CFR Călători va transporta circa 50 milioane pasageri în acest an, similar cu 2012, dar cu aproape 70% mai puţin faţă de 1998, anul înfiinţării, şi arată că scumpirea biletelor de la 1 septembrie va genera încasări mai mari cu 3% în ultimele patru luni şi un plus de 2% în 2014 comparativ cu 2012.

CFR Călători a fost înfiinţată în 1998, în urma reorganizării fostei SNCFR, şi a transportat în acel an 146,8 milioane pasageri.

"De atunci şi până în prezent traficul a înregistrat un trend descendent, cauzat de mai mulţi factori, precum: circulaţia între regiuni care s-a diminuat pe fondul unei scăderi generale a economiei, aceasta ducând la reducerea numărului de pasageri şi la reducerea numărului de trenuri din pachetul minim social; reducerea numărului de trenuri, determinată de efectuarea de lucrări de reabilitare la infrastructura feroviară şi închiderea temporară a unor secţii de circulaţie sau reducerea capacităţii de circulaţie a acestor secţii", precizează compania.

Între 2007 şi 2009 numărul călătorilor s-a redus de la 85,7 milioane la 65,5 milioane, ajungând la 57,6 milioane în 2010, respectiv 53,4 milioane în 2011.

Bugetul de venituri şi cheltuieli pentru anul 2013 al CFR Călători, aprobat în luna iulie prin hotărâre de guvern, prevede venituri totale de 2 miliarde lei, cheltuieli de 2,4 miliarde lei şi o pierdere de 400 milioane lei.

Potrivit datelor raportate la Ministerul Finanţelor, compania a înregistrat anul trecut venituri de 1,99 miliarde lei (în scădere cu 22% faţă de 2011), cheltuieli de 2,98 miliarde lei (mai mari cu 16%) şi o pierdere de 992 milioane lei, de la un profit net de 1,5 milioane lei în anul precedent. Afacerile CFR Călători s-au plasat la 1,66 miliarde lei în 2012, în scădere cu aproape 24%.

CFR Călători a anunţat recent că a avut în primul semestru pierderi de 139 milioane lei, în scădere faţă de rezultatul negativ de 200 milioane lei raportat la jumătatea anului trecut. Evoluţia a fost determinată printre altele de reducerea unor linii neprofitabile sau cu slabă productivitate, scăderea consumului de motorină şi diminuarea cheltuielilor cu personalul, prin scăderea numărului de angajaţi, fără concedieri colective.

Preţurile biletelor de tren au crescut diferenţiat de la 1 septembrie, cu până la 10%, măsura, aprobatã prin ordin al ministrului Transporturilor, luând în calcul evoluţia inflaţiei şi majorarea din ultimii doi ani a unor costuri ale CFR Călători, cu combustibili, energie sau piese

În prezent, CFR Călători operează la nivel naţional un număr zilnic de 1.103 trenuri de călători, din care 6 trenuri IC (InterCity), 220 trenuri IR şi 877 trenuri R. Parcul de vagoane utilizat este de aproximativ 1.000 de unităţi.

La sfârşitul lunii iulie, compania avea 13.891 de salariaţi, cu 149 mai puţini decât la începutul anului, iar bugetul de venituri şi cheltuieli din 2013 prevede un număr de 13.880 angajaţi la finele acestui an.

Datoriile comerciale ale companiei se ridicau la 1,2 miliarde lei la finele lunii iulie, cel mai important creditor fiind CFR SA, suma reprezentând în principal taxa de utilizare a infrastructurii. Printre creditori se numără şi alţi furnizori de materii prime şi servicii. Datoriile totale ale CFR Călători s-au menţinut la 1,67 miliarde lei în anii 2011-2012.