Deşi România a încheiat un contract în valoare de 120 de milioane de euro cu Portugalia pentru livrarea a 12 avioane de vânmătoare F16, folosite, statul român s-a văzut obligat să achiziţioneze şi pachetul logistic pe care ni l-au vârât sub nas americanii în valoare de 550 de milioane de euro de cinci ori preţul. Practica nu este departe de exemplele unor ţări africane care pentru achiziţia a 5 tancuri americane au trebuit să-şi amaneteze tot bugetul.

Statul româna a plătit deja Portugaliei o tranşă de 100 de milioane de euro pentru avioanele respective care ar putea fi livrate României abia în 2016. În total statul român ar putea plăti o sumă care variază între 628-670 de milioane de euro şi include armament, suport tehnic, logistic asigurat de firme americane.

Potrivit site-ului Agenţiei de Apărare şi Cooperare din cadrul Departamentului de apărare al SUA, vor mai fi cumpărate 13 sisteme de navigaţie Embedded Global Positioning Systems/Inertial Navigation Systems (EGPS/INS) with GPS Security Devices, Airborne;  3 - sisteme AN/ALQ-131 Electronic Countermeasure Pods;  30 de rachete cu rază de acţiune medie AIM-120C Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM), 5 rachete - AIM-120C Captive Air Training Missiles (CATMs), 60 rachete cu rază mică de acţiune - AIM-9M Sidewinder Missiles;  4 - AIM-9M CATMs, 48 de suporţi de lansare - LAU-129;  10 unităţi de ghidare pentru bombe- GBU-12 Enhanced Guided Bomb Units, 18 rachete aer-sol AGM-65H/KB Maverick Missiles;  4 - AGM-65 CATMs; 15 terminale multifuncţionale de comunicare în sistemul NATO/Low Volume Terminals şi două sisteme de comunicare cu baza „Multifunctional Information Distribution System Ground Support Systems“.

În contract mai sunt incluse şi piesele de schimb şi reparaţiile, echipamentele de suport, servicii de feribot, servicii de reparaţii şi retur, dezvoltarea/integrarea de software, echipamente de testare, suport de alimentare, instruirea personalului şi echipamentele de formare, publicaţii şi date tehnice, dar şi alte elemente de logistică şi de suport.

 Principalii contractori vor fi: Elbit Systems of America, Pratt and Whitney, BAE Systems Inc.

Lockheed Martin Corp., Northrup Grumman Aerospace Systems, ViaSat Inc., Data Link Solutions LLC, Snap-On Inc., Booz Allen Hamilton Engineering Services.

 

Atât suprafaţa României dar şi doctrina militară a statului, eminamente defensivă şi cuplată cu conceptul războiului doar în cadrul unei coaliţii, arată că achiziţia avioanelor nu a fost dictată de motivaţii tactice, ori militare ci doar din voinţa politică şi la presiunile statului american şi ale mediului de afaceri american din domeniul industriei de apărare.

Evident că 12 avioane clasice, precum F-16 – avionul a fost lansat pe piaţă în 1974 – nu vor face diferenţa, nici măcar ca poliţie aeriană. Totul ţine de felul în care sunt folosite şi de voinţa politică. După cum s-a văzut, spaţiul aerin românesc a fost violat în repetate rânduri de bombardiere ruseşti T22, fără ca Statul Major General să ia decizia firească a somării acestora şi eventual a doborârii lor. S-a ştiut întotdeauna că avioane ruseşti vizitează România, însă lipsa de curaj a celor din fruntea statului a permis ca aceste incidente să se petreacă.