articol de Timotei Prahoveanul - Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor
Artiştii, iubitorii de frumos, creatorii de valori, au un loc aparte în creaţia Bunului Dumnezeu, fiind oameni înzestraţi cu daruri minunate, prin care talanţii sunt înmulţiţi în imagini, picturi şi zugrăviri ale zărilor îndepărtate, străbătând cu harul lor până dincolo de orizont şi dincolo de materie chiar, însufleţind zidurile, dar mai ales sufletele oamenilor.
Mulţi dintre ei devin treptat cunoscuţi, iar alţii, ferindu-se de tumultul lumesc, trăiesc într-o sihăstrie liniştitoare, împrumutând din spiritul virtuţilor filocalice, duhovniceşti şi înalte ale cuvintelor Evangheliei, ori ale scrierilor patristice.
Ne bucură inima în mod deosebit când vedem o pictură care încântă sufletul şi îndeamnă la meditaţie, izvorâtă dintr-o frumuseţe parcă nepământeană.
De ce oare nu toţi oamenii au devenit admiratori ai valorilor creaţiei artistice de excepţie? De ce operele de artă nu sunt aşezate în locul ce-l merită şi de ce oare, de atâtea ori, suntem nerecunoscători faţă de cei care creează aceste valori?
Evoc în puţine cuvinte un pictor special, creator de frumos, unul dintre talentaţii mânuitori ai penelului, Ovidiu Paştina.
S-a născut într-o familie de artişti, alături de un frate de-al său mai mic, Horea Paştina, foarte cunoscut, prin bogata sa paletă artistică, dar şi prin dragostea faţă de Evanghelie, prin prietenia pe care a avut-o cu părintele profesor Dumitru Stăniloae şi dragostea specială pe care o manifestă faţă de Biserică.
Ovidiu Paştina a văzut lumina zilei la Alba Iulia, în 1934, absolvind Academia de Arte Frumoase Ion Andreescu din Cluj Napoca. În anul 1959 a fost repartizat guvernamental în oraşul Ploieşti, după anii de studii. Pentru pictorul Ovidiu Paştina, arta monumentală şi mozaicul erau preocupări constante, pe lângă pictură şi acuarelă.
A fost profesor la Şcoala Populară de Arte din Ploieşti, iar înainte de pensionare a predat şi la Universitatea de Artă din Bucureşti.
Strădaniile sale artistice au fost răsplătite prin alegerea, în 1959, ca membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România.
A participat la numeroase expoziţii regionale, judeţene şi naţionale de pictură, artă decorativă ori grafică, fiind invitat să participe cu lucrări de pictură, tapiserie şi acuarelă în multe locuri ale lumii, între care Praga, Varşovia, Moscova, Sankt Petersburg, Sofia, Rotterdam, Skopje, Viena Budapesta, Stuttgart.
A organizat multe expoziţii personale, cel puţin zece la număr, mai ales la Ploieşti, oraşul de care s-a legat şi unde a fost prezent vreme de peste 60 de ani, realizând numeroase expoziţii în domeniul atât de cunoscut şi iubit de domnia sa în pictură, acuarelă, tapiserie, desen. La multe vernisări personale din Bucureşti, Oradea, Alba Iulia, Buzău, Ploieşti ş.a. a fost apreciat şi elogiat.
Pe lângă galeriile naţionale la care a participat cu diferite lucrări de pictură sau tapiserie, a avut şi expoziţii personale în SUA, Germania, Bulgaria, Macedonia, Cipru, Elveţia, SUA, Danemarca şi Olanda.
A primit în 1979 Premiul pentru Artă Monumentală al Uniunii Artiştilor Plastici din România. S-a aflat în atenţia Academiei Române, care i-a acordat în 1980 premiul Ion Andreescu. De asemenea, a fost apreciat cu alte numeroase gratificaţii, diplome, pagini de cronică pe care le-a cules în decursul timpului.
Ovidiu Paştina a fost nu doar un mare pictor, ale cărui lucrări sunt menite să încânte ochiul şi să încălzească inima, ci şi un om care a oferit multă afecţiune semenilor, dedicându-se familiei şi celor pe care i-a întâlnit. Cei care i-au trecut pragul atelierului ori i-au fost oaspeţi acasă, îi deveneau prieteni. Periodic îi cerceta, le transmitea urările inimii lui şi îi invita la vernisajele expoziţiilor sale, la diferite manifestări culturale sau picturale. Aşa a fost şi pr. Augustin Ioan Pârlea, slujitor la voievodala biserică a lui Matei Basarab din Ploieşti, pe care maestru îl cerceta adeseori.
Descoperim în opera pictorului Ovidiu Paştina nu doar frumuseţea culorilor şi mesajul lucrărilor pe care le-a realizat, ci şi semne astrale, care îl evidenţiază ca pe un creator de artă şi deschizător de drumuri. Este mai rar întâlnit cazul unui pictor cu o bogată şi îndelungată activitate în domeniu, care să fie în acelaşi timp făuritor al tapiseriilor, acuarelei, desenului, cum era încă din tinereţe mânuitor al penelului şi realizator al picturilor în ulei.
În perioada şederii sale în municipiul Ploieşti a realizat mai multe lucrări în mozaic, reprezentative fiind cele de la Şcoala Gimnazială H.M. Berthelot, de pe faţada Colegiului Naţional Ion Luca Caragiale, dar şi mozaicul realizat la Palatul administrativ Ploieşti.
În demersurile sale, a avut colegi cu care a colaborat: Petrică Popovici, Ion Hoieflich, Viorel Mărginean, fost Ministru al culturii şi director al Muzeului de Artă din Bucureşti şi alţii.
Era preocupat de lectură, în puţinul timp liber pe care-l avea, a parcurs cele mai importante şi interesante lucrări ale literaturii române şi universale.
Ovidiu Paştina a fost şi un om credincios, legat de Biserică, rugător, care medita şi citea din cuvintele Evangheliei, raportându-se la marile învăţături pe care Mântuitorul Hristos le-a adus în lume.
Ovidiu Paştina a fost un bun portretist, dar şi iubitor al florilor. De aceea, amintesc cuvintele poetei Magda Isanos, care regreta că noi, care atât de puţin trăim, privim atât de rar la cer, nu culegem flori, nu iubim, deşi, atât de repede murim...
A mărturisit mereu legătura cu Biserica, care, deşi era discretă, avea o mare profunzime, fiind obişnuit din familie cu tainele învăţăturii creştine pe care le-a urmat cu rigurozitate mai ales fratele său, Horea Paştina, adevărat eremit şi am putea spune chiar isihast, iubitor al învăţăturii Bisericii şi împlinitor al acesteia.
Întreaga lui familie a avut o adevărată vocaţie pentru artă, aşa este şi cunoscutul artist Horea Paştina, fratele mai mic al lui Ovidiu, pentru care acesta a fost asemenea unui tată, întrucât părintele lor a plecat din lumea aceasta foarte devreme, diferenţa de vârstă dintre cei doi fraţi fiind de 14 ani, Ovidiu fiindu-i de mare folos fratelui mai mic.
Erau foarte talentaţi şi ceilalţi fraţi ai lui, care, deşi nu au urmat carieră artistică, au fost în vremea studiilor foarte pricepuţi la desen, ceea ce înseamnă că întreaga familie avea o înclinare pentru adevărata artă.
Era un profesor intransigent şi riguros şi a încercat să ajute mai multe generaţii de elevi, mulţi dintre ei devenind artişti, cum este cazul artistului plastic Marcel Bejgu, care a fost ucenic al maestrului Paştina, încă din vremea studiilor a fost invitat, când era elev în clasa a XI-a în Ploieşti, să-i ofere ajutorul în urzeala unor tapiserii. După cum mărturiseşte artistul Marcel Bejgu, pentru efectuarea acestor lucrări erau necesare trei persoane, el fiind unul dintre cei care l-au ajutat. De asemenea, mama domnului Ovidiu Paştina, artistă şi ea, participa la astfel de lucrări întru păstrarea tradiţiei. Prin urmare, Ovidiu Paştina nu a fost doar un iubitor al artei monumentale şi mozaicului, al picturii şi acuarelei, ci şi al tapiseriilor, artist plurivalent, deosebit de preocupat şi talentat.
Dacă privim la palmaresul activităţii sale rămânem uimiţi de expoziţiile personale, de cele realizate în colaborare, a lucrărilor din muzeele din ţară şi cele aflate dincolo de hotare.
Municipiul Ploieşti i-a acordat titlul de Cetăţean de onoare în anul 2014, pentru îndelungata sa activitate. Privind la această prodigioasă lucrare culturală ne-am putea întreba când a găsit timp Ovidiu Paştina pentru lucru, lectură, rugăciune, pentru educaţia elevilor săi din şcolile de artă şi pentru a crea mereu într-un domeniu atât de divers.
Afirmam că opera lui s-a bucurat de cronici şi aprecieri deosebite. Amintim câteva dintre ele: Aurel Broşteanu mărturisea despre pictura lui Ovidiu Paştina că se cuvine a fi nu doar privită, ci şi ascultată, aşa cum asculţi o muzică într-un spaţiu de tăcere, cum asculţi tăcerea însăşi.
De asemenea, Ruxandra Ionescu spunea: Opţiunea lui Ovidiu Paştina pentru acuarelă ca tehnică de exprimare şi scriitură individuală se înscrie într-o tradiţie, temperamental, un constructiv atent observator al naturii înţeleasă ca spectacol, ca joc al aparenţelor şi înţelesurilor ascunse, Ovidiu Paştina alege deliberat tehnica acuarelei, care presupune transparenţele formelor şi semnificaţiilor.
Corneliu Antim mărturisea: Coborând din mirificul ţinut al moţilor, artistul avea să se renaturalizeze după săvârşirea studiilor în capitala prahoveană a aurului negru, slujind cu penelul mereu alert şi mereu în mână, la altarul artelor frumoase, în faţa a numeroase serii de învăţăcei, împătimiţi de linii, forme şi culori.
Altă apreciere critică ne spune: Desenele lui Ovidiu Paştina, cu sugestive simplificări, ne introduc în pictura sa de mare sensibilitate. Culoarea traduce sentiment, cromatica muzicală, iar construcţia imaginii este subordonată poeticului (Horia Horşia).
Fără îndoială, inspiraţia lui Ovidiu Paştina s-a păstrat vie şi fremătândă, precum apa cristalină a izvolului de munte, prin faptul că acesta a păstrat o legătură tainică, mereu împrospătată, cu locurile natale. Vacanţele le petrecea la casa părintească din Alba Iulia, iar legătura a dorit să o păstreze chiar şi în clipa din urmă, fiind îngropat lângă mama lui, în acelaşi loc de care se simţea atât de legat.
Astfel de artişti trăiesc pentru a dărui, iar într-o zi, cum s-a întâmplat şi în cazul maestrului Ovidiu Paştina, s-au retras pe neobservate pentru a privi şi asculta alte frumuseţi şi armonii din netrecătoarea Împărăţie a lui Dumnezeu.
OVIDIU PAŞTINA, între pictorii români dăruiţi cu mulţi talanţi
28 ianuarie 2022
- citeşte totul despre:
- ovidiu pastina,
- valori,
- ploiesti,
- pictura,
- biserica



Din aceeaşi categorie:
Parcul Natural Porţile de Fier poate deveni a doua rezervaţie a biosferei din România
(2 octombrie 2015)
98 vizualizări
Mai bine de jumătate dintre români îşi rezervă vacanţa online
(4 septembrie 2015)
76 vizualizări
Zeci de morţi într-un tren cuprins de flăcări
(31 octombrie 2019)
58 vizualizări
Cum a ajuns Ivermectina, un medicament contra păduchilor pentru care s-a luat premiul Nobel, leacul minune al conspiraţiilor COVID
(28 ianuarie 2021)
71 vizualizări
Numărul turiştilor cazaţi în România în primele opt luni a crescut cu 5,7%, la 14,05 milioane
(1 octombrie 2014)
67 vizualizări
Bulgaria, Grecia, Cipru şi Italia sunt cele mai vizitate destinaţii europene în minivacanţa de 1 mai
(30 aprilie 2015)
237 vizualizări
Un hotel din Londra a amenajat camere "Harry Potter"
(18 noiembrie 2014)
237 vizualizări
Islanda/ Spa-ul geotermal Laguna Albastră
(15 septembrie 2013)
533 vizualizări
Masacru de Paştele catolic în hoteluri şi biserici din Sri Lanka
(21 aprilie 2019)
94 vizualizări
Fost student în Bucureşti, acuzat de legături cu terorişti. SRI cere expulzarea lui
(22 iulie 2019)
85 vizualizări
40 de ofertanţi pentru o localitate scoasă la vânzare
(9 decembrie 2017)
76 vizualizări
Noi date despre anticorpii dobândiţi în urma vaccinului anti-Covid. Ce se va întâmpla cu cei imunizaţi
(16 februarie 2021)
40 vizualizări
Creştere neobişnuită a numărului de cazuri de COVID în Franţa, cauzată de varianta Delta
(21 iulie 2021)
20 vizualizări
Timişoara, Baia Mare, Cluj-Napoca şi Bucureşti rămân în cursa pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021
(12 decembrie 2015)
202 vizualizări
O americancă se luptă de 7 ani cu Fiscul pentru a demonstra că nu este moartă
(16 iulie 2021)
56 vizualizări
Turcii te conving să porţi mască în cel mai ciudat mod: ce se întâmplă în staţiile de autobuz
(2 decembrie 2020)
121 vizualizări
Parisul reamenajează şapte Pieţe emblematice
(30 martie 2016)
214 vizualizări
.jpg?width=60&height=60&cropratio=1:1&image=/images/stories/fructe(1).jpg)
Fructele cu cele mai puține calorii. Drept urmare, consumul lor poate reduce

Să începem direct: dacă ai deschis articolul ăsta, probabil vrei să afli cum
Ia zi, Bulă, obişnuieşti să fumezi?
Bulă: – Mmm… Aşa şi aşa…
– Dar cât înseamnă „aşa şi aşa”?
– Mmm… Păi cam 4 pachete pe zi.
– Dulciuri mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam 5 ciocolate pe zi.
– Sărat mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Cam o solniţă pe zi pun în mâncare.
– Grăsimi mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam un kil- două de slană pe zi…
– Prăjit mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Pe zi… Cam câte o omletă de 4 ouă şi cartofi prăjiţi, asezonaţi cu cârnaţi
.– Aha… Dar de băut, bei? – A, da! De băut, beau!



„Omul cel mai fericit e cel care-i face fericiţi pe cât mai mulţi oameni.” — Denis Diderot
Curs valutar
2 aprilie 2024

EURO = 4.9705 RON


USD = 4.6276 RON


GBP = 5.8148 RON

Top articole
-
Paştele, cea mai mare sărbătoare a creştinătăţii. Ce semnificaţie are Învierea Domnului
Publicat la data de 20 aprilie 2025
-
Joia Mare - tradiţii şi obiceiuri
Publicat la data de 17 aprilie 2025
-
Ce semnificaţii are Vinerea Mare, ziua răstignirii Mântuitorului
Publicat la data de 18 aprilie 2025
-
Ce nu se ştie despe puterile lumânărilor din Joia Mare
Publicat la data de 17 aprilie 2025
-
Începe Săptămâna Mare, cu slujbe şi obiceiuri în fiecare zi
Publicat la data de 14 aprilie 2025
-
Ce nu ai voie să faci în Marţea Albă, în a treia zi de Paşte!
Publicat la data de 22 aprilie 2025
-
Creştinii celebrează Floriile, care deschid perioada sărbătorilor de Paşte. Peste 1,3 milioane de români îşi serbează onomastica
Publicat la data de 13 aprilie 2025
-
De ce nu este bine să mănânci urzici şi oţet în Săptămâna Mare. Semnificaţia nebănuită pe care o au aceste alimente
Publicat la data de 14 aprilie 2025
-
Superstiţii de Sfântul Gheorghe. Ce este interzis să faci azi, nu ai voie sub nicio formă
Publicat la data de 23 aprilie 2025
-
Marţea albă, a treia zi de Paşte. Ce trebuie să faci cu ouăle sparte rămase
Publicat la data de 22 aprilie 2025