Ministerul de Finanţe urmează să introducă de la 1 ianuarie 2014 impozitul forfetar, astfel încât firmele din domenii cu evaziune fiscală ridicată (precum industria turismului, servicii etc) vor plăti obligatoriu o sumă minimă.
Autorităţile au luat în vizor operatorii din turism (hoteluri, pensiuni), restaurantele, barurile şi cafenelele, salaoanele de înfrumuseţare, spălătoriile auto. Astfel, aceste categorii care până acum plăteau o cotă de 16% impozit pe profit sau 3% din cifra de afaceri vor plăti un impozit forfetar începând, probabil, cu 1 ianuarie 2014. Noua taxa va fi calculată în funcţie de mai multe criterii şi nu va fi o sumă fixă ca până acum. Suprafaţa pe care-şi desfăşoară activitatea va fi un criteriu. În cazul spălătoriilor, staţiilor de vulcanizare se va aplica un coeficient de 6 lei până la 10 lei pe metru pătrat. Suma rezultată se înmulţeşte cu 12 luni.
La saloanele de înfrumuseţare se va lua în calcul, printre altele, numărul de scaune.
La restaurante, alimentaţie şi catering, se pleacă de la o bază de 1.400 de lei, care va ţine cont apoi de variabile ca: rangul localităţii (4 tipuri), suprafaţa utilă a locaţiei, coeficientul de sezonalitate, coeficientul de ajustare pentru spaţiul tehnic.
Pentru hoteluri şi pensiuni, s-a prevăzut o cotă fixă, apoi reduceri în funcţie de sezonalitate, amplasarea în rural sau urban, central sau la periferie etc.
„Persoanele juridice române sunt obligate la plata impozitului forfetar, în conformitate cu prevederile prezentului titlu, dacă la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: a) au înscrisă în actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principală, una din următoarele activităţi corespunzătoare codurilor CAEN: 4520-'Întreţinerea şi repararea autovehiculelor', 5510 - 'Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare', 5520 - 'Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată', 5530 -' Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere', 5590 - 'Alte servicii de cazare', 5610 - 'Restaurante', 5621 - 'Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente', 5629 - 'Alte servicii de alimentaţie n.c.a.', 5630 - 'Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor', se spune în document.
Pentru a intra în categoria plătitorilor de impozit forfetar companiile trebuie să fi realizat o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, să deţină active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situaţii financiare aprobate, să aibă o pondere de peste 70% a veniturilor obţinute din desfăşurarea activităţilor corespunzătoare codurilor CAEN menţionate, în total venituri, şi un număr mediu anual de salariaţi mai mic de 250. De asemenea, companiile nu trebuie să se afle în dizolvare, potrivit legii.
Regulile pentru calculul impozitului forfetar anual vor fi stabilite pentru fiecare categorie de activităţi sau grup de activităţi în parte şi vor ţine cont de mai mulţi coeficienţi şi variabile, precum rangul localităţii, suprafaţa utilă a locaţiei, sezonalitate (în cazul restaurantelor) sau de numărul de locuri de cazare pe unitate (în cazul hotelurilor).
Potrivit proiectului, impozitul forfetar se va declara şi se va plăti trimestrial, în sumă de o pătrime din impozitul forfetar anual, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează impozitul.
În nota de fundamentare a proiectului de act normativ se precizează că introducerea impozitului forfetar va avea un impact financiar de 11,3 milioane de lei asupra bugetului general al statului în 2014.
„Noua modalitate de impozitare aplicabilă contribuabililor din sectorul întreţinerii şi reparării autovehiculelor, turistic, restaurante şi alimentaţie publică, va conduce la promovarea unei etici în afaceri, prin eliminarea concurenţei neloiale şi creşterea conformării voluntare, asigurarea consolidării fiscale, prin creşterea încasărilor la bugetul de stat printr-o colectare mai eficientă a creanţelor fiscale de la un număr mai mare de contribuabili”, se precizează în expunerea de motive care însoţeşte proiectul de lege.