Comercianţii online din statele membre UE nu vor mai putea refuza să vândă produse şi servicii consumatorilor din alte state membre folosind metode precum geoblocarea. De asemenea, ei vor fi obligaţi să ofere aceleaşi preţuri indiferent de locul de provenienţă al clientului.

Comisia pentru Piaţa internă şi Protecţia Consumatorilor din cadrul Parlamentului European a votat după o primă lectură un proiect de lege al Parlamentului European şi al Consiliului  prin care se doreşte introducerea la nivel european a unor reguli care le va asigura consumatorilor UE posibilitatea de a cumpăra bunuri şi servicii din alte ţări membre în aceleaşi condiţii ca şi localnicii. Practic, este vorba despre o propunere legislativă privind prevenirea geoblocării şi a altor forme de discriminare bazate pe cetăţenia sau naţionalitatea, domiciliul sau sediul clienţilor pe piaţa internă prin care se definesc situaţiile în care geoblocarea nu va mai putea fi folosită. Mai mult, redirecţionarea automată către un alt site fără consimţământul anterior al consumatorului va fi interzisă, cu excepţia cazurilor în care acest lucru va fi necesar pentru protecţia minorilor.

"În acest mod (geoblocare n.red), anumiţi comercianţi segmentează în mod artificial piaţa internă pe baza frontierelor naţionale şi împiedică libera circulaţie a mărfurilor şi serviciilor, limitând astfel drepturile consumatorilor şi nepermiţându-le acestora să beneficieze de o gamă mai largă de opţiuni şi de condiţii optime. Astfel de practici discriminatorii sunt un factor important care explică nivelul relativ scăzut al tranzacţiilor comerciale transfrontaliere în interiorul Uniunii, inclusiv în sectorul comerţului electronic, ceea ce împiedică deplinul potenţial de creştere al unei pieţe interne cu adevărat integrate şi stimularea acestuia", se arată în raportul Comisiei.

Care sunt consecinţele

Odată intrat în vigoare acest Regulament, vânzătorii online nu vor mai putea face discriminări între consumatori, indiferent de ţara UE din care aceştia provin, oferindu-le aceiaşi termeni şi condiţii de vânzare, inclusiv aceleaşi preţuri. Astfel, fără a fi nevoiţi să plătească în plus, consumatorii din afara ţării în care operează magazinul online vor putea să cumpere produse (haine, electrice şi electrocasnice etc) chiar şi în condiţiile în care comerciantul nu le poate livra în ţara de origine a cumpărătorului. Aceasta dacă există o opţiune ca produsele cumpărate să fie ridicate dintr-un loc agreat dintr-un alt stat membru. Potrivit proiectului, nu este însă stabilită şi obligaţia retailerului de a livra peste graniţele ţării sale, într-un alt stat membru.

De asemenea, consumatorii vor putea primi de la comercianţii din alte state membre servicii neprotejate de copyright, precum cele cloud, firewalls, administrare baze de date sau găzduirea site-ului web. Totodată, consumatorii europeni vor putea cumpăra de oriunde în Europa e-books, muzică, jocuri sau software, dacă vânzătorul are dreptul sau licenţa de a folosi conţinutul pentru statul de unde este cumpărătorul şi îşi vor putea rezerva camere de hotel sau îşi vor putea cumpăra bilete la evenimente sportive, festivaluri de muzică sau îşi pot închiria o maşină.

"Activitatea noastră vizează o deschidere treptată a pieţei europene pentru consumatori şi comercianţi, oferindu-le reguli clare. Consumatorii vor avea un acces mai bun la bunuri şi servicii online, iar comercianţii vor fi mai puţin împovăraţi dacă vor să vândă consumatorilor din diferite state membre ", a declarat raportorul Comisiei pentru piaţa internă şi protecţia consumatorilor, Róża Thun.

Urmare a votului din Comisia pentru Piaţa Internă, s-a constituit o comisie de negociere condusă de Thun care va demara discuţii cu Consiliul European şi Comisia Europeană  în vederea obţinerii unui acord asupra legii finale. Mandatul a fost aprobat cu 31 de voturi pentru, 2 împotrivă şi 1 abţinere.