, de bilete de odihnă şi tratament, facilităţi acordate salariaţilor atât pe timp de vară, cât şi iarna numai angajaţilor care fac parte din sindicatul majoritar.

“Amenda a fost dată şi pentru lipsa dialogului social şi a abuzurilor în desfăşurarea activităţii de către conducerea regiei”, a declarat Ion Usturoi, preşedintele Sindicatului Transportatorilor APT din RATB.

Pentru asemenea comportament, CNCD a emis Hotărârea nr. 371/18.05.2016 prin care conducerea actuală a RATB, în fruntea căreia se află Radu Orzaţă, a fost amendată cu 5.000 de lei. Anul trecut, pentru aceleaşi probleme, prin Hotărârea nr. 187/07.04.2015 CNCD a amendat RATB cu aceeaşi sumă, dar aceasta a fost contestată în instanţă de Vicenţiu Antonescu. Alte două amenzi, fiecare de aceeaşi valoare, au fost date în anii anteriori, dar au fost plătite de şefii regiei de transport public.

Pe lângă cei 10.000 de lei pe care RATB îi are de plătit pentru discriminare, numai în 2015 şi 2016, pe lista amenzilor se adaugă şi cea a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) din cadrul Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor a Municipiului Bucureşti.

Pe 17 iulie 2015, comisari ANPC au demarat un control tematic pentru verificarea condiţiilor de transport public. Au fost descoperite încălcări grave ale prevederilor legale privind asigurarea condiţiilor de transport public şi au fost verificate şase depouri de autobuze, troleibuze şi tramvaie din Capitală, la plecarea acestora în curse. Au fost aplicate sancţiuni contravenţionale în valoare de 150.000 lei şi oprirea temporară a mijloacelor de transport pentru a fi utilizate în curse dacă nu asigură condiţiile de siguranţă şi igienă corespunzătoare. 

Nu trebuie uitat nici raportul Curţii de Conturi pe 2016, care a constatat un prejudiciu de un milion de lei, în urma câştigării în instanţă a unor procese intentate de foştii directori ai RATB, daţi afară de Consiliul de Administraţie. Cinci dintre foştii directori au fost reangajaţi în RATB şi au aceleaşi salarii ca pe vremea când îşi exercitau funcţiile.

Un calcul sumar arată că, în ultimul an şi jumătate, conducerea RATB are de plătit 1,16 milioane de lei numai pentru proasta gestionare a resurselor umane şi a conflictelor din interiorul instituţiei.

Liderul sindical Ion Usturoi acuză sindicatul majoritar că se ocupă mai mult cu negocieri şi susţineri politice decât să apere interesele salariaţilor. “Acest lucru a fost posibil şi din cauza Contractului Colectiv de Muncă, care stipulează că sindicatul reprezentativ trebuie să fie de acord, să-şi pună semnătura pe primele încasate de conducerea RATB, dar şi a angajaţilor. Desigur, dacă un om nu este membru în sindicatul reprezentativ, nu vede nicio primă”, comentează Usturoi.

El spune că în campania electorală pentru alegerile locale, sindicatul reprezentativ a participat la campania Gabrielei Firea, prin organizarea de întâlniri cu alegătorii prin depouri şi autobaze.

După discuţiile purtate cu Gabriela Firea la sediul PSD, directorul RATB, Radu Orzaţă, a declarat că nu se va produce “o mare gaură în bugetul regiei” dacă se va decide ca toţi bucureştenii să circule gratuit pe mijloacele de transport public. În acest moment, subvenţia acordată de Primăria Capitalei este de 515 milioane de lei, la care se adaugă alte 50 de milioane pentru investiţii.

Suma reprezintă 87% din bugetul total al RATB. La începutul anului, regia a solicitat o subvenţie de 650 de milioane de lei, dar consilierii generali au aprobat mai puţin. Potrivit directorului RATB, Radu Orzaţă, din vânzarea biletelor şi abonamentelor, regia obţine anual în jur de 150-160 de milioane de lei. Introducerea gratuităţii ar lăsa pe drumuri 280 de controlori şi 600 de vânzători. În planurile de viitor ale RATB există ideea înfiinţării unor infochioşcuri care să ofere bucureştenilor şi turiştilor informaţii privint transportul public în Capitală. Personalul care va deservi aceste infochioşcuri va trebui să cunoască cel puţin două limbi străine.


SURSA: Puterea.ro