Piaţa bijuteriilor din România a fost puternic afectată de criza financiară. Dar, cum economia îşi revine după criză, la fel se întâmplă şi cu piaţa bijuteriilor. Pe segmentul de lux, Euromonitor vede o creştere de 3%, iar pe cel accesibil - de 5%. Ceea ce înseamnă că în acest an piaţa ar putea depăşi două miliarde de lei.
Caracterictica de bază a pieţei româneşti a bijuteriilor este însă că peste 70% din vânzări se fac la negru.
În ciuda evaziunii uriaşe în urma căreia statul pierde anual cam 300 de milioane de euro, în România peste 100.000 de angajaţi lucrează în cele aproape 7.000 de firme care fie prelucrează, fie importă bijuterii. Cantitatea de bijuterii tranzacţionată într-o singură lună este de o jumătate de tonă. În special aur şi argint, scrie Digi24.ro.
Diamantele reprezintă un segment ceva mai restrâns al pieţei bijuteriilor din România, dar acest segment va creşte căci diamantele s-au ieftinit la nivel internaţional, ceea ce le transformă în oportunitate de investiţie.
Numai în ultimul an preţul lor a scăzut cu 35% ca urmare, în special, a scăderii cererii dinspre China. 80% din diamantele aflate în circuitul internaţional sunt şlefuite în India.
Ieftinirea bijuteriilor este un fenomen firesc în perioadele de după crizele economice. De fapt, toate metalele preţioase s-au ieftinit în ultimul an: aurul cu 6%, argintul cu 15%, iar platina cu o treime.
O bijuterie cu diamant are nevoie de un certificat de calitate. Doar un expert poate face diferenţa între un diamant veritabil şi unul din sticlă. De asemenea, valoarea bijuteriei este dată, într-o măsură mult mai mare, de modul în care diamantul a fost tăiat şi prelucrat.