Persoanele interesate să achiziţioneze autoturisme prin programul Rabla Clasic pot merge, de marţi, la producătorii autorizaţi, informează Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, precizând că prin programul Rabla 2016 vor fi scoase din circulaţie aproximativ 20.000 autovehicule poluante.

Ministerul Mediului informează că programul de stimulare a înnoirii Parcului auto Naţional - Rabla Clasic 2016 a debutat, marţi, pentru cetăţeni, aceştia putând merge deja la producătorii autorizaţi să îşi achiziţioneze un autoturism nou, cu emisii scăzute, în locul celui vechi, poluant.      

Programul a demarat pe 30 mai, cu etapa validării producătorilor, iar luni Comitetul de avizare al Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) a aprobat lista finală a producătorilor validaţi să participe în Programul Rabla 2016, din cele 116 dosare depuse de producătorii/dealerii auto, 105 fiind aprobate şi 11 respinse.

"În cadrul sesiunii de depunere a contestaţiilor, au fost depuse de producătorii/dealerii auto, 15 contestaţii, din care patru au fost aprobate. Începând de astăzi, 14 iunie 2016, AFM va încheia contracte de finanţare cu producătorii/dealerii validaţi în Program. Lista finală a acestora va fi publicată, ulterior, pe site-ul AFM”, precizează ministerul.

În acest an, programul a fost gândit în două direcţii, respectiv "Rabla Clasic”, deja cunoscută de populaţie, prin care românii pot beneficia de o primă de casare pentru achiziţia unui autovehicul nou câtă vreme îşi casează autovehiculul vechi, ”Rabla Plus”, program nou, prin care este stimulată achiziţia unui autovehicul nou pur electric sau nou electric hibrid, fără obligativitatea casării un autovehicul vechi. Obligaţia casării intervine doar pentru cei care doresc să cumuleze finanţarea acordată prin acest nou program cu cea din Programul Rabla Clasic.  

Ministrul Mediului, Cristiana Paşca Palmer, precizează că, deşi programul a debutat mai târziu în acest an, viziunea este nouă.

"Este adevărat că am demarat acest program mai târziu decât în alţi ani, însă am venit cu o viziune complet nouă asupra acestuia, în al 12-lea an de funcţionare. Prin introducerea componentei Rabla Plus, care va demara pentru cetăţeni tot luna aceasta, avem acum într-adevăr un program care poate să îşi atingă obiectivul principal: reducerea poluării şi îmbunătăţirea calităţii aerului pentru toţi românii. Îmi doresc ca, de anul acesta, să vedem din ce în ce mai multe maşini electrice pe străzile şi în oraşele din România”, a declarat demnitarul.

Pentru acest an, bugetul alocat celor două Programe este de 220 de milioane de lei, 75 de milioane de lei fiind alocaţi extensiei "Rabla Plus”, atât pentru achiziţionarea de autovehicule noi electrice şi electrice hibride, cât şi pentru finanţarea reţelei de staţii de încărcare a acestora.

Pentru ”Rabla Clasic” rămâne în vigoare prima de casare de 6.500 de lei, cu posibilitatea accesării suplimentare a două eco-bonus-uri pentru următoarele situaţii: un eco-bonus de 750 de lei, care poate fi adăugat primei de casare în situaţia în care românii aleg să-şi cumpere o maşină al cărui motor generează o cantitate de emisii de dioxid de carbon mai mică de 100 g/km sau un eco-bonus în valoare de 1.500 lei, pentru situaţia în care populaţia optează pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid.

"Dacă maşina nouă respectă ambele criterii, un cetăţean poate beneficia de ambele eco-bonus-uri, putând să ajungă, cu tot cu prima de casare, la o finanţare de 8.750 de lei care va fi suportată  de AFM din costul maşinii noi”, precizează Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

În cazul ”Rabla Plus”, românii care vor să aleagă o maşină care nu poluează beneficiază din partea AFM de două tipuri de eco-tichete, unul de 5.000 de lei pentru achiziţionarea unui autoturism nou electric-hibrid şi unul de 20.000 de lei pentru maşinile noi 100 la sută electrice.

"Programul Rabla Plus este programat să demareze până la sfârşitul acestei luni. În prezent, producătorii se află în procedură de validare. În cazul acestui Program dispare obligativitatea de casare a unui autovehicul vechi, condiţia fiind impusă doar în cazul cumulării celor două programe. Cele două axe ale programului pot fi accesate de populaţie separat sau combinat. În situaţia în care un cetăţean deţine o maşină veche pentru casat şi doreşte să achiziţioneze un autoturism nou 100 la sută electric sau nou electric hibrid, va beneficia de un sprijin financiar de aproximativ 6.000 de euro, deoarece va primi, concomitent, atât prima de casare de 6.500 de lei cât şi eco-tichetul de 20.000 de lei sau cel de 5.000 de lei”, se mai arată în comunicat.

Ministerul estimează că prin programul Rabla 2016 vor fi scoase din circulaţie aproximativ 20.000 autovehicule poluante, iar în ceea ce priveşte achiziţia de maşini electrice sau electric-hibride, bugetul este gândit astfel încât să poată fi ajustat în funcţie de cerere.

Listele producătorilor, importatorilor de autoturisme şi distribuitorilor autorizaţi să participe în anul 2016 la programele Rabla Clasic şi Rabla Plus sunt publicate pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu, www.afm.ro.