Preluarea CFR Marfă de către un investitor privat a declanşat un nou fenomen social în societatea controlată până acum de stat. De frica schimbărilor care ar putea interveni în companie, dar şi din dorinţa de a beneficia de prevederile Ordonanţei 36 privind salariile compensatorii,lucrătorii se înghesuie pentru a se înscrie pe listele cu plecări voluntare din firma.

Pe 20 iunie, după ce a fost făcut public numele câştigătorul licitaţiei organizate pentru achiziţionarea unui pachet de 51% de acţiuni ale CFR Marfa, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a anunţat că instituţia pe care o conduce a demarat o procedură pentru că 1.000 de salariaţi ai companiei, care vor dori să plece, să poată beneficia de salarii compensatorii

Chiar dacă CFR SĂ şi CFR Călători rămân în continuare în curtea statului, şi aici angajaţii dau din coate pentru a prinde un loc pe lista disponibilizărilor. În cazul celor două companii amintite mai sus este invocată situaţia economică precară a acestora. De altfel, Relu Fenechiu a declarat că CFR Călători a avut pierderi de aproape un miliard de lei anul trecut, iar datoriile au depăşit un miliard de lei, ceea ce duce la obligativitatea luării unor măsuri. Întrucât nici situaţiile companiilor CFR SĂ şi CFR Marfă nu sunt mai bune, ministrul a spus că a cerut reprezentanţilor acestora să vină cu propuneri de Hotărâri de Guvern pentru aplicarea Ordonanţei 36 pentru fiecare caz în parte.

În acest moment, la CFR SA sunt 24.000 de salariaţi, la CFR Călători 14.000, iar la CFR Marfa peste 9.000. Fenechiu susţine că un obiectiv al său este că fiecare angajat al instituţiilor şi companiilor aflate în subordinea Ministerului Transporturilor să nu fie disponibilizat fără să primească salarii compensatorii.