Australienii s-au trezit joi fără ştiri în feedurile lor de Facebook, în ceea ce Reuters numeşte “o surprinzătoare şi dramatică escaladare a disputei cu autorităţile, care au de gând să reglementeze plata pentru conţinut”.

 

Paginile gestionate de instituţiile media nu au fost şerse dar sunt goale de conţinut, iar postările utilizatorilor individuali care distribuie ştirile din Australia au fost blocate. Acest lucru survine cu doar trei zile înainte ca ţara să demareze programul naţional de vaccinare împotriva Covid-19.

 

Măsura a fost imediat criticată atât de producătorii de ştiri, de politicieni şi de organizaţiile de apărare a drepturilor omului, mai ales că Facebook a eliminat inclusiv paginile oficiale cu informaţii de sănătate publică, avertismentele de siguranţă antiepidemică, cele de urgenţă şi reţelele de asistenţă socială.

 

“Facebook a greşit, acţiunea sa a fost inutilă, gravă şi îi vor afecta reputaţia aici în Australia”, a declarat ministrul de Finanţe, Josh Frydenberg, într-o declaraţie de presă. Frydenberg a preciazt că nici Facebook, nici Mark Zuckerberg, nu au dat niciun avertisment cu privire la închiderea ştirilor, deşi directorul platformei de socializare a discutat cu ministrul australian de Finanţe şi în weekend, dar şi joi dimineaţă.

 

Spre deosebire de Facebook, Google a renunţat la ameninţările că îşi va bloca serviciile în Australia, preferând să încheie acorduri cu producătorii de conţinut, pentru a respecta legea care obligă giganţii IT în acest sens. Această legislaţie, care va fi probabil aprobată de parlament în câteva zile, nu numai că va impune Facebook şi Google să încheie acorduri comerciale cu producătorii de ştiri, care aduc trafic şi implicit bani acestor platforme, dar dacă nu se vor înţelege asupra unor acorduri, acestea vor fi supuse unui arbitraj forţat, pentru a conveni un preţ.

 

Săptămâna trecută, europarlamentari au început discuţiile privind o eventuală alăturare a legislaţiei europene la cea australiană privind obligarea platformelor de socializare şi a giganţilor de tehnologie să plătească pentru conţinutul media.

 

 

 

 

Sursa: www.biziday.ro