Procesul de dezabonare a utilizatorilor de servicii multiplay (televiziune, internet fix şi telefonie mobilă) este foarte complicat, începând cu contactarea furnizorului, până la concretizarea şi soluţionarea cererii, a constatat Consiliul Concurenţei în cadrul analizei serviciilor de comunicaţii electronice oferite sub forma pachetelor de servicii multiplay.
În plus, autoritatea de concurenţă a identificat, în studiul realizat, existenţa unor clauze posibil abuzive în contractele furnizorilor de servicii de multiplay încheiate cu persoane fizice.
”Astfel, modalităţile de contactare a furnizorilor sunt greu accesibile, utilizatorii putând să se adreseze fie prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fie printr-o cerere completată într-unul din punctele de lucru ale furnizorului desemnate în acest scop”, arată un raport transmis miercuri de Consiliul Concurenţei.
De asemenea, există şi furnizori care nu menţionează modalitatea de adresare în situaţia dezabonării.
În acelaşi timp, costurile ce intervin pentru dezabonare îi determină pe clienţi, de foarte multe ori, să îşi reconsidere decizia.
”Peste 80% dintre cei care şi-au schimbat furnizorul sunt de părere că nivelul costurilor este unul ridicat, iar mai mult de jumătate dintre ei apreciază că au fost descurajaţi de costurile aferente dezabonării”, spun autorii studiului.
De asemenea, autoritatea de concurenţă a constatat existenţa unor dificultăţi şi în procesul de abonare: instalarea şi activarea serviciilor poate depăşi chiar şi 30 de zile.
”Aceste întârzieri sunt cauzate, în cea mai mare parte, de faptul că furnizorii solicită în primă fază semnarea contractului şi, abia pe urmă, verifică dacă există infrastructura necesară sau soluţia tehnică la locaţia clientului. Prin urmare, clienţii nu au garanţia că serviciile achiziţionate le vor fi furnizate”, arată studiul autorităţii de concurenţă.
În plus, se observă o lipsă a informării pe site-uri în privinţa procedurii de urmat în cazul dezabonării, în schimb, pentru abonare, există secţiune dedicată, uşor vizibilă pentru vizitatorul paginii de internet sau este facilitată achiziţionarea de abonamente fie la secţiunea „Comandă rapidă”, fie prin comandarea directă a abonamentului dorit
Consiliul Concurenţei a constatat că există şi alte probleme cu care se confruntă posesorii de pachete de servicii, cum ar fi: renunţarea la una din componentele pachetului atrage după sine renunţarea la întregul pachet, riscul potenţial de a avea mai multe servicii nefuncţionale în cazul unei probleme tehnice (atunci când furnizarea se efectuează prin intermediul aceleiaşi tehnologii) sau riscul deconectării tuturor serviciilor din pachet în caz de neplată a unuia dintre servicii.
Totodată, la nivelul unor zone, vânzarea pachetelor poate avea implicaţii negative asupra mobilităţii consumatorilor, având în vedere că nu există alţi furnizori care să ofere doar câte un serviciu sau furnizorii au disponibilitate limitată.
Spre exemplificare, un utilizator de pachet televiziune (TV) şi internet fix (IF), care ar fi nemulţumit doar de serviciul TV, va fi nevoit să renunţe şi la IF nefiind posibilă retragerea doar de la serviciul TV.
Un alt exemplu, dar în sens invers, ar fi acela că, în situaţia în care un utilizator deţine serviciul de IF şi ar dori la un anumit moment să schimbe furnizorul, întâmpină dificultăţi în a identifica o ofertă conţinând numai serviciul IF.
Similar, în cazul achiziţionării de servicii individuale multiple, clientul se poate retrage doar de la un serviciu, dar ar putea pierde avantajele oferite iniţial.
Autoritatea de concurenţă a identificat, în studiul realizat, existenţa unor clauze posibil abuzive în contractele furnizorilor de servicii de multiplay încheiate cu persoane fizice.
”Dintre acestea, menţionăm solicitarea de despăgubiri în cazul dezabonării anticipate, caz în care abonatul trebuie să achite, după caz, penalităţi reprezentând 50% din valoarea abonamentului aferent lunilor rămase până la încheierea contractului, contravaloarea tuturor taxelor şi tarifelor promoţionale, contravaloarea abonamentelor aferente fiecărui serviciu contractat, la preţul de listă înmulţit cu numărul de luni rămase până la încheierea perioadei minime”, menţionează autoritatea.
Costurile mari de dezabonare descurajează schimbarea furnizorului, afectând mobilitatea clienţilor.
O altă clauză posibil abuzivă este reprezentată de obligativitatea încheierii contractului anterior verificării de către furnizor a posibilităţii sale tehnice de a efectua servicii în locaţia beneficiarului. Instalarea şi activarea serviciilor contractate poate dura între 30 - 90 zile şi chiar extinsă cu încă 90 zile, perioadă în care, beneficiarul nu are certitudinea că serviciile îi vor fi furnizate, fiind nevoit să aştepte răspunsul furnizorului.
Ca urmare, Consiliul Concurenţei a discutat şi transmis autorităţii de protecţie a consumatorilor (ANPC) lista posibilelor clauze abuzive cuprinse în contractele furnizorilor pentru a fi analizate.
Ancheta sectorială realizată de Consiliul Concurenţei arată că pieţele serviciilor fixe de comunicaţii electronice sunt puternic concentrate la nivel naţional, patru furnizori deţinând peste 85% din totalul abonaţilor la serviciile de televiziune (TV) şi internet fix (IF) şi 95% la serviciul de telefonie fixă (TF).
Studiul relevă că, la nivel naţional, compania RCS&RDS deţine cel mai mare număr de abonaţi la serviciul de TV prin cablu şi internet fix, iar Telekom la serviciul de telefonie fixă, ponderile depăşind 40%.
În urma anchetei realizate de autoritatea de concurenţă, a rezultat că, în cea mai mare parte, serviciile de TV, IF şi TF sunt achiziţionate împreună cu alte servicii, existând un număr mic de abonaţi care deţin servicii singulare de TV, IF şi TF.
De asemenea, Consiliul Concurenţei a constatat că pachetele de servicii nu sunt oferite de toţi furnizorii. Furnizorii care nu oferă pachete, ci servicii individuale multiple, au un comportament asemănător celor care îşi promovează ofertele la pachet, încurajând achiziţia multiplă de servicii prin oferirea unor avantaje care nu apar în cazul abonării la un singur serviciu.
Consumatorii, la rândul lor, preferă să trateze cu un singur furnizor, decât să se îndrepte către doi sau trei furnizori pentru obţinerea serviciilor de sunt interesaţi.
În cadrul analizei, Consiliul Concurenţei a fost solicitat date şi informaţii de la societăţile Digital Cable Systems, Orange Romania, RCS&RDS, Telekom Romania Communications şi UPC Romania.
În acelaşi timp, autoritatea de concurenţă a colaborat şi cu instituţiile publice cu atribuţii în domeniu, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
De asemenea, Consiliul Concurenţei a efectuat un sondaj la nivelul consumatorilor finali, utilizatori de servicii de comunicaţii electronice oferite sub forma pachetelor de servicii sau separat.
Rezultatele acestei anchete sectoriale vor fi utilizate de Consiliul Concurenţei în analiza cazurilor privind concentrările economice şi practicilor anticoncurenţiale.
Raportul preliminar este supus consultării publice, pe pagina de internet a instituţiei, până la data de 3 noiembrie.
Utilizatorii de TV, internet fix şi telefonie mobilă întâmpină probleme atât la abonare, cât şi la dezabonare
5 octombrie 2017
- citeşte totul despre:
- abonati,
- dezabonare,
- contract,
- servicii,
- furnizor,
- comunicatii
![rating](../../../pics/stea_plina.png)
Din aceeaşi categorie:
De câţi ani ar avea nevoie Fiscul ca să recupereze 2,6 miliarde de lei
(10 februarie 2016)
339 vizualizări
Sute de zboruri Lufthansa, anulate din cauza unei greve a piloţilor
(23 noiembrie 2016)
238 vizualizări
Rata şomajului a stagnat în iulie la 6,8%
(1 septembrie 2015)
64 vizualizări
Yuanul poate intra în coşul de valute al FMI
(30 noiembrie 2015)
47 vizualizări
Porsche Engineering face angajări la Cluj
(20 martie 2017)
482 vizualizări
Ryanair s-a răzgândit: Operatorul aerian low-cost anunţă noi schimbări importante pentru clienţi
(25 octombrie 2017)
68 vizualizări
AFI Palace Ploieşti şi-a deschis porţile
(3 octombrie 2013 - Cristina IANCU)
1049 vizualizări
5 cele mai cunoscute branduri de ochelari
(13 iunie 2023)
50 vizualizări
Ştampila pentru firme va dispărea de la 1 iulie
(12 mai 2015)
279 vizualizări
Numărul insolventelor a crescut în primele nouă luni cu circa 6%
(23 octombrie 2013)
52 vizualizări
12 noi proiecte fotovoltaice în România
(23 septembrie 2013)
81 vizualizări
Australia cheltuieşte anual echivalentul a 10 miliarde de euro ca ajutoare sociale pentru străini
(8 mai 2017)
210 vizualizări
Guvernul a aprobat normele de acordare a voucherelor de vacanţă
(21 decembrie 2017)
131 vizualizări
Companiei Euroins i s-a interzis să mai emită poliţe RCA
(30 august 2013 - Alex POLICALĂ)
424 vizualizări
Cum va afecta regulamentul de protecţie a datelor publicitatea online? Ce trebuie să ştie magazinele online
(23 ianuarie 2018)
99 vizualizări
Taxele şi impozitele vor putea fi plătite online cu cardul
(11 februarie 2016)
48 vizualizări
Rolurile s-au inversat în războiul telefoanelor inteligente: Huawei dă în judecată Samsung!
(25 mai 2016)
63 vizualizări
![](https://jurnalulph.ro/image.php/dieta_diabet.jpg?width=60&height=60&cropratio=1:1&image=/images/stories/dieta_diabet.jpg)
Untul de arahide poate controla glicemia si apetitul, conform unui studiu recent. Un
![](https://jurnalulph.ro/image.php/beturnalulphro.jpg?width=60&height=60&cropratio=1:1&image=/images/stories/2024/iunie/beturnalulphro.jpg)
Pariurile sportive sunt o activitate captivantă pentru mulți, iar odată cu
Ia zi, Bulă, obişnuieşti să fumezi?
Bulă: – Mmm… Aşa şi aşa…
– Dar cât înseamnă „aşa şi aşa”?
– Mmm… Păi cam 4 pachete pe zi.
– Dulciuri mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam 5 ciocolate pe zi.
– Sărat mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Cam o solniţă pe zi pun în mâncare.
– Grăsimi mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam un kil- două de slană pe zi…
– Prăjit mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Pe zi… Cam câte o omletă de 4 ouă şi cartofi prăjiţi, asezonaţi cu cârnaţi
.– Aha… Dar de băut, bei? – A, da! De băut, beau!
![George Botez](https://jurnalulph.ro/images/stories/george_botez.jpg)
![Cristina Iancu](https://jurnalulph.ro/images/stories/cristina_iancu.jpg)
![Andreas Petrescu](https://jurnalulph.ro/images/stories/andreas_petrescu.jpg)
„Omul cel mai fericit e cel care-i face fericiţi pe cât mai mulţi oameni.” — Denis Diderot
Curs valutar
2 aprilie 2024
![EUR](https://jurnalulph.ro/currencies_pics/eur.gif)
EURO = 4.9705 RON
![Moneda euro a scăzut](https://jurnalulph.ro/pics/scade.gif)
![USD](https://jurnalulph.ro/currencies_pics/usd.gif)
USD = 4.6276 RON
![Dolarul american a crescut](https://jurnalulph.ro/pics/urca.gif)
![GBP](https://jurnalulph.ro/currencies_pics/gbp.gif)
GBP = 5.8148 RON
![Lira sterlina a crescut](https://jurnalulph.ro/pics/urca.gif)
Top articole
-
Sfântul Ilie, aducătorul de ploi. Tradiţii şi superstiţii de Sf. Ilie: ritualul fetelor nemăritate
Publicat la data de 20 iulie 2024
-
Cele mai frumoase peşteri din Apuseni
Publicat la data de 20 iulie 2024
-
Cele mai fascinante rute feroviare din lume
Autor: Cristina IANCU - 21 iulie 2024
-
Instabilitate atmosferică accentuată în multe judeţe, până joi dimineaţă / Cod roşu de caniculă în cea mai mare parte a ţării, cu temperaturi ce ajung şi la 42 de grade
Publicat la data de 17 iulie 2024
-
Winboss este o realizare de epocă în domeniul jocurilor de noroc online
Publicat la data de 22 iulie 2024
-
Cum funcţionează comisionul în schimburile de pariuri - Iată ce ar trebui să ştii despre acest aspect
Publicat la data de 25 iulie 2024
-
Încep Jocurile Olimpice de vară - 10.500 de sportivi se vor înfrunta în peste 300 de probe / România este reprezentată de 106 sportivi
Publicat la data de 26 iulie 2024
-
Turnee şi competiţii - prezentare pe FixBet
Publicat la data de 26 iulie 2024