articol de Timotei Prahoveanul - Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor
Artiştii, iubitorii de frumos, creatorii de valori, au un loc aparte în creaţia Bunului Dumnezeu, fiind oameni înzestraţi cu daruri minunate, prin care talanţii sunt înmulţiţi în imagini, picturi şi zugrăviri ale zărilor îndepărtate, străbătând cu harul lor până dincolo de orizont şi dincolo de materie chiar, însufleţind zidurile, dar mai ales sufletele oamenilor.
Mulţi dintre ei devin treptat cunoscuţi, iar alţii, ferindu-se de tumultul lumesc, trăiesc într-o sihăstrie liniştitoare, împrumutând din spiritul virtuţilor filocalice, duhovniceşti şi înalte ale cuvintelor Evangheliei, ori ale scrierilor patristice.
Ne bucură inima în mod deosebit când vedem o pictură care încântă sufletul şi îndeamnă la meditaţie, izvorâtă dintr-o frumuseţe parcă nepământeană.
De ce oare nu toţi oamenii au devenit admiratori ai valorilor creaţiei artistice de excepţie? De ce operele de artă nu sunt aşezate în locul ce-l merită şi de ce oare, de atâtea ori, suntem nerecunoscători faţă de cei care creează aceste valori?
Evoc în puţine cuvinte un pictor special, creator de frumos, unul dintre talentaţii mânuitori ai penelului, Ovidiu Paştina.
S-a născut într-o familie de artişti, alături de un frate de-al său mai mic, Horea Paştina, foarte cunoscut, prin bogata sa paletă artistică, dar şi prin dragostea faţă de Evanghelie, prin prietenia pe care a avut-o cu părintele profesor Dumitru Stăniloae şi dragostea specială pe care o manifestă faţă de Biserică.
Ovidiu Paştina a văzut lumina zilei la Alba Iulia, în 1934, absolvind Academia de Arte Frumoase Ion Andreescu din Cluj Napoca. În anul 1959 a fost repartizat guvernamental în oraşul Ploieşti, după anii de studii. Pentru pictorul Ovidiu Paştina, arta monumentală şi mozaicul erau preocupări constante, pe lângă pictură şi acuarelă.
A fost profesor la Şcoala Populară de Arte din Ploieşti, iar înainte de pensionare a predat şi la Universitatea de Artă din Bucureşti.
Strădaniile sale artistice au fost răsplătite prin alegerea, în 1959, ca membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România.
A participat la numeroase expoziţii regionale, judeţene şi naţionale de pictură, artă decorativă ori grafică, fiind invitat să participe cu lucrări de pictură, tapiserie şi acuarelă în multe locuri ale lumii, între care Praga, Varşovia, Moscova, Sankt Petersburg, Sofia, Rotterdam, Skopje, Viena Budapesta, Stuttgart.
A organizat multe expoziţii personale, cel puţin zece la număr, mai ales la Ploieşti, oraşul de care s-a legat şi unde a fost prezent vreme de peste 60 de ani, realizând numeroase expoziţii în domeniul atât de cunoscut şi iubit de domnia sa în pictură, acuarelă, tapiserie, desen. La multe vernisări personale din Bucureşti, Oradea, Alba Iulia, Buzău, Ploieşti ş.a. a fost apreciat şi elogiat.
Pe lângă galeriile naţionale la care a participat cu diferite lucrări de pictură sau tapiserie, a avut şi expoziţii personale în SUA, Germania, Bulgaria, Macedonia, Cipru, Elveţia, SUA, Danemarca şi Olanda.
A primit în 1979 Premiul pentru Artă Monumentală al Uniunii Artiştilor Plastici din România. S-a aflat în atenţia Academiei Române, care i-a acordat în 1980 premiul Ion Andreescu. De asemenea, a fost apreciat cu alte numeroase gratificaţii, diplome, pagini de cronică pe care le-a cules în decursul timpului.
Ovidiu Paştina a fost nu doar un mare pictor, ale cărui lucrări sunt menite să încânte ochiul şi să încălzească inima, ci şi un om care a oferit multă afecţiune semenilor, dedicându-se familiei şi celor pe care i-a întâlnit. Cei care i-au trecut pragul atelierului ori i-au fost oaspeţi acasă, îi deveneau prieteni. Periodic îi cerceta, le transmitea urările inimii lui şi îi invita la vernisajele expoziţiilor sale, la diferite manifestări culturale sau picturale. Aşa a fost şi pr. Augustin Ioan Pârlea, slujitor la voievodala biserică a lui Matei Basarab din Ploieşti, pe care maestru îl cerceta adeseori.
Descoperim în opera pictorului Ovidiu Paştina nu doar frumuseţea culorilor şi mesajul lucrărilor pe care le-a realizat, ci şi semne astrale, care îl evidenţiază ca pe un creator de artă şi deschizător de drumuri. Este mai rar întâlnit cazul unui pictor cu o bogată şi îndelungată activitate în domeniu, care să fie în acelaşi timp făuritor al tapiseriilor, acuarelei, desenului, cum era încă din tinereţe mânuitor al penelului şi realizator al picturilor în ulei.
În perioada şederii sale în municipiul Ploieşti a realizat mai multe lucrări în mozaic, reprezentative fiind cele de la Şcoala Gimnazială H.M. Berthelot, de pe faţada Colegiului Naţional Ion Luca Caragiale, dar şi mozaicul realizat la Palatul administrativ Ploieşti.
În demersurile sale, a avut colegi cu care a colaborat: Petrică Popovici, Ion Hoieflich, Viorel Mărginean, fost Ministru al culturii şi director al Muzeului de Artă din Bucureşti şi alţii.
Era preocupat de lectură, în puţinul timp liber pe care-l avea, a parcurs cele mai importante şi interesante lucrări ale literaturii române şi universale.
Ovidiu Paştina a fost şi un om credincios, legat de Biserică, rugător, care medita şi citea din cuvintele Evangheliei, raportându-se la marile învăţături pe care Mântuitorul Hristos le-a adus în lume.
Ovidiu Paştina a fost un bun portretist, dar şi iubitor al florilor. De aceea, amintesc cuvintele poetei Magda Isanos, care regreta că noi, care atât de puţin trăim, privim atât de rar la cer, nu culegem flori, nu iubim, deşi, atât de repede murim...
A mărturisit mereu legătura cu Biserica, care, deşi era discretă, avea o mare profunzime, fiind obişnuit din familie cu tainele învăţăturii creştine pe care le-a urmat cu rigurozitate mai ales fratele său, Horea Paştina, adevărat eremit şi am putea spune chiar isihast, iubitor al învăţăturii Bisericii şi împlinitor al acesteia.
Întreaga lui familie a avut o adevărată vocaţie pentru artă, aşa este şi cunoscutul artist Horea Paştina, fratele mai mic al lui Ovidiu, pentru care acesta a fost asemenea unui tată, întrucât părintele lor a plecat din lumea aceasta foarte devreme, diferenţa de vârstă dintre cei doi fraţi fiind de 14 ani, Ovidiu fiindu-i de mare folos fratelui mai mic.
Erau foarte talentaţi şi ceilalţi fraţi ai lui, care, deşi nu au urmat carieră artistică, au fost în vremea studiilor foarte pricepuţi la desen, ceea ce înseamnă că întreaga familie avea o înclinare pentru adevărata artă.
Era un profesor intransigent şi riguros şi a încercat să ajute mai multe generaţii de elevi, mulţi dintre ei devenind artişti, cum este cazul artistului plastic Marcel Bejgu, care a fost ucenic al maestrului Paştina, încă din vremea studiilor a fost invitat, când era elev în clasa a XI-a în Ploieşti, să-i ofere ajutorul în urzeala unor tapiserii. După cum mărturiseşte artistul Marcel Bejgu, pentru efectuarea acestor lucrări erau necesare trei persoane, el fiind unul dintre cei care l-au ajutat. De asemenea, mama domnului Ovidiu Paştina, artistă şi ea, participa la astfel de lucrări întru păstrarea tradiţiei. Prin urmare, Ovidiu Paştina nu a fost doar un iubitor al artei monumentale şi mozaicului, al picturii şi acuarelei, ci şi al tapiseriilor, artist plurivalent, deosebit de preocupat şi talentat.
Dacă privim la palmaresul activităţii sale rămânem uimiţi de expoziţiile personale, de cele realizate în colaborare, a lucrărilor din muzeele din ţară şi cele aflate dincolo de hotare.
Municipiul Ploieşti i-a acordat titlul de Cetăţean de onoare în anul 2014, pentru îndelungata sa activitate. Privind la această prodigioasă lucrare culturală ne-am putea întreba când a găsit timp Ovidiu Paştina pentru lucru, lectură, rugăciune, pentru educaţia elevilor săi din şcolile de artă şi pentru a crea mereu într-un domeniu atât de divers.
Afirmam că opera lui s-a bucurat de cronici şi aprecieri deosebite. Amintim câteva dintre ele: Aurel Broşteanu mărturisea despre pictura lui Ovidiu Paştina că se cuvine a fi nu doar privită, ci şi ascultată, aşa cum asculţi o muzică într-un spaţiu de tăcere, cum asculţi tăcerea însăşi.
De asemenea, Ruxandra Ionescu spunea: Opţiunea lui Ovidiu Paştina pentru acuarelă ca tehnică de exprimare şi scriitură individuală se înscrie într-o tradiţie, temperamental, un constructiv atent observator al naturii înţeleasă ca spectacol, ca joc al aparenţelor şi înţelesurilor ascunse, Ovidiu Paştina alege deliberat tehnica acuarelei, care presupune transparenţele formelor şi semnificaţiilor.
Corneliu Antim mărturisea: Coborând din mirificul ţinut al moţilor, artistul avea să se renaturalizeze după săvârşirea studiilor în capitala prahoveană a aurului negru, slujind cu penelul mereu alert şi mereu în mână, la altarul artelor frumoase, în faţa a numeroase serii de învăţăcei, împătimiţi de linii, forme şi culori.
Altă apreciere critică ne spune: Desenele lui Ovidiu Paştina, cu sugestive simplificări, ne introduc în pictura sa de mare sensibilitate. Culoarea traduce sentiment, cromatica muzicală, iar construcţia imaginii este subordonată poeticului (Horia Horşia).
Fără îndoială, inspiraţia lui Ovidiu Paştina s-a păstrat vie şi fremătândă, precum apa cristalină a izvolului de munte, prin faptul că acesta a păstrat o legătură tainică, mereu împrospătată, cu locurile natale. Vacanţele le petrecea la casa părintească din Alba Iulia, iar legătura a dorit să o păstreze chiar şi în clipa din urmă, fiind îngropat lângă mama lui, în acelaşi loc de care se simţea atât de legat.
Astfel de artişti trăiesc pentru a dărui, iar într-o zi, cum s-a întâmplat şi în cazul maestrului Ovidiu Paştina, s-au retras pe neobservate pentru a privi şi asculta alte frumuseţi şi armonii din netrecătoarea Împărăţie a lui Dumnezeu.
OVIDIU PAŞTINA, între pictorii români dăruiţi cu mulţi talanţi
28 ianuarie 2022
- citeşte totul despre:
- ovidiu pastina,
- valori,
- ploiesti,
- pictura,
- biserica
(355 vizualizări)
Din aceeaşi categorie:
Cele mai frumoase castele-hotel din Scoţia
(5 iulie 2013 - Clara ION)
1352 vizualizări
Castelul Kendeffy, cel mai frumos castel din Transilvania
(27 august 2013)
1030 vizualizări
Ţara Galilor intră în carantină naţională pentru două săptămâni, începând de vineri. Toate activităţile neesenţiale vor fi închise, iar cetăţenilor li se cere să stea acasă.
(19 octombrie 2020)
413 vizualizări
Oraşul care strânge fonduri pentru a-şi ajuta pensionarii la plata facturilor
(24 februarie 2022)
39 vizualizări
Divorţul lui Vladimir Putin de prima soţie! Acuzaţii de agresiune si infidelităţi
(27 februarie 2022)
883 vizualizări
Numele membrilor trupei ”Goodbye to Gravity” au ajuns pe Marte, odată cu Sonda InSight.
(27 noiembrie 2018)
54 vizualizări
Palatul Bragadiru, istoria necunoscută a Bucureştiului
(30 mai 2020)
3734 vizualizări
Prima cafenea cu pisici din Cluj, un real succes chiar de la inaugurare
(17 martie 2016)
183 vizualizări
Un sat din Elveţia oferă 70.000 de franci familiilor care vor să se mute
(21 noiembrie 2017)
1026 vizualizări
Castelul cu inorogi ajuns groapă de gunoi
(28 octombrie 2013)
617 vizualizări
Două oraşe din Italia vând case cu 1 euro. Cum poţi să te muţi în paradisul de la Mediterana
(29 aprilie 2019)
1010 vizualizări
Herneacova – un modern complex turistic
(30 noiembrie 2013)
1320 vizualizări
Uraganul Dorian, o „tragedie istorică”: 5 morţi şi distrugeri fără precedent în Bahamas
(3 septembrie 2019)
204 vizualizări
Un aligator uriaş a spart geamul şi a intrat în locuinţa unei femei
(3 iunie 2019)
65 vizualizări
Italia. Poliţia a destructurat o reţea de români şi italieni care au obţinut ajutoare sociale în baza unor documente false, pe numele unor români care nu existau sau care n-au fost niciodată în Italia.
(12 noiembrie 2021)
31 vizualizări
Ziua în care a apărut Marea Britanie. Cea mai frecventă greşeală pe care o fac românii faţă de Regatul Unit
(1 mai 2019)
196 vizualizări
Clujul, nod aerian de marfă. Aeroportul Internaţional Avram Iancu ar putea fi dotat cu terminal cargo
(14 octombrie 2014)
72 vizualizări
Cea mai veche branza din lume, descoperita langa mumii
Oamenii de stiinta germani au descoperit cea mai veche branza din lume. E
De unde vin fructele? File din istoria păcănelelor
Dacă ai jucat vreodată un slot și te-ai întrebat „Ce caută lămâia asta aici?”, nu
Ia zi, Bulă, obişnuieşti să fumezi?
Bulă: – Mmm… Aşa şi aşa…
– Dar cât înseamnă „aşa şi aşa”?
– Mmm… Păi cam 4 pachete pe zi.
– Dulciuri mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam 5 ciocolate pe zi.
– Sărat mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Cam o solniţă pe zi pun în mâncare.
– Grăsimi mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam un kil- două de slană pe zi…
– Prăjit mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Pe zi… Cam câte o omletă de 4 ouă şi cartofi prăjiţi, asezonaţi cu cârnaţi
.– Aha… Dar de băut, bei? – A, da! De băut, beau!
A luat foc internetul, au navalit deontologii, au explodat opiniile. Cazul Gheboasa, la mare concurenta cu fata ucisa in Mangalia care avea initial 12 ani si fusese violata, iar apoi 18 si ucisa de colega de camera In fapt, un produs al gradului de cultura aferent unor concetateni, domnul cu pricina a fost lasat sa evolueze intr-o siluire a...
Conflictele dintre Roberta Anastase şi Andrei Volosevici sunt vechi. Certurile dintre ei durează mult şi foarte greu vreun cunoscut reuşeşte să îi facă să comunice din nou. Rezultatul alegerilor interne de la PNL Ploieşti este încă o dovadă a faptului că liberalii au dorit să îi dea o lecţie lui Volosevici, arâtându-i voalat că nu este pe...
Prin 1951 Brâncusi a dorit să lase mostenire României 200 de lucrări si atelierul său parizian. Statul român a respins oferta. A fost o sedinţă si s-a decis că Brâncusi nu poate fi considerat un creator în sculptură pentru că "speculează prin mijloace bizare gusturile morbide ale societăţii burgheze". Cei care au hotărât asta au fost...
„Omul cel mai fericit e cel care-i face fericiţi pe cât mai mulţi oameni.” — Denis Diderot
Curs valutar
2 aprilie 2024

EURO = 4.9705 RON


USD = 4.6276 RON


GBP = 5.8148 RON

Top articole


























